Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CF kort er forældet og på vej ud ...
Fra : Peter

Dato : 07-06-04 16:52

En lille anekdote: I fredags daskede fruen og jeg en tur rundt i byen, og
helt tilfældigt havnede vi en fotobutik. Der forsøgte en ihærdig sælger
straks at sælge mig et sikkert udmærket konica-minolta kompakt kamera, som
de havde på tilbud. Jeg nævnte spagfærdigt, at jeg hellere ville have et
kamera med CF kort fremfor de dyrere SD kort/memory stick. Hvortil han
svarede, at CF kort er på vej ud! Nå da da, sagde jeg - er det noget du ved?
Ja, sagde han så, fx så er Canon ved at gå over til det format. 1DmkII har
den mulighed, så det varer ikke længe så er CF helt dødt.

Og det er ganske vist ... men sådan er der jo så meget (hvis man venter
længe nok).

I øvrigt sad jeg lige og bladrede lidt i forum på http://www.dpreview.com/.
Der var der én som henviste til denneher tysker:
http://www.ihr-preisvergleich.de/jsp/ihrpreisvergleich/nav.jsp?c=6000. Det
er en slags edb-priser på tysk, hvor man bl.a. også kan se prisudviklingen
på et givet produkt. Jeg synes den virker som et fint supplement til
http://www7.guenstiger.de/gt/main.asp og http://geizhals.net/?m=4.
Prøvede for sjov, at søge lidt på Compact Flash, fx Transcend Ultra
Performance 45x CompactFlash Card 512MB, og vupti så kom der en pris frem på
112 Euro
(http://www.ihr-preisvergleich.de/jsp/ihrpreisvergleich/product.jsp?p=42427)
.. På "Preischart" kan man se, at prisen har været støt faldende den senere
tid. En hjemmeside bekræftede også, at man skal være opmærksom på de
faldende priser på CF-kort.

--
V.h.
Peter

Fra : Asle Bjerva

Dato : 07-06-04 17:03

"Peter" <pln1@solsmidvæk.dk> skrev i melding
> [...]
> den mulighed, så det varer ikke længe så er CF helt dødt.
>
> Og det er ganske vist ... men sådan er der jo så meget (hvis man venter

Det er sikkert årsaken til at SAMTLIGE profesjonelle DSLR digitalkameraer
bruker CF kort.
Samme årsak har nok Sony for å bruke CF i tillegg til sin egen memory stick
brikke på high end kameraene !

Det er i ferd med å komme en ny generasjon CF kort som har meget større
kapasitet og høyere hastighet (skrive/les) enn før, og de langsommere
varianter selges derfor rimligere. Slik erdet jo alltid når ny teknologi
introduseres.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Gert Medom

Dato : 07-06-04 17:34

> ved?

Det viser vel bare, at man som forbruger skal være forberedt hjemmefra og
have sin kritiske sans ved hånden.....

Vi ved selvfølgelig ikke om Canon´s og Nikon´s kameraer om 10 år alle bruger
SD- memory. Der er dog det rigtige i det, at flere nyere Canon og Nikon
modeller bruger SD (såvidt jeg ved de fysisk små kameraer som for eks. Ixus
I), hvor det normale ellers har været CF.

Prisforskellen mellem CF og SD er blevet mindre og vil sikkert forsvinde.

Jeg oplevede for et år siden følgende: i en fotoforretning hvor jeg
forespurgte på et CF kort, fik jeg at vide at jeg skulle investere i et
hurtigt kort! Han påstod at der med de almindelige kort var risiko for at
billedet ikke blev gemt hurtigt nok og at der derfor kunne blive striber på
billedet. Jeg spurgte så en prof. fotograf om det kunne være rigtigt, men
det hvde han aldrig hørt om........

Jeg har tit fået en fin betjening, når jeg har kigget på nyt kamera, så
historien er ikke for at sige, at alle sælgere er idioter......

Hilsen Gert

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-06-04 17:11

"Peter" <pln1@solsmidvæk.dk> wrote in message
> [...]
> den mulighed, så det varer ikke længe så er CF helt dødt.
>
> Og det er ganske vist ... men sådan er der jo så meget (hvis man venter

Ja, ja, det sker ikke foreløbigt. CF kort har samme snitflade (elektriks og
programmeringsmæssigt, som ATA harddiske. Derfor bruges de i store mængder
industrielt. Derfor forsvinder de ikke foreløbrigt. I min branche ser man
CF-kort overalt, men der er ikke set nogle af de "moderne" ting, der skifter
hvert år. Da CF-kort er fysisk større en de nyere kort, er der osse plads
til mere hukommelse indeni.

-det skulle ikke undre mig om det var en sælger med slips?
-det skulle ikke undre mig om han har større fortjeneste på SD kort end på
CF kort, der kan købes overalt.

Bo //

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-06-04 22:00

Bo Bjerre wrote:

> -det skulle ikke undre mig om det var en sælger med slips?

*HRMP*

Er selv deltidsælger i slips... Hvorfor vil en sælger der er pænt påklædt
være en bondefanger?

