LaserWriter 4/600 PS
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-06-04 19:12

Jeg har tidligere haft LW 4/600 PS kørende på Panther - tilsluttet med
Asante Talk.

Efter genindstallering af system kan jeg ikke huske, hvordan
indstillingen foregik.

Jeg mener, at jeg skulle vælge IP-udskrivning.

Printertype: Internetprotokol? LPD/LPR?

I begge tilflælde kan jeg vælge printerens navn på listen.

Hvad skal der stå under Printeradresse? "Hjælp" taler om DNS. Hvad er
det i forhold til min printer?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-06-04 20:41

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg mener, at jeg skulle vælge IP-udskrivning.
>
> Printertype: Internetprotokol? LPD/LPR?

Skal den ikke printe via AppleTalk. Det mener jeg at jeg brugte med min
4/600 under lign. forhold.

--
Mvh Martin

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-06-04 20:56

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Skal den ikke printe via AppleTalk. Det mener jeg at jeg brugte med min
> 4/600 under lign. forhold.

Appletalk er på en eller anden måde involveret. Men printeren kommer
ikke frem på listen over printere, når man vælger Appletalk-opsætning.
Det gør den, når man vælger IP. Jeg mangler bare at nå frem til, at
knappen "Tilføj" bliver aktiv.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 15-06-04 23:47

> [...]
> ikke frem på listen over printere, når man vælger Appletalk-opsætning.
> Det gør den, når man vælger IP. Jeg mangler bare at nå frem til, at

Det er /kun/ Appletalk der er involveret, printeren kan ikke snakke IP.

Som jeg har skrevet til dig før: slå appletalk til på det netkort
(eller airportkort) du forbinder via. Dernæst skal du i
programmet biblioteksindstilling aktivere søgning over appletalk for
at du rent faktisk også vil kunne se den.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-06-04 22:55

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> programmet biblioteksindstilling aktivere søgning over appletalk for
> at du rent faktisk også vil kunne se den.

Skulle der findes et program, der hedder "Biblioteksindstilling"?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-06-04 09:43

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Skulle der findes et program, der hedder "Biblioteksindstilling"?

Hjælpeprogrammer.
Æble+Shift+U

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten

Dato : 18-06-04 13:21

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Skulle der findes et program, der hedder "Biblioteksindstilling"?

ja, hvis dit login snakker engelsk hedder det i stdet "Directory Access"

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-06-04 17:41

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> ja, hvis dit login snakker engelsk hedder det i stdet "Directory Access"

Jeg har ikke hørt om fænomenet før. men nu har jeg så været inden for og
har set, at der er sat hak ved AppleTalk.

AppleTalk er også slået til under Systemindstillinger > Netværk >
Airport. (Det er vel det, du mener, når du skriver: "slå appletalk til
på det netkort (eller airportkort) du forbinder via.")

Hvad er så ruten for oprettelse af LaserWriter 4/600 PS, der er
tilsluttet mit netværk med AsanteTalk?

venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-06-04 01:40

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad er så ruten for oprettelse af LaserWriter 4/600 PS, der er
> tilsluttet mit netværk med AsanteTalk?

Der er ikke nogen "rute", hvis du dermed mener et nummer ala IP nummer.

Du går ind i Hjælpeprogrammer/Printerværktøj

Klik på "Tilføj" ikonet og vælg "AppleTalk" i øverste rullepanel.

Så skulle 4/600'eren gerne poppe op af sig selv, hvorved du kan markere
den og dermed vælge den.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-06-04 09:35

> [...]

> Klik på "Tilføj" ikonet og vælg "AppleTalk" i øverste rullepanel.
>
> Så skulle 4/600'eren gerne poppe op af sig selv, hvorved du kan markere

Det gør så bare ikke. Den kommer frem på listen, hvis jeg vælger
IP-udskrivning > Printertype: Apple. Men når jeg printer, er budskabet:
"Unable to lookup host".

Undskyld at jeg brugte udtrykket "rute", der leder tanken hent på noget
andet mere specifikt. Jeg kunne lige så godt have sagt "procedure".

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 19-06-04 10:32

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det gør så bare ikke

er printeren tændt?
er den klar (grønt lys)?
er den tilsluttet netværket?
er det kablede netværk koblet sammen med det trådløse?
er Appletalk aktiveret på den rette port?

har du en Airport base? - i givet fald skal du under "Netværk" sætte
kryds i "SLå forbindelse mellem Airport og Ethernet" til. (på basen!)

.. Den kommer frem på listen, hvis jeg vælger
> IP-udskrivning > Printertype: Apple. Men når jeg printer, er budskabet:
> "Unable to lookup host".

det bør den ikke, med mindre du har en printserver stående der server
(eller har servet) printeren over IP. Selve printeren aner ikke hvad
IP er.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-06-04 11:45

> er printeren tændt?

Ja

> er den klar (grønt lys)?

Ja

> er den tilsluttet netværket?

Ja - med AsanteTalk (der også lyser grønt)

> er det kablede netværk koblet sammen med det trådløse?
> er Appletalk aktiveret på den rette port?

