Forbinde Mac med Linux-PC?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-06-04 09:05

Jeg vil gerne oprette en ethernet-forbindelse mellem min PC (SuSE 9.0)
og min bedagede Mac (OS 8.1). En sådan forbindelse har jeg tidligere
haft mellem Mac'en og en anden (Linux)PC.
Jeg starter Netatalk (Linux' 'Appeltalk') med (root)kommandoen 'rcatalk
start' og Appletalk
på Mac'en - men i samme øjeblik jeg i Mac'ens 'vælger'-vindue indtaster
IP adr. på PCens netkort, dør SuSE helt og aldeles: Markøren forsvinder
fra skærmen, og tastaturet fungerer ikke længere.

Hvad kan der være galt?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Sebastian

Dato : 15-06-04 09:56

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> IP adr. på PCens netkort, dør SuSE helt og aldeles: Markøren forsvinder
> fra skærmen, og tastaturet fungerer ikke længere.

Sikkert noget med Net-A-Talk. Uddyb lige hvilken version af Net-A-Talk
og hvilken Linux kernel du bruger, men gør det helst i en Linux gruppe,
de har nemlig mere forstand på det end Mac-User, der er vant til at
tingene "bare fungerer".
hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-06-04 10:57

Sebastian wrote:
> [...]
> og hvilken Linux kernel du bruger, men gør det helst i en Linux gruppe,
> de har nemlig mere forstand på det end Mac-User, der er vant til at

Jeg stillede samtidig spørgsmålet 'SSLUG novice'-gruppen - men da 'fejlen'
jo kan ligge såvel på Linux- som på Mac-siden, valgte jeg også at prøve
her!
Helst skulle jeg jo 'fange' andre Netatalk-brugere - og det er sikkert ikke
for nemt! :(

Netatalk er version 1.6.3-37 (23.09.03)
Kernel er version 2.4-20

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 15-06-04 12:54

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> her!
> Helst skulle jeg jo 'fange' andre Netatalk-brugere - og det er sikkert ikke

Hvad med Samba?

--Martin

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-06-04 13:24

Martin Agersted Jarl wrote:
> Hvad med Samba?

Kan Samba 'betjene' MacOS?

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 15-06-04 20:49

Hejsa

Hans Henrik Hansen <fjernh2vh@webspeed.dk> wrote:

> Kan Samba 'betjene' MacOS?

Martin havde formodentlig overset, at du kører OS 8, OSX forbinder vist
fint til SAMBA; men på OSgamle skal du bruge DAVE eller et eller andet
andet windows-klient-noget for at snakke med en SAMBA, så det er nok
ikke relevant i dette tilf.

Dumt spørgsmål, kan du ikke bare ftp'e fra Mac'en?

/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-06-04 23:58

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> fint til SAMBA; men på OSgamle skal du bruge DAVE eller et eller andet
> andet windows-klient-noget for at snakke med en SAMBA, så det er nok

hm...nu har jeg i mellemtiden fået retableret 'den oprindelige'
forbindelse - der ser ud til at være en sammenhæng mellem
Vælger/AppleShare og TCP/IP, som jeg ikkke helt kan overskue!? (havde
skiftet netkort i 'den oprindelige' PC)
Men jeg undrer mig nu mest over, at forsøg på opkobling til 'ny PC' er i
stand til fuldkommen at tvinge Linux i knæ - dette burde slet ikke kunne
ske, mente jeg?

> Dumt spørgsmål, kan du ikke bare ftp'e fra Mac'en?

Endnu dummere spørgsmål: Hvordan gør man det?? :))

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Sebastian

Dato : 16-06-04 09:20

Hans Henrik Hansen <sleth2vh@webspeed.dk> wrote:

Nej, Dave mv. behøver man ikke når der kører Net-a-Talk på serveren. Med
Net-a-Talk snakker pingvinen jo AppleTalk.

> [...]
> Men jeg undrer mig nu mest over, at forsøg på opkobling til 'ny PC' er i
> stand til fuldkommen at tvinge Linux i knæ - dette burde slet ikke kunne
Det er nemlig også det der undrer mig. Du burde få en fejlmeldelse eller
afvisning fra pingvinen. Den burde ikke kunne lade sig trække ned. Men
husk nu at Net-A-Talk er kendt for sine problemer. En update til 1.6.4
kunne hjælpe.

