bærbar mac
Fra : andy

Dato : 07-06-04 07:33

Hej ng
ja jeg må tilfæge at jeg intet kender til mac. Da jeg før altid har
arbejdet med x86 maskiner.
Men jeg skal bruge en bærbar så jeg har også kikket lidt på mac. Men jeg
syntes at de køre med få hz ca 1000 1500 er det hurtigt nok? og hvilken
maskine vil i anbefale.

Fra : arsten=20=C5gren=20

Dato : 07-06-04 08:38

> Men jeg skal bruge en bærbar så jeg har også kikket lidt på mac. Men
> jeg syntes at de køre med få hz ca 1000 1500 er det hurtigt nok? og
> hvilken maskine vil i anbefale.

Man kan ikke helt sammenligne cpu-frekv.. Jeg bruger jævnligt en 2,4Ghz
Medion notebook, og den er mærkbart langsommere end min 1Ghz PowerBook..
Ved ikke hvorfor det er sådan..?

Desuden er Mac'ernes konstruktion og hardware fremstilling en del bedre
end en pc-notebook, men mindre måske vi taler om meget dyre og
eksklusive pc'er.. Operativsystemet på de nye Mac's er efter min mening
lysår bedre end det bedste Windows (XP pro)..!

Jeg kan kun komme i tanke om ét eneste argument for ikke at vælge Mac -
og det er hvis man har brug for at tilslutte et eller andet hardware af
en art, som kun kan bruges til pc.. Eller hvis man SKAL bruge noget
specifikt pc-software... I næsten alle tilfælde kan man få det samme
software til Mac, eller noget tilsvarende...

Jeg er selv på min 7. Mac-notebook, og jeg har nok haft lidt flere pc-
notebooks.. Hvad man skal anbefale af model er lidt svært - det kommer
meget an på dit behov..! Skal du redigere video? Hvad er planen..? :)
Personligt syns jeg at en notebook computer skal være så lille som
muligt, veje så lidt som muligt, og så har jeg valgt at leve med
1024x768 på skærmen.. Det er ikke optimalt, men det går.. Her er det
helt perfekt med enten en iBook med 12" skærm, eller en PowerBook af
samme størrelse.. Såen en fætter holder strøm det meste af en dag - den
kan tåle at blive kostet rundt med, og man behøver (stort set) aldrig at
genstarte :) Klap låget i.. Hiv den op af rygsækken, og op med låget -
du er kørende..

Mvh
Carsten Ågren

Fra : andy

Dato : 07-06-04 10:31

Carsten Ågren wrote:

> [...]
> kan tåle at blive kostet rundt med, og man behøver (stort set) aldrig at
> genstarte :) Klap låget i.. Hiv den op af rygsækken, og op med låget -

Nej jeg skal ikke redigere vidio. Men den skal bruget til at når jeg
rejser, men også i stedet for en statinær pc. At kunne bruges til at
sende mail via min mobil tlf enten via IR eller bluetugh. og så skal jeg
kunne se dvd på den. og der skal også kunne se vidio klip og høre radio
på internettet.
og jeg går nok efter en med NVIDIA grafik kort i. da hvis jeg bliver
træt af mac er det letter at sætte NVIDIA op i linux "gentoo" men tror
ikke at jeg vil blive det.
Men følger der skrive og regne ark med i os? og html editor.
og så skal den også bruges til lidt programmering.

Fra : No1

Dato : 07-06-04 15:28

> [...]
> sende mail via min mobil tlf enten via IR eller bluetugh. og så skal jeg
> kunne se dvd på den. og der skal også kunne se vidio klip og høre radio

Det kan alle nuværende modeller af bærbare macs.

> og jeg går nok efter en med NVIDIA grafik kort i. da hvis jeg bliver
> træt af mac er det letter at sætte NVIDIA op i linux "gentoo" men tror
> ikke at jeg vil blive det.

OSX er fedt og nok den største grund til at jeg bruger mac. Apple er
gået over til ATIs Radeon kort i alle bærbare svjv. Ellers skal du have
fat i fx den udgåede version af Powerbook 12".

> Men følger der skrive og regne ark med i os? og html editor.
> og så skal den også bruges til lidt programmering.

Der følger Apples egen Office-pakke med, der også har regneark.
Microsofts Office kan købes til, men det koster ekstra.

Til programmering følger der en Developer pakke med alle macs. Jeg tror
ikke der følger en grafisk HTML editor med, hvis det er det du tænker
på, men dem findes der en del af.