Det skulle det være i henhold til nedenstående.

> har du en Airport base? - i givet fald skal du under "Netværk" sætte
> kryds i "SLå forbindelse mellem Airport og Ethernet" til. (på basen!)

AppleTalk er slået til i Netværk > Airport.
Jeg ser, at man ikke samtidig kan slå AppleTalk til i Airport og i
indbygget Ethernet. Men det er altså Airport, jeg bruger lige nu.

Hvor står sætningen "Slå forbindelse mellem Airport og Ethernet til"?

> [...]

> det bør den ikke, med mindre du har en printserver stående der server
> (eller har servet) printeren over IP. Selve printeren aner ikke hvad

Jeg har ikke en printserver. Den pågældende liste synes at komme frem i
kraft af, at en lang række printer efra forskellige firmaer i medfør af
OS X-installationen er repræsenteret i et systemarkiv med nogle filer,
der kalder sig GZip Cpmpressed File. Jeg formoder, at det svarer til
Printerbeskrivelsesdokumenterne i OS9.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-06-04 12:45

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
> AppleTalk er slået til i Netværk > Airport.

Har du været inde i:
Hjælpeprogrammer/Biblioteksindstilling
Æble+Shift+U

og checke at der kryds i Appletalk?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-06-04 13:56

> Har du været inde i:
> Hjælpeprogrammer/Biblioteksindstilling
> Æble+Shift+U
>
> og checke at der kryds i Appletalk?
>
> /Preben

Ja.

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 19-06-04 23:04

> [...]

> indbygget Ethernet. Men det er altså Airport, jeg bruger lige nu.

> Hvor står sætningen "Slå forbindelse mellem Airport og Ethernet til"?

I fanebladet "Netværk" når du administrerer din Apple Airportbase
station. dvs med programmet Aiport-Hjælpeværktøj.

> Jeg har ikke en printserver. Den pågældende liste synes at komme frem i
> kraft af, at en lang række printer efra forskellige firmaer i medfør af
> OS X-installationen er repræsenteret i et systemarkiv med nogle filer.

nope... printeren kan kun dukke op af sig selv, såfremt du på et
tidspunkt har været tilsluttet et neværk hvor en 4/600 har været
servet ud over IP.

taler vi om det samme? eller er det bare fordi du kigger på hvilke
PDD'ere der potentielt er til rådighed?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-06-04 08:40

> [...]

> servet ud over IP.
>
> taler vi om det samme? eller er det bare fordi du kigger på hvilke

Når jeg åbner Airport-Hjælpeværktøj, ser jeg inden faneeblade. Og der
fremkommer intet på listen over baser. Jeg har en velfungerende
internetforbindelse med Airport. Men det er måske ikke ensbetydende med
at have oprettet en "Airportbase"?

Det er nok rigtigt, hvad du siger om listen over printere, der kommer
frem når man vil oprette IP-udskrivning. De er der allesammen fra
Brother, Lexmark, Epsom m.fl. Og Apple LW 4/600 PS er der altså også.

Måske ville det være en idé at hægte Airport fra, oprette printeren på
den almindelige Ethernetport. Sætte Airport til igen og slå AppleTalk
til her. Det er jo lykkedes engang før.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-04 14:23

> [...]

> fremkommer intet på listen over baser. Jeg har en velfungerende
> internetforbindelse med Airport. Men det er måske ikke ensbetydende med

Du skal selvfølgelig osse åbne din base! nu får du det lige ind med
skeer, normalt er det ellers hensigtsmessigt at tænke selv:

Åben programmet "Airport-hjælpeværktøj"
Vælg din base
Dobbeltklik på ddin base
Klick på knappen "Vis alle indstillinger"
Vælg fanebladet "netværk"
Sæt kryds ud for "slå forbindelse mellem Airport og Ethernet til"
Klik på knappen "opdater"

> Det er nok rigtigt, hvad du siger om listen over printere, der kommer
> frem når man vil oprette IP-udskrivning. De er der allesammen fra
> Brother, Lexmark, Epsom m.fl. Og Apple LW 4/600 PS er der altså også.

det er ikke printere - det er bare PDD'ere til de installererede
printerdrivere. Du skal- gøre følgende:

Åben programmet: "Printerværktøj"
Vælg "Printere" -> "Tilføj printere..." fra menulinien
I den øverste popopmenu skal du vælge "Appletalk", ikke "Ip-udskrivning".
I næste popopmenu skal du vælge "Appletalk-netværk"
Din printer skulle gerne dukke op efter automatisk søgning.
Marker printeren.
I den nederste popopmenu "Printermodel", vælg: "Vælg automatisk"
Klick på knappen "vælg"

Nu skulle printern gerne blive oprettet din list over printere.

> Måske ville det være en idé at hægte Airport fra, oprette printeren på
> den almindelige Ethernetport. Sætte Airport til igen og slå AppleTalk
> til her. Det er jo lykkedes engang før.

det vil ikke gøre nogen forskel.

