is
Fra : EGC

Dato : 04-05-01 09:16

ingredienser:skummetmælk, fløde 36 (25%) druesukker, sukker, glukose sirup,
valleprotein, chokoladestykker, cacao, emulgator (E471), stabilisator
(johannesbrødkernemel, guar gummi, E466, natriumalginat, carrageenan) samt
aromastoffer.
Hvordan kan man dog selv lave is uden alt dette, eller bliver den ligefrem
bedre uden alle de ting. Men findes der opskrifter som ikke er så fede som
den med æg og piskefløde?

Med venlig hilsen
Ester C.

Fra : Jonas Haase

Dato : 04-05-01 09:57

"EGC" <xxxkaninen@email.dk> writes:

> [...]
> bedre uden alle de ting. Men findes der opskrifter som ikke er så fede som

Hjemmelavet is med rigtig fløde bliver klart bedre end det
skummetmælkpjask man kan købe i butikkerne - er der nogen der har
fundet frem til en købe-"flødeis" hvor der rent faktisk er fløde i?

Selvsagt bliver den rigtige flødeis noget federe, det er dog ikke så
slemt, da man generelt ikke kan spise så meget af det - 1 liter er
længe nok til et selskab på 5-6 personer.

Men i øvrigt sælger de en fremragende rigtig flødeis i Magasin i
Århus, den er dyr, men den er alle pengene værd.

hilsen
Jonas
--
Mark's Dental-Chair Discovery:
Dentists are incapable of asking questions that require a

Fra : Nis Deleuran

Dato : 06-05-01 19:57

> Hjemmelavet is med rigtig fløde bliver klart bedre end det
> skummetmælkpjask man kan købe i butikkerne - er der nogen der har
> fundet frem til en købe-"flødeis" hvor der rent faktisk er fløde i?

Hvis du køber en flødeis skal der være fløde i...ellers er det ulovligt...

Fra : Jonas Haase

Dato : 07-05-01 10:07

"Nis Deleuran" <trecker@mailme.dk> writes:

> Hvis du køber en flødeis skal der være fløde i...ellers er det ulovligt...

Sidst jeg kiggede var skummetmælk/pulver den dominerende ingrediens i
alle såkaldte flødeis, men det kan selvfølgeligt godt være at der
skjulte sig lidt fløde længere henne i listen.
Ved du om der er en lovlig mindstemængde af fløde i "flødeis" ?

hilsen
Jonas
--
Smoking is one of the leading causes of statistics.
-- Fletcher Knebel

Fra : Peter Westh

Dato : 07-05-01 10:18

"Jonas Haase" <jossSPAMSPAMLOVELYSPAM@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
> Ved du om der er en lovlig mindstemængde af fløde i "flødeis" ?

Følgende er fra
http://www.folketinget.dk/Samling/19972/udvbilag/FLF/L9_bilag99.htm

Spørgsmål 74.

"Ministeren bedes oplyse, om det i dag er muligt på lovlig vis at sælge is
uden fløde under betegnelsen "flødeis" og i bekræftende fald hvorfor."

Svar:

Det er i dag muligt at sælge produkter med varebetegnelsen "flødeis", uden
at disse er fremstillet af fløde. Kravene til flødeis er, at proteinerne og
fedtdelen, bortset fra æg, smagsstoffer og andre levnedsmidler (f.eks.
chokolade, nødder, frugter mv.) udelukkende må hidrøre fra mælkebestanddele,
og at mælkefedtindholdet er mindst 9 procent. Disse krav fremgår af
mælkeproduktbekendtgørelsen og har eksisteret i mange år. Da produktet
fremstilles af komponenter stammende fra mælk og fløde, har det været
opfattelsen, at det færdige produkt ikke ville adskille sig fra produkter
fremstillet af fløde.

Jeg overvejer, at stramme op på denne praksis, således at produkter med
varenavnet flødeis skal fremstilles ud fra fløde.

