flade dyner
Fra : rasmus carlsen

Dato : 11-06-04 22:23

Hvorfor bliver dynerne flade? Vi ligger jo ikke PÅ dem men UNDER dem ... og
hvorfor bliver de altid mere flade i hovedenden end i fodenden?

ras

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 12-06-04 15:35

> hvorfor bliver de altid mere flade i hovedenden end i fodenden?

Vel noget med at vi "vrider dem" og derfor bliver de flade. Har engang hørt
om at en tur i vaskemaskinen (LAVESTE varme) med tennisbolde skulle gøre dem
"store" igen.

Carsten

Fra : T.K

Dato : 12-06-04 16:46

Ved ikke lige, hvad det skulle hjælpe med tennisbolde i vaskemaskinen. Men
et godt råd, og måske også det det råd der egentlig tænkes på, er at smide
dynen (tør eller våd) i tørretumbleren med nogen tennisbolde. Boldene vil
puffe luft i dynen igen.

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:40cb1489$0$526$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-06-04 19:09

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dynen (tør eller våd) i tørretumbleren med nogen tennisbolde. Boldene vil

- det har jeg også hørt om ... det gør jeg i morgen.

ras

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 13-06-04 11:04

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
Men
vil

Ja "Iran Iraq wats the difference?" :D Det var selvfølgelig tumbleren jeg
mente :D

Carsten

Fra : Jesper Bach

Dato : 15-06-04 15:52

> [...]
hørt
> om at en tur i vaskemaskinen (LAVESTE varme) med tennisbolde skulle gøre

Dynerne bliver mest af alt flade fordi der er mere fjer end dun i. "Rigtige"
dundyner bliver ikke flade på samme måde (mine dyner/puder med bæreevne over
12 bliver ihvertfald ikke flade).

Hvis du endelig vil prøve tricket med tennisboldene er det i tørretumbleren,
men på moderne tumblere er der "valker" eller hvad de nu hedder, som lufter
dynen fint uden hjælp fra tennisboldene.
De fleste dyner tåler både vask ved 60 grader (slår også støvmider
ihjel-godt for allergikere) og tumbling, temperaturen står på vaskeslippen
på dynen.
Inden du går igang med tumbleren, check så lige at der ikke er hul i
bolsteret. Min tumbler spyr stadig fjer ud efter mere end 2 uger, og det var
endda kun et lille hul i en hovedpude.

/Jesper

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-06-04 21:58

"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste dyner tåler både vask ved 60 grader

Men man skal dog huske, at fjer- og dundyner IKKE har godt af at blive
vasket i almindelige vaskemidler. De indholder nemlig stoffer (enzymer så
vidt jeg husker), der opløser proteiner (som findes vores tøj fra blod,
sved, afføring, urin, madrester).

Dun og fjer består også af proteinstoffer og bliver derfor langsomt opløst
af almindeligt vaskemiddel.

Brug derfor et vaskemiddel, der er beregnet til uldvask.

http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/vask0/vaskeguide/dundyner/

Mvh. Lisbeth

Fra : Jesper Bach

Dato : 16-06-04 08:30

"Lisbeth Jacobsen" <KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> af almindeligt vaskemiddel.
>
> Brug derfor et vaskemiddel, der er beregnet til uldvask.

Ja det var smuttet for mig, så tak for advarslen. Heldigvis har jeg kun
vasket de gamle dyner fra sommerhuset, og de er alligevel klar til
udskiftning.

Mvh.

Jesper

Fra : Jane

Dato : 16-06-04 09:46

Jesper Bach skrev i <news:can2f1$dqv$1@news.cybercity.dk>:

> Dynerne bliver mest af alt flade fordi der er mere fjer end dun i.
> "Rigtige" dundyner bliver ikke flade på samme måde (mine dyner/puder
> med bæreevne over 12 bliver ihvertfald ikke flade).

Jeg har en med bæreevne 12 som er helt flad i den ene ende og tyk
i den anden ende og ligegyldigt hvor meget jeg ryster og tæsker
min stakkels dyne vil den ikke fordele fyldet efter vask. Æv.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jesper Bach

Dato : 17-06-04 14:54

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message

> [...]
> i den anden ende og ligegyldigt hvor meget jeg ryster og tæsker
> min stakkels dyne vil den ikke fordele fyldet efter vask. Æv.

Nåja, glemte at fortælle at mine dyner er kanalsyede, så de hjælper jo noget
med til at fordele fyldet.

/Jesper

Fra : Jane

Dato : 18-06-04 11:24

Jesper Bach skrev i <news:casoib$hep$1@news.cybercity.dk>:

> Nåja, glemte at fortælle at mine dyner er kanalsyede, så de hjælper jo
> noget med til at fordele fyldet.

Det er min også. Suk, men det hjalp ikke - muligvis fordi vi
ikke havde tennisbolde med i maskinen.

Jane
--
æbleskrog.dk