> -det skulle ikke undre mig om han har større fortjeneste på SD kort
> end på CF kort, der kan købes overalt.

Tjae det kan så være... Kan så samtidig fortælle at i den store computer
kæde jeg arbejder i, er der yderst reel betjening, og meget meget sjældent
direkte profit til sælger, en anden ting er at sælgeren skal oplyse evt.
provision, hvis du spørger dertil.
--
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-06-04 23:16

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> *HRMP*
>
> Er selv deltidsælger i slips... Hvorfor vil en sælger der er pænt påklædt
> være en bondefanger?

En almindelig talemåde her på den Jydske Halvø. Jeg er selv indehaver af
flere slips, og bruger dem både til familiefester og til salgsarbejde.

> [...]
> direkte profit til sælger, en anden ting er at sælgeren skal oplyse evt.

måske forkert formulering. "han" udskiftes med "forretningen".

Bo //
-som tror at CF kort vil overleve en hel del år endnu

Fra : Alex Jensen

Dato : 07-06-04 17:12

Han kan da kun have røget svampe inden han kom med den udtalelse!

Mvh Alex

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 07-06-04 17:15

On Mon, 7 Jun 2004 17:51:52 +0200, Peter wrote:
> [...]
> Ja, sagde han så, fx så er Canon ved at gå over til det format. 1DmkII har
> den mulighed, så det varer ikke længe så er CF helt dødt.
Canon er da noget lunkne. De har puttet både CF og SD i 1D mkII! Så lang tid
der er en stor prisforskel tror jeg nu CF vil holde ved.
/hjj

Fra : TC

Dato : 08-06-04 00:15

"Peter" <> skrev i en meddelelse news:ca22qn$1bq1$1@news.dansketelecom.com...
> [...]
> den mulighed, så det varer ikke længe så er CF helt dødt.
>
> Og det er ganske vist ... men sådan er der jo så meget (hvis man venter

Og ham der solgte mig, mit Olympus påstod hårdnakket, at der ikke var
prisforskel på SmartMedia kort og CF kort.......ja ja da han fik ret og jeg fik
rabat

Tommy

Fra : Dr.Ralph

Dato : 08-06-04 05:51

> [...]
> Ja, sagde han så, fx så er Canon ved at gå over til det format. 1DmkII har
> den mulighed, så det varer ikke længe så er CF helt dødt.

Altså i og med CF anvendes i alle pro digicam's, så tror jeg ikke det sker
lige nu - men efter min mening er CF - på trods af sin store str. - mere
skrøbeligt end f.eks SD kort, fordi den fysiske opbygning i et CF kort er
anderledes end i f.eks SD kort.

SD kort er mindre end et frimærke - men faktisk meget kraftigt opbygget.
CF kort har dde karakteristiske huller i bunden af kortet, der alle skal
ned i en masse små pin's, der sidder i bunden af selve kortlæseren - og
dette skal klikkes på plads - så der er meget mere der kan gå galt her.

Ved ikke om jeg blot er uheldig eller fummelfingret, men det lykkedes mig
for nylig at krænge en lille smule af det lag plastik, der disser nede ved
hullerne i bunden af selve kortet, da jeg skulle have mit helt nye CF Ultra
II 512MB kort ud ad en PCMCIA CF læser.
CF kortet virker stadig fint, men der røg altså et lille stykke plastik af
- dette har jeg aldrig oplevet med hverken SD kort, Smart media eller Sony
Memorystick pro.

Efter min mening bliver CF kort hurtigere slidt, da det skal klikkes helt
ned i disse små huller, og klikkes af igen, når det skal ud - SD kort og
MMS pro klikkes ikke fast på samme hårde måde - derfor tror jeg ikke de vil
udsættes for slitage i samme grad som CF kort - men jeg har ikke brugt CF
kort længere end 3 måneder, så dette er en antagelse.

Ydermere fylder CF kort en del mere end f.eks SD kort gør, hvilket betyder,
at SD kort vil kræve mindre plads i den indbyggede kortlæser i kameraet -
hvilket betyder at man kan lave kameraet lidt mindre med SD kort læser end
med CF kort læser.

Så mit umiddelbare gæt er, at CF kort helt vil forsvinde inden 2 år fra pro
sumer markedet (de billigere digicams) og måske nok fortsætte på pro
markedet, fordi mange pro'er har vænnet sig til CF og nok vil hade at
skulle udskifte deres dyre micro drive.

De nye pro digicams, der vil komme i 2005 vil jeg gætte på får dual
kortlæser - nok både CF og SD kort.
Nikon er jo begyndt med SD kort i deres helt små modeller, så dette vil nok
fortsætte i deres D2x - hvor der nok vil være mulighed for både CF og SD
kort - som mange gætter på bliver annonceret til Foto kina messen til
oktober eller PMA i marts 2005.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-06-04 19:09

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Efter min mening bliver CF kort hurtigere slidt, da det skal klikkes helt
> ned i disse små huller, og klikkes af igen, når det skal ud

Har du nogensinde selv slidt et CF-kort op, eller muligvis hørt om andre,
der gjort det?

Nåeh.

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)