Høfeber - jeg HADER sommer
Fra : Søren Andersen

Dato : 11-06-04 11:44

Så er det ved at være den tid på året igen, og jeg HADER den kommende måned.

Evig kløe i øjet, kriller i næsen og ustoppelige nyseanfald .....

Jeg fik for at par år siden da jeg var i militæret en indsprøjtning som tog
det værste, men er der andre og eventuelt bedre metoder ?

Lige nu bruger jeg Clarityn 10mg - men syntes ikke rigtig de har den store
effekt.

Har i nogle forslag til hvad jeg kan prøve ?

Fra : Søren R

Dato : 11-06-04 12:11

On Fri, 11 Jun 2004 12:43:31 +0200, "Søren Andersen" <na@nospam.com>
wrote:

> [...]
>effekt.
>
>Har i nogle forslag til hvad jeg kan prøve ?

Hmmm...clarityn er det ikke bare sådan noget håndkøb?

Jeg får Aerius af min læge, sammen med Nasonex næsespray og Livostin
øjendråber.

Der er jo lidt en udgift, men det hjælper mig. Jeg har næsten ingen
gener.

--
Søren R

¤ Hader DU en reklame? Besøg http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Peter T.

Dato : 11-06-04 13:39

Søren Andersen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Jeg fik for at par år siden da jeg var i militæret en indsprøjtning
> som tog det værste, men er der andre og eventuelt bedre metoder ?

Jeg får en årlig hormonsprøjte (holdbarhed ca 6-7 uger) hos min doktor, som
fjerner alle gener ved det. Og faktisk skal jeg have den på mandag, og så
kan jeg lige spørge hvad den hedder og poste det herinde.
Men vedr. virkningen, så er jeg vist heller ikke nær så hårdt ramt, da det
primært kun klør i det ene øje og intet andet.

--
Rigtige samfundstabere kører Harley

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 11-06-04 18:57

Hejsa Søren

Tjaaa, der er basalt set fire måder, man kan behandle høfeber på:
Antihistaminer (såsom clarityn, som du selv nævner), næsespray med steroid
(såsom Nasonex, der nævnes i en anden mail i denne tråd), systemisk
behandling med steroid og vaccination.

Når en allergiker møder sit allergen frigiver forskellige celler en masse
forskellige mediatorer, der giver de ubehagelige symptomer. En af de
vigtigste af disse mediatorer er histamin og det er baggrunden for
antihistaminernes virkning.

Steroid (glukokorticoid) virker generelt antiinflammatorisk ved at hæmme
syntesen af en lang række mediatorer.

Endelig er der muligheden for vaccination - også kaldet allergen-specifik
immunterapi. Her vil du over en periode på flere år langsomt få en lille
dosis af dit allergen sprøjtet ind. Når dette sker tilstrækkeligt langsomt,
kan man få immunforsvaret til at omstille sig fra den ubehagelige Ig-E
reaktion til det respons, som ikke allergikere har (et celle medieret
respons). Behandling over 3-5 år giver betydelig symptomreduktion hos 80%,
med mulighed for langtidseffekt (ifølge medicinsk kompendium 16. udg.).
Eftersom behandlingen er så tidskrævende og fordi der er en lille risiko for
at udvikle anafylaktisk shock, bruges metoden normalt kun til de patienter,
hvor de øvrige behandlingsmuligheder ikke har været tilstrækkelige.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Sorgenfri

Dato : 13-06-04 07:31

Nicolai Kaltoft wrote:

> [...]
> at udvikle anafylaktisk shock, bruges metoden normalt kun til de
> patienter, hvor de øvrige behandlingsmuligheder ikke har været

Undskyld, jeg forsøgsvist lige kommer ind fra højre med et spørgsmål.
Ved du, om denne hyposensibiliseringsteknik (mener jeg at have hørt den
omtalt som) også kan bruges, hvis man har allergi over for /flere/ slags
pollen og desuden et par svampesporer? Har du evt. selv nogen erfaringer med
behandlingsresultaterne?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 13-06-04 11:50

Hejsa...

Nu er jeg kun stud.med, så egentlig erfaring med behandlingen har jeg ikke,
men man kan jo altid slå det op! Principielt kan jeg ikke se noget til
hinder for at bruge metoden mod flere forskellige allergener, men ifølge
Medicinsk kompendium (Medicinerens"bibel"), bruges metoden kun hvis man med
sikkerhed kan sammenkæde symptomerne med et enkelt eller nogle få
allergener. Man har heller ikke dokumenteret effekt ved alle allergener.
Bedst effekt ses ved allergi over for pollen, husstøvmider og insektgifte,
der er dog ligeledes dokumenteret effekt overfor dyrehår (kat) og
skimmelsvampe. I kontrollerede, dobbeltblindede studier er set en positiv
effekt hos 70-80% (mod 30% i placebogruppen). Iøvrigt, så snak med din
læge - han ved sikkert meget mere end mig!

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Nic

Dato : 16-06-04 08:05

> [...]
> at udvikle anafylaktisk shock, bruges metoden normalt kun til de patienter,
> hvor de øvrige behandlingsmuligheder ikke har været tilstrækkelige.

Jeg overvejer denne behandling - vil du fortælle mere om hvad anafylaktisk shock er, og hvad risikoen er :)

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 16-06-04 18:54

Hejsa Nic...

Anafylaktisk shock er en meget alvorlig tilstand. Det er en voldsom
allergisk reaktion på det allergen, der er blevet sprøjtet ind. Mange
blodkar udvider sig på samme tid hvilket medfører, at blodtrykket falder og
man kan få skader på stort set alle vitale organer - en potentielt fatal
komplikation. Når man har fået sin sprøjte får man derfor ikke lov til at gå
lige med det samme. Du vil få lov til at sidde og vente en tid indtil lægen
er sikker på, at du ikke udvikler shock. Hvis man udvikler shock er det
nemlig ganske let at behandle (det skal bare gå hurtigt) - man giver
adrenalin, der vil få blodkarrene til at trække sig sammen igen og trykket
til at stige.

Man kan få et anafylaktisk shock efter kontakt med mange forskellige
stoffer - også hvis man er overfølsom over for eksempelvis penicillin eller
nødder, hvis man alligevel kommer i kontakt med sit allergen - disse
mennesker bærer derfor ofte en såkaldt epi-pen, der indeholder et skud
adrenalin, hvis uheldet skulle være ude.

Midt i denne rædselsberetning skal det selvfølgeligt også lige med, at det
er en meget sjælden komplikation. I starten af behandlingen sprøjter man kun
meget små mængder af allergenet ind, så kroppen langsomt kan omstille sig
til en mere hensigtsmæssigt immunsvar.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Nic

Dato : 16-06-04 19:27

Mange tak for info.

Fik den "alm" sprøjte hos lægen idag. Allerede STOR forskel nu selvom han sagde der ville gå 24 timer :) - så jeg nøjes nok -
efter at han fortalte et en sprøjte om året ikke giver mèn.

(jeg taler naturligvis om binyrebark-et eller andet :)

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 16-06-04 22:42

"Nic" <emailxyznifo@fogh.com> wrote in message

> [...]
> efter at han fortalte et en sprøjte om året ikke giver mèn.
>
> (jeg taler naturligvis om binyrebark-et eller andet :)

Kender den godt.

Jeg fik høfeber som 12-13 årig, med hidsige anfald i ca. 1 måneds tid
hver sommer. Jeg fik aldrig konstateret, hvad jeg ikke kunne tåle, men
fik recept af lægen på Polaramin piller. Det var dengang det eneste
middel, og desværre havde de den bivirkning, at de sløvede ekstremt
meget.

Som 18-årig var jeg gammel nok til binyrebark-et eller andet, som jeg så
fik 1-2 sprøjter af hver sommer i de følgende 5-6 år. Og pludselig en
sommer opdagede jeg, at symptomerne var så små, at jeg ikke gad gøre
noget ved det. Jeg tror, at jeg var omkring 25 år.