> Endnu dummere spørgsmål: Hvordan gør man det?? :))
Du skal starte en ftp server på pingvinen og en ftp client på Mac. Det
har dog ulempen at alt trafik skal går igennem din ftp client. Det er ok
til at hente eller lægge en fil (eller mange) i ny og næ til serveren,
men duer ikke hvis du vil arbejde fra harddisken i pingvinen. Det var jo
lige her at at Net-a-Talk havde sin styrke. Man få serverens lager på
Mac desktoppen ligesom når man tilslutter sig en delt bibliotek på en
anden Mac.

Igen tror jeg at problemet ligger i din Samba og Net-a-Talk opsætning.
Det er jo ikke Mac'en der går ned. Den venter bare.
Kom der ikke noget godt ud af spørgsmålene i Linux grupperne?

Der findes et hav af Net-a-Talk og andre "using a Linux server for Mac
and Win" HowTos på nettet.

http://netatalk.sourceforge.net/

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 16-06-04 17:02

Sebastian wrote:
> [...]
> afvisning fra pingvinen. Den burde ikke kunne lade sig trække ned. Men
> husk nu at Net-A-Talk er kendt for sine problemer. En update til 1.6.4

OK - det skulle jeg nok forsøge!
> Igen tror jeg at problemet ligger i din Samba og Net-a-Talk opsætning.

Jo, men Netatalk er faktisk sat op nøjagtigt som på den anden PC (dvs. ingen
ændringer til 'default' af netatalk.conf mfl.), hvor det funker OK!?

> Der findes et hav af Net-a-Talk og andre "using a Linux server for Mac
> and Win" HowTos på nettet.
>
> http://netatalk.sourceforge.net/

OK - nu prøver jeg først at finde en nyere version!

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Sebastian

Dato : 16-06-04 09:20

Hans Henrik Hansen <fjernh2vh@webspeed.dk> wrote:

> Kan Samba 'betjene' MacOS?
Tja ja og nej. En Samba kan ikke betjene en MacOS via AppleTalk. Samba
stiller filerne til rådighed og Net-A-Talk sørger for snakken mellem Mac
og Samba. Net-A-Talk sørger bl.a. også for at der skrives de rigtige
ressourcegaffler.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-06-04 10:16

In dk.edb.mac, fjernh2vh@webspeed.dk wrote:

> [...]
> her!
> Helst skulle jeg jo 'fange' andre Netatalk-brugere - og det er sikkert ikke

Jeg kender lidt til netatalk, men kun fordi det har givet mig en masse
problemer at løse. Jeg bruger det i et mindre kontormiljø med en
Mandrake 9.1 som server.

Jeg er dog ikke stødt ind i et problem der lyder som dit, men netatalk
har en helt igennem sej mailinglist for udviklere:

Jeg kan virkelig anbefale dig, at skrive dit spørgsmål på den liste.
Folk er meget hjælpsomme.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: paradigm shift...without a clutch

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 19-06-04 22:01

Jonas Voss wrote:
> [...]
> har en helt igennem sej mailinglist for udviklere:

> Jeg kan virkelig anbefale dig, at skrive dit spørgsmål på den liste.

Ja, det har du skam ret i - så tak for tippet! Det er nu konstateret, at
fejlen ligger på 'pingvin-siden', men hvori den består (hardware-fejl (på
HD) har været foreslået, uhensigtsmæssigt fil-systen (reiserfs) ligeledes,
men *de* årsager tror jeg nu ikke rigtigt på) er endnu ikke fastslået, og
jeg har nu besluttet mig til ikke at forfølge sagen videre! :)

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-06-04 15:51

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Jeg vil gerne oprette en ethernet-forbindelse mellem min PC (SuSE 9.0)
> og min bedagede Mac (OS 8.1). En sådan forbindelse har jeg tidligere
> haft mellem Mac'en og en anden (Linux)PC.

Du kan evt. også tage et hurtigt kig på
http://www.smellycat.com/jude/macnfs
hvis du har mod på at slå NFS til på din Linux maskine.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 16-06-04 21:02

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:
> Du kan evt. også tage et hurtigt kig på
> http://www.smellycat.com/jude/macnfs
> hvis du har mod på at slå NFS til på din Linux maskine.

Det ser ud som udviklingen af mac-versionen er standset for et par år
siden, så det er måske alligevel ikke så gdo en idé?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-06-04 22:32

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> Det ser ud som udviklingen af mac-versionen er standset for et par år
> siden, så det er måske alligevel ikke så gdo en idé?

Det kommer vel an på om programmet løser problemet tilfredsstillende?

Når det så er sagt og gjort, så ville jeg nok kigge lidt videre på
Netatalk. AppleShare over IP er lidt mere stabilt i den sammenhæng.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH