Middel mod harer II
Fra : Bjarne & Line

Dato : 10-06-04 20:05

Hej i gruppen

Jeg spurgte tidligere på metoder til at holde harer væk fra vores nyplantede
træer og buske. En del anbefalede at hænge nogle totter ny fåreuld på
planterne, men det må jeg konstatere ikke har fungeret tilstrækkeligt.
Harerne er der stadig... Er der ingen anden udvej end hjortetaksolie? Alle
siger det stinker forfærdeligt, men er det kun harerne der synes det, eller
holder det osgå mennesker væk?

Nogen gode bud???

Mvh. Bjarne

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-06-04 20:28

"Bjarne & Line" <bjarneline@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Harerne er der stadig... Er der ingen anden udvej end hjortetaksolie? Alle
> siger det stinker forfærdeligt, men er det kun harerne der synes det,

Ja, det stinker forfærdeligt.
Så husk solide gummihandsker og kassabelt tøj, hvis du bruger det.
Men når først det er smurt på træerne, giver det ikke problemer for
menneskers næser.

Jeg kan ikke huske den tidligere tråd - men er der nogen problemer med at
sætte kyllingetråd om træerne?
Det er i hvert fald effektivt - og lugter ikke.
Men pas på, at det ikke gnaver på grenene, når de bevæger sig i blæsevejr.

Hilsen Inger

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-06-04 20:52

Bjarne & Line wrote:

> [...]
>siger det stinker forfærdeligt, men er det kun harerne der synes det, eller

Harenene ikke så meget spiser som makere deres område ved at bide
planterne. Men hvad med at sætte så mange pile kviste af en lav art,
at de beskytter de små planter.

Fra : Aase

Dato : 10-06-04 21:24

Hej.
Jeg kan ikke huske, at du har spurgt tidligere - og kan derfor heller ikke
huske de svar du har fået.
Jeg ved ikke, hvor mange træer det drejer sig om. Men jeg mener, at der kun
er een mulighed: harerne skal rent fysisk holdes væk.
Jeg selv bruger kyllingenet omkring nyplantede træer og buske. Det kan
hurtigt blive en dyr omgang, når man bor et sted, hvor der er mange harer.
Det er måske ikke så kønt; ment det er kønnere end døde planter.
Vær opmærksom på, at harer generelt spiser bladene om sommeren -og barken om
vinteren.
Hilsen
Aase