Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera og natbilleder
Fra : Zif

Dato : 09-06-04 08:31

Hej gruppe

Jeg har et selv et Canon Ixus 400 og det er stort set ubrugeligt
til at tage nattebilleder udenfor hvor der er lidt bevægelse. Det
er genialt til at lyse op indefor hvor tingene er tæt på, men udenfor
fejler det totalt.

Nu var mit spørgsmål så, om dette er generelt for digitalkameraer.
Eller er det muligt at få nogle kameraer der kan klare udendørs
nattebilleder.

Og hvis så, er det kameraer til over 10.000 kr eller hvad?

Håber nogle kan svare.

Zif

Fra : Jørgen

Dato : 09-06-04 09:31

"Zif" <peter.hedegaard@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nattebilleder.
>
> Og hvis så, er det kameraer til over 10.000 kr eller hvad?

Hej Zif

Det er de samme grundprincipper der er gældende for alle apparater bortset
ved infrarød natfotografering.

Altså blænde/lukkertid/focusering.
Problemerne med bevægelse opstår automatisk ved lange lukkertider.
Det er problemer, der altid har været.
Der kan være lidt forskel på lysfølsomhed, men det er så kun et spørgsmål om
hvor grænsen er.

Hilsen
Jørgen

Fra : Christian

Dato : 09-06-04 10:01

Zif wrote:
> [...]
> nattebilleder.
>
> Og hvis så, er det kameraer til over 10.000 kr eller hvad?

Heysa,

Mange udnytter jo netop det lys at få lidt udtværede billeder. På et så
lille kamera som Ixus 400 er flashen ikke noget af det kraftigste, kunne
forestille mig den rækker 3 meter. Hvis du vil oplyse større områder,
skal du op i eksterne flashes, hvilket kræver kameraere med flashsko og
dermed også en anden prisklasse.
Nu ved jeg ikke om Ixus'en har AF-hjælpelampe, men ellers kan fokusering
også være et problem under lowlight conditions..

For at svare direkte på dit spm, så er det nok generelt for kameraere
der bruger deres indbyggede flash. Og nej man kan godt få cams med
flashsko til under 10k, dog kommer der så bare lige en flash oveni (og
lad nu være med at købe en der ikke er kraftig eller ikke har et
drejeligt hovedet).

MVH Christian

Fra : Richard

Dato : 09-06-04 20:45

Zif wrote:

> Nu var mit spørgsmål så, om dette er generelt for digitalkameraer.
> Eller er det muligt at få nogle kameraer der kan klare udendørs
> nattebilleder.

Ja da! Tog en stribe glimrende nattebilleder med vores Powershot A70 i
Tampere i juleferien. Den har et natprogram og de sædvanlige muligheder
for at kompensere belysningen i skridt af 1/3 blænde - det er rigeligt
til mit behov Et par af nytårsfyrværkeri-skuddenen blev da også gode.

Hvis det er natmiljø i by-billeder, du er interesseret i, må du da godt
se et par af mine, hvis du har et sted, jeg kan lægge dem.

Problemet kan være at finde passende underlag de steder, man vil skyde
fra - og nu engang ikke gider slæbe et stativ med. En stofpose med tørre
ærter er god til at rette op på et skævt underlag. Og til at undgå
skrammer på A70's plasthus; det er ret sart over for den slags

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK