Batteri opladning?
Fra : Anders Houmark

Dato : 04-05-01 15:04

Først vil jeg lige undskylde at jeg krydsposter denne besked til motorcykel
og knallert gruppen, men jeg vil gerne have svar hurtigt, da den oplader jeg
bruger ikke er min, men en andens :)

Jeg har så et spørgsmål.. På opladeren er der et meter som viser fra 0-6
ampere, når den lader op går pinden ned mod 0amp. men stopper ved 1. Er
batteriet fuldt opladet når den når 1 ( det tog ca. ½ time på det ene
batteri )? det kan da ikke passe eller hvad?

Eller er det sådan noget med at det lige skal stå og lade i 24 timer eller
lign?

--
Mvh Anders Houmark
"It's an insane world, but I'm proud of being part of it"

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-05-01 15:14

> [...]
> batteri )? det kan da ikke passe eller hvad?
>
> Eller er det sådan noget med at det lige skal stå og lade i 24 timer eller

Hvor mange ampære er dit batteri på?
Hvor mange ampære er din oplader på?
Har du et normalt batteri eller et vedligeholdelsesfrit batteri?

Normalt vil man sige at en 6amp lader tager to timer om at lade et 12amp
batteri op der har været helt fladt.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Fra : Armand

Dato : 04-05-01 15:48

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en

> Normalt vil man sige at en 6amp lader tager to timer om at lade et
12amp
> batteri op der har været helt fladt.

Motorcyklens ladeanlæg (forudsat at dét fungerer - Er det måske grundet
et færdigt ladeanlæg at batteriet er løbet tomt??)) lader optimalt,
eftersom
at det opfatter hvorvidt at batteriet tager imod eller er ved at "løbe
varmt", hvorfor starthjælp forinden en længere tur er den bedste måde at
oplade batteriet hurtigt på

Man bør ikke lade med en strømstyrke der overstiger 10% af batteriets
kapacitet = For et almindeligt halvstort mc-batteri á 14 Ah
(Amperetimer!)
bør man højest lade med 1,4 Ampere. Det gør intet at lade med mindre
strømstyrker, det tager kun længere tid.
Det bør ikke være "normalt" at lade på et mc-batteri med en autolader
med 4, 6 eller flere Ampere =

Smart alternativ til autoladeren er en ganske almindelig strømforsyning,
á dem der sidder to-tre stykker af bare ved din computer, ganske fin:
Det er nødvendigt at den har en udgang på ikke under 12V- men helt op
til samme 14,2 V som motorcyklen selv lader med er OK.
Effekten på sådanne er oftest på under 1 A/1000mA (efterchek ligeledes
dette!) og ensretningen bedre(!) end for en autoladers.
Har man en 12V batteriboremaskine i huset er laderen til denne derfor
som skabt til mc-batterier også!!!

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 04-05-01 16:13

On Fri, 4 May 2001 16:47:56 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Har man en 12V batteriboremaskine i huset er laderen til denne derfor
>som skabt til mc-batterier også!!!

Det lyder interresant, men hvordan skal sådan en så
forbindes til batteriet ?

Det ville jo nok være ret usmart at sende strømmen
den forkerte vej igennem.

Mvh Mogens

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-05-01 21:45

Mogens skrev i meddelelsen ...

>Det lyder interresant, men hvordan skal sådan en så
>forbindes til batteriet ?

Det ved jeg ikke, men jeg vil prøve at se om jeg kan undersøge det ude på
den kedelige tekniske skole jeg under mit HTX skoleforløb er tvunget til at
deltage i ( ½ år elteknik.. kunne vælge teknisk designer og sidde og tegne i
autocad på en bærbar computer med DSTN skærm og 32mb ram.. nej tal :)

>Det ville jo nok være ret usmart at sende strømmen
>den forkerte vej igennem.

Ja det er nok ikke for fedt ;)

Mange tak for jeres hurtige svar!

Fra : Armand

Dato : 05-05-01 00:30

Mogens <moveng@mailme.dk> skrev i en

> Det lyder interresant, men hvordan skal sådan en så
> forbindes til batteriet ?

Hvis det er en "stik batteriet ned i -oplader" og det ikke det fremgår
på laderen hvilken polaritet der er, kan man måske udlede det af selve
boremaskine-batteriet :-/
Alternativt er der da heller ikke langt til at måle med et voltmeter!

