Hvilken kabel skal jeg trække
Fra : Steen Graversen

Dato : 06-06-04 17:58

Hejsa
Jeg har fået ordnet problemet med den overskydende jord fra rendegraveriet.
Jeg donerede det til fruen som bruger det til et eller andet
blomsterkummefyld.

Nå men for at være 100% seriøs:
Jeg har bygget et kolonihavehus og under opførelsen trak jeg nogle flexrør
til el som jeg nu vil have gang i. Meningen er at jeg ligesågodt kan gøre
alt klar til elektrikeren så han bare skal tilslutte og godkende det hele så
forsikringsselskabet er glade.

Men det kabel der skal være i flexrørene frem til stikkontakterne, er det
sådan noget her?
INSTALL.KABEL 100M 1X1.5 HVID
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/varegruppe/listproduct.asp?
Product=instal&Grp=28&n=20104
og hvad farver skal der være? (er det ikke ligemeget?)
og der skal kun gå 2 kabler i hvert rør? (ingen jord, vel)

Der skal bare sættes et par stikkontakter og ingen videre fiksfakserier.

-----------ekstra spørgsmål-------

Når der skal føres strøm til en mindre elvandvarmer (en af de der små Metro
vandvarmere) skal der så være jord osse?

--------Slut ekstraspørgsmål-------

Tak for svar
Steen

Fra : bme

Dato : 06-06-04 18:16

> [...]
> alt klar til elektrikeren så han bare skal tilslutte og godkende det hele

Så ring til elektrikeren og spørg, så er du samtidig sikker på at han vil
lægge hovedet på blokken for din installation.
Min nabo er trikker, og han har fortalt om flere som trækker kabler mm. og
så derefter ringer efter elektrikeren for at få ham til at lave
slutmontagen. Han godkender ikke noget som han ikke selv har fået mulighed
for at vejlede om. Han har ikke noget imod at folk "giver en hånd med selv"
men det skal være under udtrykkelig aftale og efter hans nøjagtige
vejledning, ellers nægter han at hæfte for ansvaret.

Så ring lige til den trikker du gerne vil have til at slutmontere og aftal
nærmere med ham.

/bo

Fra : Esben Tærsker

Dato : 06-06-04 20:11

bme wrote:

> [...]
> vejledning, ellers nægter han at hæfte for ansvaret.
>
> Så ring lige til den trikker du gerne vil have til at slutmontere og aftal

Jeps. Det er måden at gøre det på... Specielt når man ikke har nogen ide
om hvad man skal gøre, som det fremgår her...:)

/Esben

Fra : Johnt

Dato : 06-06-04 20:53

> og der skal kun gå 2 kabler i hvert rør? (ingen jord, vel)

Da der er tale om ny installation tror jeg at der skal være jord over det
hele, altså i alle stikkontakter.

Men spørg i dk.teknik.el

Hilsen

Johnt

Fra : Filip

Dato : 06-06-04 23:18

> Da der er tale om ny installation tror jeg at der skal være jord over det
> hele, altså i alle stikkontakter.
>
> Men spørg i dk.teknik.el

Ja, jeg er elektriker og der SKAL være jord i den nye installation. Også til
den el-vandvarmer! men man kan godt lade være med at trække jorden ud fra
huset og istedet slå et jordspyd i jorden der hvor man skal bruge den. Men
alle nyere kabler har en Gul/Grøn ledning som SKAL- og må KUN bruges til
jord!!!

Filip

Fra : TG4600

Dato : 07-06-04 06:35

"Filip" <filipravn@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> alle nyere kabler har en Gul/Grøn ledning som SKAL- og må KUN bruges til

Et jordspyd, er der nogen særlige krav til det? Materiale, udformning,
længde??

Eller kan man bare banke et vandrør en meter i jorden og forbinde til
dette??

/TG

Fra : Thïngmand

Dato : 07-06-04 08:22

http://makeashorterlink.com/?B28B11E78

> Eller kan man bare banke et vandrør en meter i jorden og forbinde til
> dette??

Selve spyddets udformning er nok underordnet, men der skal jo måles på det
om det afleder godt nok, så du ikke tilslutter til et kort jordspyd, banket
lige ned i en sandbanke...

--
Thïngmand