Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji RAF (RAW) format i Adobe Photoshop?
Fra : Jens

Dato : 13-06-04 20:52

Hej NG

Jeg vil gerne igang med at 'lege' med raw format, men kan ikke finde ud af,
hvordan jeg får Photoshop til at åbne filerne fra mit Fujifilm Finepix
S7000?? Filerne kommer ud i et filformat kaldet 'raf', men skulle være i
raw...

Hva' gør jeg??

Jens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-04 21:05

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan jeg får Photoshop til at åbne filerne fra mit Fujifilm Finepix
> S7000?? Filerne kommer ud i et filformat kaldet 'raf', men skulle være i

fujis raw filer hedder raf - photoshop 7,01 - 8 burde genkende dem. -max-

Fra : Jens

Dato : 13-06-04 21:41

> fujis raw filer hedder raf - photoshop 7,01 - 8 burde genkende dem.
-max-

- så ligger problemet måske i, at jeg 'kun' kører Photoshop Elements 2.0??

Findes der evt. plugin / update, der kan løse opgaven?

Jens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-04 22:17

> [...]
> >

> - så ligger problemet måske i, at jeg 'kun' kører Photoshop Elements 2.0??
>
> Findes der evt. plugin / update, der kan løse opgaven?

Har du installeret CameraRaw, den kunne købes mener jeg også
til Elements.. Men du må tjekke på adobe, du kan evt tjekke
i adobe nyhedsgrupperne www.adobeforums.com den kan du
sætte op i outlook express hvis du løbende vil følge med i hvad
og hvordan adobes software fungerer. -max-

Fra : Helge Olsen

Dato : 13-06-04 22:20

"Jens" <sjp.news@tiscali.dk> wrote in message
> -max-
> >

> - så ligger problemet måske i, at jeg 'kun' kører Photoshop Elements 2.0??
>
> Findes der evt. plugin / update, der kan løse opgaven?
>
> Jens

Nei.

Man må svjv ha Photoshop CS for at det skal fungere. Men det finnes freeware
konvertere å hente på nett, f.eks. denne:
http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-PaloAlto/9919/s7raw.html

/Helge

Fra : Jens

Dato : 15-06-04 09:19

[klip]

> konvertere å hente på nett, f.eks. denne:
> http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-PaloAlto/9919/s7raw.html

Har hentet ovenstående, men er umiddelbart meget skuffet

Umiddelbart ser det rigtig fint ud med godt overblik og gode muligheder for
at justere billedkvaliteten, men når jeg så gemmer billedet i f.eks. 16bit
TIFF uden at have ændret noget som helst, så får jeg nu et grumset, uklart
billede med matte farver og kontrast. Dette i direkte sammenligning med
samme billede konverteret direkte til TIFF vha. Fuji's primitive
konverterprogram.

Men mon ikke det er mig der gør noget galt??

Jens

Fra : Helge Olsen

Dato : 15-06-04 10:32

> [...]
> samme billede konverteret direkte til TIFF vha. Fuji's primitive
> konverterprogram.
>
> Men mon ikke det er mig der gør noget galt??

Man må nok justere litt for å få et bra resultat ja. Selv bruker jeg
Photoshop CS for bilder til print og Raw converter EX ("fullversjonen" fra
Fuji) til web...

/Helge

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-06-04 10:44

> [...]
> hvordan jeg får Photoshop til at åbne filerne fra mit Fujifilm Finepix
> S7000?? Filerne kommer ud i et filformat kaldet 'raf', men skulle være i

++++++++++++++++++++++

Hej Jens.

Fulgte der ikke et program med dit kamera, som kan håndtere dine raf filer ?
For at "lege" med raw filer mener jeg du skal have Photoshop CS.
--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jens

Dato : 14-06-04 11:17

> Fulgte der ikke et program med dit kamera, som kan håndtere dine raf filer
?

Joooe.... men Fuji's program er meget primitivt mht. raw-funktioner. Kan
indlæse filen og konverterer til tiff samt jpeg i forskellige
komprimeringsgrader. Ingen egentlig redigering

> For at "lege" med raw filer mener jeg du skal have Photoshop CS.

Ja, det tyder alt på. Fik et hint til freeware raw redigeringsprogram
længere nede i tråden. Skal hjem og eksperimentere lidt med det ,-)

Jens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-06-04 11:40

"Jens"
> [...]
>
> Ja, det tyder alt på. Fik et hint til freeware raw redigeringsprogram
> længere nede i tråden. Skal hjem og eksperimentere lidt med det ,-)

Fuji's Hyper Utillity software har masser af justerings
muligheder.. Jeg købte det hos Technikdirekt, kvaliteten
er tip top, men det er et mindre helvede at arbejde med,
kan ikke anbefales. Breezebrowser og Qimage, kan du
prøve, syns jeg kan huske et af den fungerede ok. Ellers
er der C1, som jeg ikke har prøvet - er helt gået bort
fra raf og raw.. Photostation eller sådan noget var der
også een der anbefalede - jeg gider bare ikke teste flere
raw convertere.. -max-