Har man først fundet polariteten skulle det være en smal sag at "gå bag
ind" og lodde et sæt ledninger på bagsiden af laderens kontaktflader og
derved have en regulær ladeledning til MC-batteriet!

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 05-05-01 11:20

On Sat, 5 May 2001 01:29:33 +0200, "Armand"
> [...]

>boremaskine-batteriet :-/
>Alternativt er der da heller ikke langt til at måle med et voltmeter!

Den oplader jeg har er en hvor man sætter batteriet ned i, men det
er en ganske almindelig transformer der skal sættes til den og herpå
kan jeg godt se hvad der er + og -
Jeg er bare ikke helt sikker på hvad der skal forbindes til + og - på
batteriet. Er det + til + eller + til - ?

Mvh Mogens

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-05-01 15:47

Mogens skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Jeg er bare ikke helt sikker på hvad der skal forbindes til + og - på
>batteriet. Er det + til + eller + til - ?

Sådan har jeg ihvertfald gjort det.. så det er nok rigtigt heh :)

Fra : Mogens

Dato : 05-05-01 20:29

On Sat, 5 May 2001 16:46:35 +0200, "Anders Houmark"
<alfaman@mobilixnetNOSPAM.dk> wrote:

>Sådan har jeg ihvertfald gjort det.. så det er nok rigtigt heh :)

Øh, du besvarede ikke spørgsmålet. Plus til plus, eller Plus til
minus?

Mvh Mogens

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-05-01 21:04

Mogens skrev i meddelelsen ...

>Øh, du besvarede ikke spørgsmålet. Plus til plus, eller Plus til
>minus?

hehe nå jeg troede bare du skrev + til + og - til - hehe.. hmm jamen jeg har
sat opladerens + til batteriest + :)

Fra : Mogens

Dato : 06-05-01 00:23

On Sat, 5 May 2001 22:03:50 +0200, "Anders Houmark"
<alfaman@mobilixnetNOSPAM.dk> wrote:

>hehe nå jeg troede bare du skrev + til + og - til - hehe.. hmm jamen jeg har
>sat opladerens + til batteriest + :)

OK, mange tak. Det vil jeg prøve næste gang batteriet
bliver lidt halvfladt. Det er sgu nemmere end at skulle
låne en kollegas oplader.

Mvh Mogens

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-05-01 01:23

Mogens skrev i meddelelsen <2p29fto7sqh99u39hccrfkn7ar94n8aahf@4ax.com>...

>OK, mange tak. Det vil jeg prøve næste gang batteriet
>bliver lidt halvfladt. Det er sgu nemmere end at skulle
>låne en kollegas oplader.

Okay det skal lige siges at jeg bruger en oplader ( som jeg har lånt :)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 07-05-01 06:24

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<9cufj4$jht$2@news.cybercity.dk>...

> [...]
> strømstyrker, det tager kun længere tid.
> Det bør ikke være "normalt" at lade på et mc-batteri med en autolader

Nej lad være med det...

Jeg husker stadig festfyrværkeriet vi havde efter vi (jeg) kortsluttede
prillerens gamle batteri med en autolader...

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 07-05-01 15:37

Mikkel Christensen <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg husker stadig festfyrværkeriet vi havde efter vi (jeg)
kortsluttede
> prillerens gamle batteri med en autolader...

- - - - Som til overflod vistnok er et af den vedligeholdelsesfrie
slags(?), som slet ikke tåler en ureguleret ladning

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-05-01 15:07

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> Har du et normalt batteri eller et vedligeholdelsesfrit batteri?
>
> Normalt vil man sige at en 6amp lader tager to timer om at lade et 12amp

Bemærk at det er et 12 _Ah_ batteri. Altså 12 amperetimer. Derfor giver det
jo ok mening at det tager 2 timer at lade et batteri på tolv op med 6 A:
12 (A per time) / 6 A = 2 timer
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : røde

Dato : 04-05-01 15:14

Anders Houmark skrev i meddelelsen ...
> [...]
>"It's an insane world, but I'm proud of being part of it"
>Bill Hick
>
>Det ser meget normalt ud..Sådan skal det være.

Hilsen røde SJUKKERNE MC HORNBÆK