/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Uønsket adfærd
Fra : shadow


Dato : 13-06-04 22:51

Uønsket adfærd fjernes nemmest gennem afledning. Og det gælder al uønsket
adfærd med undtagelse af en, nemlig den hvor hunden gør for at få ejeren til
at lave aktiviteter.

Ideen med afledning er at ændre hundens reaktion på et givet signal. Har vi
en hund der er bange for biler og vil flygte (uønsket negativ adfærd) ændre
vi det (til en ønsket positiv adfærd) gennem afledning.
Den nemmeste og rareste adfærd er at hunden, når den ser bilen, tager
kontakt til ejeren. Altså bliver adfærden ændret fra flugt til kontakt.
På samme måde kan man med anden uønsket adfærd ændre den til ønsket.
HVORDAN
Først finder du nogle godbidder din hund er MEGET glad for. De skal være små
(husk at fratrække mængden af godbidder fra hundens normale mad).

Hjemme på stuegulvet indlærer du hunden nu kommandoen "søg."
Det gøres nemt ved at du har hunden foran dig. Mens den ser på, smider du
nogle godbidder 2-3 stykker på gulvet foran den samtidig siger du "søg"
Hunden vil nu samle godbidderne op og du gentager øvelsen og kommandoen
mange gange og i mange dage. Du spreder godbidderne over et større og større
område. Når hunden tydelig viser at den har forstået kommandoen ved at den
begynder at lede når du siger "søg", selvom den ikke har set, at du smed dem
er hunden klar til at gå videre.

Nu skal det prøves på gaden. Prøv det nogle gange når der ikke er andre
hunde og gerne lige uden for opgangen eller lige inden for. Jo flere gange
du laver denne øvelse i opgangen lige inden for døren. Jo hurtigere vil
hundens tanker ændre sig fra at skulle på gaden for at gø af andre hunde.
Til at den skal ned i opgangen for at finde godbidder. Det kan gå så langt,
at du skal kommandere hunden ud af døren, han vil hellere lede efter
godbidder.

Indøv det samme tilfældige steder på gaden og hold så øje med hundens
reaktion når i går tur. HVER gang hunden strammer det mindste op, fordi den
ser en anden hund eller tror den ser en, eller hvis han begynder at gå og
spejde efter hunde, siger du "søg" og smider et par godbidder når den har
taget dem skifter du retning for ikke at nærme dig den anden hund. Hunden må
ikke få lov til at træne sin aggressive adfærd og må ikke opnå driftmålet,
nemlig at jage den anden på flugt.
Med tiden kan i komme tættere og tættere på inden øvelsen skal sættes i
gang, og efter et stykke tid vil du ikke kunne nå at smide godbidder, inden
hunden står foran dig og venter på dem, fordi den har set en anden hund. Og
reaktionen på signalet, "at se en anden hund" er ændret fra aggressivitet
til kontakt til mor.
Snyd aldrig hunden for en godbid i den situation.
Sørg for at hunden bliver aktiveret sammen med dig på jeres daglige ture. Så
får den andet at tænke på.

Der er altså to ting i dette.
1 Ændre reaktionen på at se en anden hund
2 Ændre hundens forventninger til at komme på gaden.

Jo længer tid hunden har haft dette problem jo længere tid går der inden det
er helt væk, men du vil kunne mærke stor forskel i løbet af en måned.
Tag nu afslappet på det så du ikke sender negative signaler til hunden

Er du i tvivl om noget så kan du kontakte en dch-hundekonsulent. Heller en
gang for meget end en gang for lidt. Det er ganske gratis.
Det kan være der skal korrigeres under vejs.

Håber at man kan bruge artiklen til noget positivt.