Siden da har det trappet stille og roligt ned år for år, og i dag (som
42-årig) har jeg ganske få dage hver sommer, hvor næsen eller øjnene kan
klø en anelse. I værste fald tager jeg noget håndkøbsmedicin, og så er
den ikke længere.

Jeg har ikke udviklet andre allergiformer, gudskelov, men desværre
gælder mit forløb jo ikke for alle høfeberpatienter. På et tidspunkt så
jeg en lægevidenskabelig artikel, som netop beskrev høfeber som noget,
der ofte rammer børn i puberteten og forsvinder 10-15 år senere.

Mvh. JIB

Fra : Nic

Dato : 17-06-04 07:01

> [...]
> sommer opdagede jeg, at symptomerne var så små, at jeg ikke gad gøre
> noget ved det. Jeg tror, at jeg var omkring 25 år.

Det er noteret - jeg er 27 - mine symptomer startede nok som 15årig :)

> [...]
> 42-årig) har jeg ganske få dage hver sommer, hvor næsen eller øjnene kan
> klø en anelse. I værste fald tager jeg noget håndkøbsmedicin, og så er

Noteret - jeg håber!

> [...]
> jeg en lægevidenskabelig artikel, som netop beskrev høfeber som noget,
> der ofte rammer børn i puberteten og forsvinder 10-15 år senere.

God info der. Tak.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-04 18:59

> Noteret - jeg håber!

Så skal jeg ødelægge det lidt. Jeg har haft høfeber siden jeg var 12, og
slap nogenlunde af med det omkring 20-års alderen, hvor jeg fik børn, men
det kom tilbage og nu hvor jeg er over 40, er jeg så syg af høfeber som
aldrig før. Det bliver lidt værre hvert år, og da jeg kun har sammenlagt 6
uger om året hvor jeg ikke er syg, så er det ærligt talt lidt træls.

Mvh Maria

Fra : Nic

Dato : 17-06-04 21:21

> [...]
> aldrig før. Det bliver lidt værre hvert år, og da jeg kun har sammenlagt 6
> uger om året hvor jeg ikke er syg, så er det ærligt talt lidt træls.

Lyder som om du lider af det hele - mit er kun græspollen.

Hvad har din læge af forslag?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-04 21:55

> Hvad har din læge af forslag?

Binyrabarkhormon som spray forebyggende, piller til kløen, dråber til
øjnene. Men jeg kunne godt være lidt hooket på at prøve en sprøjte om
foråret, hvor det er værst - bare for at prøve at leve uden allergi i nogle
få uger. Hvordan ligger det med bivirkningerne af sådan en sprøjte?

Mvh Maria

Fra : Faithless

Dato : 18-06-04 06:24

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote
> [...]
nogle
> få uger. Hvordan ligger det med bivirkningerne af sådan en sprøjte?

Jeg har fået en sprøjte 2 gange og i begge tilfælde har det kun taget
toppen. Jeg har stadig skulle tage piller og dryppe øjne, men den virker
sikker forskelligt på person til person, så prøv den bare.
Jeg ved ikke hvad den har af bivirkninger, men jeg var lidt øm der hvor jeg
fik sprøjten.
Jeg oplevede noget pudsigt, hos min egen læge skulle jeg selv betale for
sprøjten, men hos hans ferieafløser var den gratis.

Jeg starter på vaccination for birk, græs og støv til efteråret.

Faithless

Fra : Sorgenfri

Dato : 18-06-04 06:32

Faithless wrote:
> Jeg oplevede noget pudsigt, hos min egen læge skulle jeg selv betale
> for sprøjten, men hos hans ferieafløser var den gratis.

Ja, det er da lidt tankevækkende!

> Jeg starter på vaccination for birk, græs og støv til efteråret.

Har du talt med en allergolog eller er det bare dine egne planer? Jeg
spørger, fordi det umiddelbart kan lyde som noget af en omgang, hvis man
bliver "vaccineret" mod flere forskellige allergener på en gang.
Ved du noget om det?

