Låse pdf-dokumenter op -- hvordan
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 07-06-04 09:43

Hej NG!

Dette er måske et OT, men alligevel: Jeg har et pdf-dokumentet hentet
fra en offentlig myndighed som jeg skal kommentere og notere i via
acrobat. Men dokumentet er låst så man netop ikke kan lave kommentarer
med mere.

Findes der et freeware-program som kan låse et sådant pdf-dokument op
til Mac OSX.

Normalt -- under sådanne omstændigheder -- bruger jeg pdf2ps og ps2pdf,
men det er en anelse besværligt og det endelige ulåste pdf-dokument
fylder tit som et ondt år fordi en stor del af kompressionen ryger af
fløjten.

--Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-06-04 07:34

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> writes:

> [...]
> fra en offentlig myndighed som jeg skal kommentere og notere i via
> acrobat. Men dokumentet er låst så man netop ikke kan lave kommentarer

Hvad siger myndigheden til at give dig en ulåst version?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 08-06-04 08:53

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvad siger myndigheden til at give dig en ulåst version?

Myndigheden, Københavns Kommune, tja... Dokumentet som er låst, er de
målsætninger som Københavns Kommune har vedtaget for daginstitutionerne.
Hvis jeg kender en kommunal forvaltning ret, så vil et telefonopkald
medføre følgende:

1) Mig: Jeg vil gerne spørge om jeg kan få et ulåst pdf-dokument?
Omstilling: Øh!?!, jeg stiller om til børne- og ungdomsmagistraten. Øjeblik.

2) [Vivaldis fire årstider i en panfløjte-version...][5 minutter efter].
Ja, goddag, det er Majken Hildebrandt [opfundet navn]. Mig: Ja, goddag,
det er Martin Agersted Jarl. Jeg vil gerne have en ulåst udgave af jeres
pdf-dokument med kommunens målsæætninger på dagsinstitutionsområder. Kan
du hjælpe mig med det? Majken: [2 sekunders tavshed hvor man kan høre
hun overvejer om det er endnu en galning der ringer] Øh, jeg stiller
lige om [dyt---dyt---dyt Chopin opført med hornorkester]

3) Per Hansen: Goddag, Per Hansen. Mig: Ja, goddag, jeg vil meget gerne
have et ulåst pdf-dokument [etc.]. Per: [vantro] Hvorfor det? Er det
ikke fint som det er? Mig: Jo, da, men jeg ville gerne have mulighed
for at lave understregninger og notater elektronisk, og pdf-formatet
giver mulighed for at man kan gøre sådan. Per: Nå, det ved jeg ikke
noget om. Du kan få tilsendt en papir-udgave. Jeg stiller om til ...
mig: nej hov vent... Per: ... til rådhusbutikken. [dyt---dyt---dyt
Debussy opført af James Last.]

4) [Jeg lægger på og ringer igen til omstilligen] mig: Ja, goddag. Jeg
vil gerne have fat i jeres webmaster. Omstillingen: Øjeblik. [dyt---dyt
Mozart med banjo]. Webmaster-kontoret: Ja, goddag. Det er Frank. Mig:
Goddag Frank. Det er Martin Agersted Jarl. Jeg vil gerne have [etc.].
Frank: Det kan du ikke få fra os. Det har vi ikke lov til. Du skal
snakke med Per Hansen...

--Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-04 11:59

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> Goddag Frank. Det er Martin Agersted Jarl. Jeg vil gerne have [etc.].
> Frank: Det kan du ikke få fra os. Det har vi ikke lov til. Du skal

Fedest.......*LOOOOOOOOOOL*......(som Lone ville skrive).......men JA
- sådan er det
M.

Fra : Tom

Dato : 08-06-04 12:30

Som udgangspunkt kan du ikke låse et låst .pdf dokument op.
Det er såmænd det der er hele planen.
Har du acrobat 6.0 kan du se hvordan det er låst, og hvem der har låst det.
Det burde give dig et navn at ringe til..
Skal du til at pille ved, findes der sikkert løsninger på dit problem på
Internet..
http://www.google.com/search?q=open+locked+pdf&ie=UTF-8&oe=UTF-8
( har ikke tjekket linkene)

Alternativt, åbn dokumentet I photoshop, og lav nogle felter der hvor du vil
skrive noget, og skriv det du vil!
Bliver sikkert ikke pænt!
Men sådan er det..

On 08/06/04 12:59, in article
1gf2c0o.1538y7hnj09q8N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com, "Morten

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-06-04 10:23

Tom wrote:

> [...]
> Det burde give dig et navn at ringe til..
> Skal du til at pille ved, findes der sikkert løsninger på dit problem på

Kan man printe i OS 10 og så vælge >save as pdf< og gemme med et nyt
navn - og så redigere i det???

Gider ikke prøve - har ikke et låst pdf - var blot et indfald

--
mvh Mikael Kern

Andel byttes ikke: Jeg flytter hjem til Århus!!!
Ses på Ris Ras ) Hva så?

Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...
(:-{d)

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 10-06-04 12:12

Mikael Kern wrote:

> Kan man printe i OS 10 og så vælge >save as pdf< og gemme med et nyt
> navn - og så redigere i det???
>
> Gider ikke prøve - har ikke et låst pdf - var blot et indfald

Det har jeg prøvet. Den kommer så med en meddelelse om at pdf-dokumentet
er krypteret eller noget i den retning og ikke kan gemmes i pdf-format.

--Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-06-04 12:34

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> writes:

> daginstitutionerne. Hvis jeg kender en kommunal forvaltning ret, så
> vil et telefonopkald medføre følgende:

Beklageligvis alt for sandsynligt, men du _har_ ikke prøvet vel?

Bid dig fast i webmasteren :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 08-06-04 12:17

Dit skriv om en telefon opkald.

Morsom læsning men sådan er det nu så mange steder ferhånden.

Men nu er jeg ikke den rette til alt det PDF halløj, men kan du printe den
ud? I tilfælde: print den ud og scan ind med TextBrigde eller andet
program i den retning.
Men selvfølgelig er det 30 sider, så er det jo håbløst.
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark