Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan 'reparerer' man forkert hvidbalanc~
Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-05-01 21:45

Hej, alle.

Jeg har skudt et billede med mit nye Canon G1 i raw mode. Vha. canons
PC-software kan raw-filer rettes op mht. bl.a. hvidbalance, idet de
konveretes til et gængs billedformat. Det virker virkeligt godt!

Mit problem er nu, at jeg kom til at trække min raw-fil ud af kameraet og
konvertere den *uden* at have rettet op på hvidbalancen. Originalfilen
(raw-filen) har jeg siden slettet fra kameraet. Det må da være muligt at
lave samme hvidbalancejustering i PS6??? Men hvordan? Jeg har ikke fundet
nogen hvidbalancejustering nogen steder....

PS. Jeg kan godt vha. justering af levels (med midterste pipetteværktøj) få
en vilkårlig farve til at blive farveløs, men de andre farver bliver så
*helt* forkerte - det er i hvert fald ikke en hvidbalancejustering dette
værktøj foretager!!!

--Martin

Fra : Niels Svendsen

Dato : 03-05-01 23:12

prøv med justering, variationer, der skulle være nogle muligheder.
Jeg har ikke set dine fotos, men prøv der.

Fra : Rune Baess

Dato : 04-05-01 00:05

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoTAKETHISAWAYfanet.dk> wrote in
message news:qnjI6.6016$Iq.1148710@news101.telia.com...
> [...]

> en vilkårlig farve til at blive farveløs, men de andre farver bliver så
> *helt* forkerte - det er i hvert fald ikke en hvidbalancejustering dette

Ideen med det pågældende værktøj er at definere en 50% grå, så har du et
sted på billedet du kan huske var gråt så prøv der.
Det kan iøvrigt godt betale sig at rette sort/hvid punkt for hver enkelt
farve ind, inden dette forsøges.
Et tilsvarende værktøj findes desuden under "curves", dette virker
nogengange bedre...

Rune

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 04-05-01 03:23

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoTAKETHISAWAYfanet.dk> writes:

> [...]
> kameraet. Det må da være muligt at lave samme hvidbalancejustering i
> PS6??? Men hvordan? Jeg har ikke fundet nogen hvidbalancejustering

proev Bibble (eller MacBibble paa MacOS).

http://www.bibblelabs.com/

- ask

--
ask bjoern hansen, http://ask.netcetera.dk/ !try; do();

Fra : Jensen

Dato : 04-05-01 17:54

Er det ikke noget i denne retning du efterlyser, det burde i hvertfald kunne
gøre det. (Fra Hjælp)

Brug af kommandoen Farvebalance (Photoshop)

----

Med kommandoen Farvebalance ændres den overordnede blanding af farver i et
billede til general farvekorrektion.

Sådan bruges kommandoen Farvebalance:

1 Sørg for, at kompositionskanalen er valgt på kanalpaletten. Denne kommando
er kun tilgængelig, når du får vist kompositionskanalen.

2 Åbn dialogboksen Farvebalance (se Farvejusteringer).

3 Vælg Skygger, Mellemtoner eller Fremhævet område for at vælge det
toneområde, du vil fokusere ændringerne på.

4 Vælg Bevar luminans for at undgå ændring af luminansværdierne i billedet,
mens farven ændres. Med denne indstilling bevares tonebalancen i billedet.

5 Træk en skydekontrol mod en farve, du vil øge i billedet, og træk en
skydekontrol væk fra en farve, du vil formindske i billedet.

Værdierne over farvelinierne viser farveændringerne for de røde, grønne og
blå kanaler (til Lab-billeder er værdierne for kanalerne a og b). Værdier
kan ligge fra -100 til +100.

6 Klik på OK.

Jensen

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoTAKETHISAWAYfanet.dk> skrev i en
meddelelse news:qnjI6.6016$Iq.1148710@news101.telia.com...

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 30-07-01 20:33

> [...]

>en vilkårlig farve til at blive farveløs, men de andre farver bliver så
>*helt* forkerte - det er i hvert fald ikke en hvidbalancejustering dette

Nej, du skal bruge de hvide pipette, den til højre. Click på et helt
hvist område. Hvis du kun kan finde et næsten hvist område kan du
bagefter gå ind under hver farve, med og skubbe den højre skyder lidt
mod højre igen. (Den hvide pipette skubber den den højre skyder under
hver farve).
-Bjarne

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 30-07-01 22:48

Bjarne Laursen <pyramide@po.ia.dk> wrote: Noget vrøvl

Nej, du skal bruge den hvide pipette, den til højre. Click på et helt
hvidt område. Hvis du kun kan finde et næsten hvidt område kan du
bagefter gå ind under hver farve, og skubbe den højre skyder lidt
mod højre igen. (Den hvide pipette skubber den højre skyder under
hver farve).