MVH

Peter

Fra : Erna Andersen

Dato : 04-05-01 20:25

Du kan nedsætte fedtprocenten i din dessert ved at spise frugt til

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Neta & Peter

Dato : 04-05-01 22:08

"EGC" <xxxkaninen@email.dk> skrev i en meddelelse

Prøv at se den opskrift jeg gav i tråden "Italiensk is. Hvordan?" den 8/4.

MVH

Peter

Fra : EGC

Dato : 04-05-01 23:36

"Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "EGC" <xxxkaninen@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> Prøv at se den opskrift jeg gav i tråden "Italiensk is. Hvordan?" den 8/4.
>
> MVH
>
> Peter
Ja tak det er meget fint men den er ikke hos mig, selvom jeg har sat hak
udfor vis alle og jeg har kun een den 8/4.

Mvh. E.Clasen

Fra : Neta & Peter

Dato : 05-05-01 14:55

> Ja tak det er meget fint men den er ikke hos mig, selvom jeg har sat hak
> udfor vis alle og jeg har kun een den 8/4.

Okay, så får du den igen her.

Jeg har haft gode resultater med følgende opskrift på en ren vanillieis. Den
er fra Lademanss dessertbog.

Korn af 1 vanilliestang
1 helt æg
5 æggeblommer
1 knivspids salt
4 spsk orangeblomstvand (kan udelades)
75 gram sukker

piskes sammen og len stor skål over vandbad

1/2 liter mælk
1/4 piske
75 gram sukker

bringes i kog og hældes over blandingen over vandbadet. Varmes igennem til
det tykner. Har man is i maven, og gode håndled, kan det snildt gøres
direkte over lavt blus, det tager en evighed med vandbadet. Må ikke koge.

Når cremen er færdig, sættes skålen i vasken, som man har fyldt med kodt
vand og isklumper, og piskes til det er rimeligt afkølet. Derefter køres det
i ismaskine til passende konsistens.

Man kan lave foreskellige former for frugtis og chokolade/nougatis efter
samme princip. Man skal bare have regnemaskinen frem og sigte efter omtrent
samme fedt- og sukkerindhold som ovenstående.

MVH

Peter

Fra : EGC

Dato : 05-05-01 17:25

> "EGC" <xxxkaninen@email.dk> skrev i en meddelelse

Lyder fint, det vil jeg prøve.
Takker mange gange.

Mvh. EGC.

Fra : Peter Westh

Dato : 06-05-01 17:16

> "Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ser lige at der er en opskrift på "Italiensk mælkeis" på
http://www.1st-gourmet.dk . Den er endu mere mager, men om den er god skal
jeg ikke sige. Her er et direkte link:

http://www.1st-gourmet.dk/gourmet.nsf/allbyid/B649D4308DF15919C125690C006EFE
F3

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-05-01 04:48

"EGC" <xxxkaninen@email.dk> skrev i meddelandet:
> [...]
> ligefrem bedre uden alle de ting. Men findes der opskrifter som ikke
> er så fede som den med æg og piskefløde?

Is uden æg og piskefløde;
Her er en opskrift på vanille-gelato (gelatos er i familie med sorbets,
men er en smule federe)

Vanille-gelato: (på dansk manér)

1 l mælk
2½ dl flormelis (ca. 250g)
2 tsk Vanila pulver (el. efter smag)

1. Kom alle ingredienser i ismaskinen og lad den køre 30 min. eller til
isen er fast.

-oo-

2. UDEN ismaskine:
Kom alle ingredienser i en skål og bland dem godt. Hæld massen i en
metal form og frys den, til den er fast langs kanten.
Tages ud og piskes med håndmixer el. blendes i en food processor, til
massen er cremeagtig og uden klumper.
Sættes tilbage i fryser i 3-4 timer, eller til den er fast.

NB: Lad ikke isen bliver for fast, inden den tages ud og piskes.

PS: Der findes også opskrifter på appelsin, chokolade-gelato osv...

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Feeling thirsty? Bring Coca-Cola to your desktop!
http://jumbo.com/mm/dtt/pod/pod.asp?fid=199636