Jeg ville såmænd også gerne hele turen igennem, hvis bare der var nogenlunde
garanti for et godt resultat!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Faithless

Dato : 19-06-04 11:07

> [...]
> Ved du noget om det?
>
> Jeg ville såmænd også gerne hele turen igennem, hvis bare der var

Jeg går i øjeblikket på en lunge/allergi klinik og min læge der sagde, at
der ingen problemer var ved at vaccinere for flere allergener på samme tid.
Men at man måtte se i det enkelte tilfælde, hvor kraftigt man reagerede og
så dosere efter det. Men han sagde, at jeg ikke kunne vaccineres for
birk/græs, så længe der var pollen i luften.

Han sagde at der var ca. 80% chance for en væsentlig forbedring eller helt
helbredelse på støv, græs og birk.

Jeg får sikkert mere af vide på torsdag, for der skal jeg ind og havde lavet
en metacholin test.

Er der nogen her, som har prøvet at få lavet en metacholin test, er det
ubehageligt?.

Det er vist noget med, at de sprøjter noget ned i lungerne, som så skal
fremkalde en astma reaktion.

Faithless

Fra : Sorgenfri

Dato : 21-06-04 07:59

Faithless wrote:

> [...]
> hvor kraftigt man reagerede og så dosere efter det. Men han sagde, at
> jeg ikke kunne vaccineres for birk/græs, så længe der var pollen i

Aha. Hvornår er det, du påbegynder behandlingen? Sensommer/efterår?
Jeg har fået anbefalet disse læger: www.astmadoc.dk i Hellerup. Du skulle
vel ikke kende noget til dem?

> Han sagde at der var ca. 80% chance for en væsentlig forbedring eller
> helt helbredelse på støv, græs og birk.

Interessant! Jeg døjer med både birk og husstøvmider (og pelsdyr)

> Jeg får sikkert mere af vide på torsdag, for der skal jeg ind og
> havde lavet en metacholin test.

Ok, jeg håber at høre mere

> Er der nogen her, som har prøvet at få lavet en metacholin test, er
> det ubehageligt?.
> Det er vist noget med, at de sprøjter noget ned i lungerne, som så
> skal fremkalde en astma reaktion.

Jeg kender ikke den test, men den lyder da lidt ubehagelig.

Held og lykke!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Faithless

Dato : 03-07-04 19:19

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> wrote >Aha. Hvornår er det, du
påbegynder behandlingen? >Sensommer/efterår?
>Jeg har fået anbefalet disse læger: www.astmadoc.dk i >Hellerup.

Jeg starter vaccination op den 26 august, når græs sæsonen er slut. Hvis man
starter i efteråret, så skulle der allerede være væsentlig forbedring i
næste sæson, så det er nok den bedste periode at starte.
Jeg kender ikke lægerne i Hellerup, men tror det vigtigste er at
vaccinationen sker hos en speciallæge og ikke hos egen læge.

> Ok, jeg håber at høre mere

Der hvor jeg skal vaccineres, giver de 2 vacciner pr. dag i opstarten, så
spare man 5 uger i opdoseringsfasen.
Jeg skal vaccineres for birk, græs og støv.
I starten vaccinere de for græs separat, fordi det er lidt stærkere det de
sprøjter ind, men birk og græs kan jeg godt få samme dag.

Der skulle være væsentlig forbedring af allergien for 70-90 % af pollen
allergiker og 65-80 for allergiker.

Mvh Faithless

Fra : Sorgenfri

Dato : 05-07-04 07:45

Faithless wrote:

> Jeg starter vaccination op den 26 august, når græs sæsonen er slut.
> Hvis man starter i efteråret, så skulle der allerede være væsentlig
> forbedring i næste sæson, så det er nok den bedste periode at starte.
[snip]
> Der hvor jeg skal vaccineres, giver de 2 vacciner pr. dag i
> opstarten, så spare man 5 uger i opdoseringsfasen.

Vil det sige, du får 2 doser pr dag i fem uger frem for 1 dosis pr dag i 10
uger?

> Jeg skal vaccineres for birk, græs og støv.
> I starten vaccinere de for græs separat, fordi det er lidt stærkere
> det de sprøjter ind, men birk og græs kan jeg godt få samme dag.