Hilsen Jimmy
www.dch-skagen.dk



 
 
Annette (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Annette


Dato : 14-06-04 10:58

"shadow" <.shadow@post4.tele.dk> wrote in message news:<40cccd1e$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
Tak for et informativt indlæg. Men jeg kunne vældig godt tænke mig at
vide, om du har nogen forslag til, hvad man kan gøre i den situation,
du beskriver i din anden sætning - nemlig at hunden gør for at få
ejeren til at lave aktiviteter. Jeg kender en hund (nej, det er
faktisk ikke min egen), der gør som en vanvittig en stor del af
aftenen, selvom ejeren (og dennes to børn) i dagens løb har gået tur,
aktiveret hunden osv. Ejeren arbejder i hjemmet, og hunden er derfor
kun sjældent overladt til sig selv i længere tid ad gangen. Nogen
forslag?

Venlig hilsen
Annette

shadow (14-06-2004)
Kommentar
Fra : shadow


Dato : 14-06-04 22:49


"Annette" <annettelassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:6e334b56.0406140158.72ef06a9@posting.google.com...
> "shadow" <.shadow@post4.tele.dk> wrote in message
news:<40cccd1e$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
klip**
jeg kunne vældig godt tænke mig at
> vide, om du har nogen forslag til, hvad man kan gøre i den situation,
> du beskriver i din anden sætning - nemlig at hunden gør for at få
> ejeren til at lave aktiviteter. . Nogen
> forslag?
>
> Venlig hilsen
> Annette

Hej Anette
Ja det har ja da et bud på, jeg har med stort held fået flere hunde til at
holde op med at stå og gø når de var bundet af og ejeren var ude af syne.
Simpelthen ved hjælp af et vand halsbånd (hvad er det ?)( det er et halsbånd
der ved hjælp af en fjernbetjening og en vandbeholder på et halsbånd kan
udløse en vandstråle under tryk på op til 100 m afstand) så når hunden gøede
fik den et sprøjt vand af ejeren der var ude af syne, og det virkede
simpelthen fint, så efter et par dage med halsbåndet på var det problem
løst. Sådan et halsbånd kan købes herhjemme og er ganske lovligt da det ikke
kan skade hunden ( ikke strøm ) men jeg har også gjort det med en
vandpistol, ejeren var ude af syne og hunden stod og gøede, og på afstand
gav jeg hunden en stråle vand hvergang den gøede, det virkede også fint,

Måske det kan hjælpe dig lidt !!!
Sådan et halsbånd kan lejes nogle steder.
Hilsen Jimmy
www.dch-skagen.dk



MGA (15-06-2004)
Kommentar
Fra : MGA


Dato : 15-06-04 08:20


> Hej Anette
> Ja det har ja da et bud på, jeg har med stort held fået flere hunde til at
> holde op med at stå og gø når de var bundet af og ejeren var ude af syne.
> Simpelthen ved hjælp af et vand halsbånd (hvad er det ?)( det er et
halsbånd
> der ved hjælp af en fjernbetjening og en vandbeholder på et halsbånd kan
> udløse en vandstråle under tryk på op til 100 m afstand) så når hunden
gøede
> fik den et sprøjt vand af ejeren der var ude af syne, og det virkede
> simpelthen fint, så efter et par dage med halsbåndet på var det problem
> løst. Sådan et halsbånd kan købes herhjemme og er ganske lovligt da det
ikke
> kan skade hunden ( ikke strøm ) men jeg har også gjort det med en
> vandpistol, ejeren var ude af syne og hunden stod og gøede, og på afstand
> gav jeg hunden en stråle vand hvergang den gøede, det virkede også fint,
>
> Måske det kan hjælpe dig lidt !!!
> Sådan et halsbånd kan lejes nogle steder.
> Hilsen Jimmy
> www.dch-skagen.dk
>
Har halsbåndet nogen effekt når ens hund er vild med vand? Når jeg vander i
haven er hun der som en mis og boltrer sig i strålen. Ikke at jeg har brug
for det, hun siger aldrig en lyd, men det ville da være meget rart at vide
hvis hun en dag begynder på noget agressiv dræberadfærd...