Forudsætnigen for at ovenstående kommer til at virke er som jeg
tidligere har nævnt:

Brigding mellem Ethernet og Airport er slået til på din base.
Appletalk er aktiveret på din computers airportkort (kan kun være
aktivt på én port af gangen).
Appletalk søgning er aktiveret i Biblioteksindstilling.
Du rent faktisk har foirbindelse fra din computer til din Base.
Printeren /er/ koblet på samme kabelede netværk som din Base.
Printeren er klar (lyser grønt)
Din Localtalk<->Ethernet dims er klar.

Kan du stadig ikke få det til at virke efter ovenstående beskrivelse,
må jeg konkludere at du har pillet hvor pilles ikke skal i din OSX
installation. - Eller at du bør overveje at sælge din mac og købe en
ny PC med tilhørende printer fra <http://dell.dk>.
Husk "on-siteservice, + Online Training" samt "Complete Care", det får
du brug for hvis du stadig ikke kan hitte ud af forbinde Panther til en
LW 4/600PS via en Apple basestation.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-06-04 15:55

> [...]
> Husk "on-siteservice, + Online Training" samt "Complete Care", det får
> du brug for hvis du stadig ikke kan hitte ud af forbinde Panther til en

Ro på Morten - pas på blodtrykket

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-06-04 16:07

> [...]

> Husk "on-siteservice, + Online Training" samt "Complete Care", det får
> du brug for hvis du stadig ikke kan hitte ud af forbinde Panther til en

Undskyld. Men jeg gør mig faktisk de største anstrengelser for at forstå
det her. Jeg har været intensiv bruger af Macintosh i 13 år og brugt
meget af min sparsomme fritid på sagen, Jeg er meget taknemmelig for den
hjælp, jeg fra tid til anden har modtaget i dette forum. Jeg har holdt
mig på lang afstand, når giganterne gik til makronerne i sager, der gik
over min forstand.
Jeg har hidtil glædet mig over selv at være fritaget for nedladende
bemærkninger, når jeg lagde min uvidenhed for dagen. Og jeg har håbet,
at de svar, jeg modtog, også kunne være til glæde for andre.

I anden tråd fremlagde jeg spørgsmålet om nogle forkerte fonte i Safari.
Det holdt en del kloge mennesker beskæftiget et stykke tid, uden at
nogen af dem kunne finde løsningen. Den fandt jeg selv i går, da den
første dag i sommerferien endelig gav mig tid.

I den aktuelle sag kan jeg igen oplyse, at når jeg åbner
Airport-hjælpeværktøj, er der ingen base at vælge. Listen er forbliver
tom. Men min Airport-forbindelse virker i øvrigt upåklageligt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten

Dato : 19-06-04 10:23

> Jeg har ikke hørt om fænomenet før. men nu har jeg så været inden for og
> har set, at der er sat hak ved AppleTalk.

fint (i pre-panther var Appletak søgning slået til som standart samt
aktiveret på netkortet)

> AppleTalk er også slået til under Systemindstillinger > Netværk >
> Airport. (Det er vel det, du mener, når du skriver: "slå appletalk til
> på det netkort (eller airportkort) du forbinder via.")

Ja, såfremt du er koblet på dit netværk via Airport - såfremt du er
koblet på via Ethernet er det på ethernetkortet du skal aktivere
Appletalk.

> Hvad er så ruten for oprettelse af LaserWriter 4/600 PS, der er
> tilsluttet mit netværk med AsanteTalk?

ingen rute! printeren og Assanté'en snakker Appletalk, og IKKE IP.

Printeren bør nu dukke op i Printerværktøj (som Appletalkprinter)

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-06-04 03:59

> [...]

> på det netkort (eller airportkort) du forbinder via.")
>
> Hvad er så ruten for oprettelse af LaserWriter 4/600 PS, der er

Jeg mindes ikke nogen som helst problemer med at få min 4/600 PS til at
fungere, da jeg installerede Panther. Det gik helt automatisk, da jeg
havde slået AppleTalk til. Den er tilsluttet med en Dayna Mini
EtherPrint, men det skulle vel ikke gøre nogen forskel.

Du skriver, at du bruger AirPort. Hvordan er din AirPort-base sat op? Du
er sikker på, at den fungere som 'bridge' og ikke som 'router' til dit
ethernet? Det sidste vil ikke virke, medmindre den kan route AppleTalk,
og omend teoretisk muligt er det næppe sandsynligt.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-06-04 08:40

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> ethernet? Det sidste vil ikke virke, medmindre den kan route AppleTalk,
> og omend teoretisk muligt er det næppe sandsynligt.

Hvordan og hvor kan man se denne forskel?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-06-04 14:26

> [...]

> er sikker på, at den fungere som 'bridge' og ikke som 'router' til dit
> ethernet? Det sidste vil ikke virke, medmindre den kan route

om den står som router eller ej betyder ikke noget. Men den skal være
i briging mode således at klienter på ethernet kan se klienter på
airport. routing funktionen har kun betydning for IP trafik og
påvirker derfor ikke forbindelsen til printeren.