Er det græs-vaccinen, der gives separat eller evt. støvmide-halløjet?
Ved du, om det der betegnes som "stærkere" bare virker kragtigere på netop
dig - eller om det er sådan generelt, at nogle vacciner absolut skal gives
alene?

> Der skulle være væsentlig forbedring af allergien for 70-90 % af
> pollen allergiker og 65-80 for allergiker.

Det er bestemt et forsøg værd, skulle jeg mene!

Tak for dine svar!
Hvis du læser dette, håber jeg også du vender tilbage bare én gang til ...

Mvh. Sorgenfri

Fra : Faithless

Dato : 05-07-04 17:06

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> wrote

>Vil det sige, du får 2 doser pr dag i fem uger frem for 1 >dosis pr dag i
10
>uger?

Hvis du har folderen fra apoteket, som hedder "Aller GI' Vaccine
patientvejledning". I den er der et diagram der viser 15 søjler, som viser
opdoseringen perioden. Det er her de springer de 3 første over og giver
dobbelt indsprøjtning i den 1. uge (oprindelige 4 uge) og i den 3. uge
(oprindelig 6 uge).
Det skulle så gøre at jeg efter 10 uger i stedet for 15, skulle være oppe på
vedligeholdelses niveau.

>Er det græs-vaccinen, der gives separat eller evt. >støvmide-halløjet?

Græs vaccinen gives separat, fordi som lægen sagde, så var allergenerne
kraftigere. Jeg mener også at ha' læst andet steds, at græs skulle
vaccineres separat.
Jeg ved ikke om andre vacciner, skal gives separat.

>Tak for dine svar!
>Hvis du læser dette, håber jeg også du vender tilbage >bare én gang til ...

Velbekomme, jeg opretter en ny tråd, hvis der er væsentlig ny information
efter jeg har været derinde den 26 august.

Mvh Faithless

Fra : Sorgenfri

Dato : 05-07-04 18:47

Faithless wrote:
> [...]
> den 3. uge (oprindelig 6 uge).
> Det skulle så gøre at jeg efter 10 uger i stedet for 15, skulle være

Ok, nu forstår jeg. Den folder må jeg også se at få fat i!

> Græs vaccinen gives separat, fordi som lægen sagde, så var
> allergenerne kraftigere. Jeg mener også at ha' læst andet steds, at
> græs skulle vaccineres separat.

Ok

> Velbekomme, jeg opretter en ny tråd, hvis der er væsentlig ny
> information efter jeg har været derinde den 26 august.

Tak! Det ville være interessant at høre om det videre forløb, så det håber
jeg, du vil gøre. Desuden må jeg vist også selv se at få kontaktet en
allergolog ...

Mvh. Sorgenfri

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 21-06-04 21:38

"Faithless" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ubehageligt?.
>
> Det er vist noget med, at de sprøjter noget ned i lungerne, som så skal

Hejsa Faithless

Astma er en sygdom, der manifesterer sig i anfald. Imellem disse anfalde har
man ingen (eller meget få) symptomer. Hvis man således laver en
lungefunktionsundersøgelse på en astma patient, der ikke tilfældigvis lige
netop er midt i et anfald, vil lungefunktionen være helt normal. For at måle
hvor meget din lungefunktion bliver nedsat under et anfald ønsker man derfor
at provokere dine lunger hertil. Dette kan foregå på flere forskellige
måder, f.eks ved hyperventilation eller som hos dig, ved at lade dig indånde
metacholin, der irriterer luftvejene. Man ser på, hvor meget metacholin, der
skal til, førend din lungefunktion er nedsat med 20%. Herefter får du
astma-medicin (brokodilaterende beta-2-agonister) for at få din
lungefunktion tilbage til det normale igen.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Per LH

Dato : 12-06-04 17:45

> [...]
>
> Evig kløe i øjet, kriller i næsen og ustoppelige nyseanfald .....
>

> Har i nogle forslag til hvad jeg kan prøve ?

Alder: Min klingede af med alderen, - og blev afløst af en dominerende
pelsdyrallergi.
Men det var jo høfeberen du ville kvitte..

Per