Fra : andy

Dato : 07-06-04 21:46

No1 skrev:

> [...]
>
> Til programmering følger der en Developer pakke med alle macs. Jeg tror
> ikke der følger en grafisk HTML editor med, hvis det er det du tænker
ja jeg har opdaget at det nok ender med et ATI kort, er nu er det vel
ikke sådan at der også er delt ram på grafik kortene i mac?
Og så er jeg meget i tvivl om hvad der er forskeld på ibook og
powerbook. ud over at powerbook er noget dyrer og nok mere er til
profesonellle.

Fra : No1

Dato : 07-06-04 22:00

> ja jeg har opdaget at det nok ender med et ATI kort, er nu er det vel
> ikke sådan at der også er delt ram på grafik kortene i mac?

Nej da.

Hov, jeg tjekkede lige http://www.apple.com/powerbook/specs.html
12" Powerbook bruger Nvidia kort.

> Og så er jeg meget i tvivl om hvad der er forskeld på ibook og
> powerbook. ud over at powerbook er noget dyrer og nok mere er til
> profesonellle.

12" ibook og pbook forskelle: se tilbage i gruppen. søg evt på google groups

hurtigt nogle pbook fordele:
*hurtigere cpu
*DVI eller mini-DVI (vigtigt hvis du skal tilslutte til en ekstern Apple
Studio Display)
*bedre keyboard
*mulighed for dvd-brænder (det kan man dog også i 14" iBook)

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-06-04 22:20

andy <andy@mail.dk> wrote:

> [...]

Men husk at købe den med Bluetooth modul. Det kan ikke eftermonteres med
mindre, du vil have en løs dims i USB-porten.

AppleWorks, som den hedder, følger, så vidt jeg kan se, kun med iBook.
Det er jo computeren til private brugere. Det følger ikke med PowerBook,
der er til professionelle, som formodes selv at købe programmer. Det
samme gælder Apples stationære computere. AppleWorks er dog ikke dyrt i
løs vægt. Der er også et fint lille tekstbehandlingsprogram med i
styresystemet, men ikke regneark. Og så er der jævnligt tilbud på
Microsoft Office, når man køber det med en ny Mac. Endelig er der vist
nogle opensource officepakker, der er billige/gratis, men det ved andre
sikkert mere om. Det er jo fordelen ved at bruge Unix.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 12-06-04 07:11

andy <andy@mail.dk> wrote:

> ja jeg har opdaget at det nok ender med et ATI kort, er nu er det vel
> ikke sådan at der også er delt ram på grafik kortene i mac?

nej, heldigvis.

> Og så er jeg meget i tvivl om hvad der er forskeld på ibook og
> powerbook. ud over at powerbook er noget dyrer og nok mere er til
> profesonellle.

iBook kan ikke kun lave mirroring på den eksterne skærm og man er
dermed begrænset til 10.x768 - desuden har iBook ikke DVI port. Specs
iøvigt er en kende dårligere end på Powerbooks'ene. Vær opmærksom på
at kun 15" og 17" har L3 cache, hvilket betyder en hel del for G4
processorne idet systembussen på disse er ret langsom.

Mht til dit Nvidia projekt - held og lykke, nvidias egne drivere
distribueres kun som binare til x86 ikke til ppc, så på det felt vil
du nok være bedst tjent med et ATI kort.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lasse Hassing

Dato : 22-06-04 13:01

Morten wrote:

> [...]
> at kun 15" og 17" har L3 cache, hvilket betyder en hel del for G4
> processorne idet systembussen på disse er ret langsom.

Du kan godt sætte en extern skærm til en iBook uden at bruge mirroring
og dermed få højere opløsning.

--
Lasse Hassing, www.sinf.org

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-06-04 12:34

I artiklen <ubjqp1-ih1.ln1@reippuert.dk> , Morten<spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
> at kun 15" og 17" har L3 cache, hvilket betyder en hel del for G4
> processorne idet systembussen på disse er ret langsom.

Der har ikke været L3 cache på PowerBooks siden September 2003. Til gengæld
er L2 på 512KB mod 256KB i de ældre modeller.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-04 12:37

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Der har ikke været L3 cache på PowerBooks siden September 2003. Til gengæld
> er L2 på 512KB mod 256KB i de ældre modeller.

det er vist rigtigt. der bruges nu en nyere PPC 74xx.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).