Dør bestilt for lille af tømrer
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-06-04 06:10

Vi har fået installeret en Velfacdør, men den er ikke så høj som den burde
være. Vores tømrer har lavet målene på den og han har målt den til 214,0 cm
og murhullet er 218,5 cm, dvs. der er godt 4 cm luft. Da dørens top udefra
skal flugte med vinduet ved siden af vil det give et meget højt dørtrin og
derfor har tømrerne valgt ikke at lade toppen flugte og det giver et forkert
udtryk af vores bolig synes vi.

Da han målte op til døren gjorde vi opmærksom på at vi selv havde målt
højden til 218 cm, men han snakkede om at vi havde lavet udvendige mål, mens
han målte indefra på lysningen på det dengang eksisterende vindue, hvilket
man skulle. Og fagmanden har jo ret...

Hvad kan man forlange i en sådan situation? Kan vi få en ny dør (15.000 kr),
eller skal vi leve med det som vi ikke synes er synsmæssigt
tilfredsstillende?

Lars

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-06-04 07:58

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> derfor har tømrerne valgt ikke at lade toppen flugte og det giver et forkert

Hvis murhullet er 218,5 cm. skulle karmmålet have været 216,1 cm.
Man regner med en fuge på 12 mm rundt.

Din tømrer har valgt ikke at lade dørens overkarm flugte med det
andet vindue, og det er ikke så smart. Han kunne have reddet
situationen ved at montere et 21 mm brædt (malet i samme farve)
ovenpå karmen. Så flugtede overkarmen på døren og vinduet da i det
mindste. Det trick her har jeg set mange gøre, når de har lavet fejl
i måltagningen.

> [...]
> han målte indefra på lysningen på det dengang eksisterende vindue, hvilket

Jeg vil helst tage et mål udefra. Men der *kan* jo være situationer
hvor det er nødvendig at gøre det indefra.

I det hele taget er det med måltagning noget, der bliver klumret i
ret tit. Jeg oplever jævnligt, at noget skal laves om i huj og hast,
fordi man ikke har målt ordenligt op.

> Og fagmanden har jo ret...

Ikke altid! Men i denne situation tror jeg, tømreren prøver at redde
skindet lidt. Det er ikke sikkert, det lykkes for ham?

> Hvad kan man forlange i en sådan situation? Kan vi få en ny dør (15.000 kr),
> eller skal vi leve med det som vi ikke synes er synsmæssigt
> tilfredsstillende?

Det du spørger om her, vil jeg helst ikke svare på. Men der sidder
nogen i forbrugergruppen, der er ret skrappe til forbrugerjura. Så
jeg synes, du skulle prøve dem:

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jørn Vind

Dato : 12-06-04 11:19

Har I betalt regningen ?

Hvis ikke har I større chance for at få en ny dør end ellers.
I så fald skal I skrive et anbefalet brev til tømreren ( husk at sende kopi
af brevet med normal post), og skriv i brevet at I ikke er tilfredse med
højden på døren, da den ikke flugter med vindueskant. Ligeledes skriver I at
det er tømreren der har foretaget opmåling, og at I i forbindelse med
opmåling har gjort opmærksom på, at det for Jer var vigtigt at dør overkant
skulle flugte med vindue overkant.
Skriv at I ønsker problemet løst på en håndværksmæssig / æstetisk god måde
og således at løsningen er i overensstemmelse med de krav I gjorde gældende
i forbindelse med tømrerens opmåling.
Skriv i brevet at I holder pengene tilbage indtil udbedringen er foretaget.

Har I derimod betalt regningen er det noget sværere. Skriv et brev med
nogenlunde samme indhold - dog ikke at pengene holdes tilbage - for det er
jo for sent. Det kan jo være at tømreren er samvittighedsfuld og udbedrer
skaden efter Jeres anvisning. Men gør han ikke - må det være op til Jer om I
ønsker at gå gennem en advokat og en evt. retssag for at få problemet løst -
det er der kun Jer selv der kan bedømme om I orker.

I begge tilfælde må I selvfølgelig sørge for at have kopi af brevet samt
kvittering fra posthuset på at brevet er sendt (anbefalet) til tømreren.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Helle Skoett

Dato : 12-06-04 12:39

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har fået installeret en Velfacdør, men den er ikke så høj som den burde
> være.

Hej Lars.
I lørdagsliv i Politiken er der netop et spørgsmål om en forkert dør, og et
svar.
Pointen er: returner døren og forlang at få en anden eller pengene tilbage.
Incasso og trusler skal man ikke tage sig af - tvister om døre skal afgøres
i retten.

--
vh helle s

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-06-04 14:19

"Helle Skoett" <hs@fjernbt.dk> skrev i en meddelelse news:40caeb50$0$3050$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Incasso og trusler skal man ikke tage sig af - tvister om døre skal afgøres

Det lyder som et skidt råd der er blevet givet i Politiken - i dette tilfælde er
døren jo monteret, hvorfor det er lidt svært at levere den tilbage (uden at
ende med et stort hul). Skal sagen føres i retten kan de jo komme til at tage
lang tid, hvor man ingen dør har...

/Jakob