Mette (som altså har en Yorkie)



shadow (15-06-2004)
Kommentar
Fra : shadow


Dato : 15-06-04 10:26

klip**
> Har halsbåndet nogen effekt når ens hund er vild med vand?
klip**
> Mette (som altså har en Yorkie)
>
>
Ja det har en effect, fordi halsbåndet virker ved at berører 3 sanser på
hunden nemlig høresansen (psssst siger halsbåndet) og synssansen (
vandstøvsky for øjnene da vandet er puttet i beholderen under tryk) og
følesansen ( da hunden kan mærke at den får et pift vand), så det virker
fint på en vandglad hund, prøvet det flere gange på Golden, Labradore,
Schæfere, Border C ogen del blandings hunde.

M.V.H
Jimmy



Annette (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Annette


Dato : 15-06-04 08:26

"shadow" <.shadow@post4.tele.dk> wrote in message news:<40ce1e10$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Annette" <annettelassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:6e334b56.0406140158.72ef06a9@posting.google.com...
> > "shadow" <.shadow@post4.tele.dk> wrote in message
> news:<40cccd1e$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> klip**
> jeg kunne vældig godt tænke mig at
> > vide, om du har nogen forslag til, hvad man kan gøre i den situation,
> > du beskriver i din anden sætning - nemlig at hunden gør for at få
> > ejeren til at lave aktiviteter. . Nogen
> > forslag?
> >
> > Venlig hilsen
> > Annette
>
> Hej Anette
> Ja det har ja da et bud på, jeg har med stort held fået flere hunde til at
> holde op med at stå og gø når de var bundet af og ejeren var ude af syne.
> Simpelthen ved hjælp af et vand halsbånd >
> Måske det kan hjælpe dig lidt !!!
> Sådan et halsbånd kan lejes nogle steder.
> Hilsen Jimmy
> www.dch-skagen.dk

Hej

Nej, det hjælper faktisk ikke, for situationen er en anden - nemlig om
aftenen, hvor hunden formodes at være træt og søvnig - så er det, at
den gør, uanset om ejeren er alene eller har gæster. Og dér er det vel
ikke så heldigt at sprøjte med vand, vel?!

vhAnnette

Ukendt (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-04 09:49


"Annette" <annettelassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:6e334b56.0406142326.1d2db172@posting.google.com...

> Nej, det hjælper faktisk ikke, for situationen er en anden - nemlig om
> aftenen, hvor hunden formodes at være træt og søvnig - så er det, at
> den gør, uanset om ejeren er alene eller har gæster.

Er hunden i samme rum som ejeren, når den gør ?

Mvh. www.tjekmig.dk



Annette (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Annette


Dato : 15-06-04 15:57

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:<40ceb7e8$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Annette" <annettelassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:6e334b56.0406142326.1d2db172@posting.google.com...
>
> > Nej, det hjælper faktisk ikke, for situationen er en anden - nemlig om
> > aftenen, hvor hunden formodes at være træt og søvnig - så er det, at
> > den gør, uanset om ejeren er alene eller har gæster.
>
> Er hunden i samme rum som ejeren, når den gør ?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk

Jeps

shadow (15-06-2004)
Kommentar
Fra : shadow


Dato : 15-06-04 10:30


Klip**
> Nej, det hjælper faktisk ikke, for situationen er en anden - nemlig om
> aftenen, hvor hunden formodes at være træt og søvnig - så er det, at
> den gør, uanset om ejeren er alene eller har gæster. Og dér er det vel
> ikke så heldigt at sprøjte med vand, vel?!
>
> vhAnnette

Hej igen
Hvad er der galt ved at sprøjte med vand inde?
Den skal da ikke have en spandfuld af gangen,
Så jo det er mit bedste bud på at få den til at lade være med at gø både ude
og inde,
Jeg ville foretrække at låne et vandhalsbånd fordi der er man sikker på at
ramme hunden hvergang.

M.V.H
Jimmy



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177550
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408823
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste