Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 300D vs. Nikon D70
Fra : Kolind Laustrup

Dato : 06-06-04 02:19

Jeg går pt. og overvejer at investere i et digitalt SLR kamera. Jeg er ikke
den store fotograf (men vil gerne blive det , og jeg ved ikke helt
hvilket SLR kamera jeg skal investere i. Det må ikke være alt for dyrt, men
det skal alligevel være godt!

Jeg går pt. og kigger lidt på hhv. Canon EOS 300D og Nikon D70. Nikon'et er
lidt dyrere, og ifølge www.dpreview.com skulle det være en smule bedre. Men
er det de ekstra penge værd? Og er der evt. andre kameraer jeg bør overveje?

Tak,

Esben

Fra : Poul

Dato : 05-06-04 17:33

Hej Kolind

Det spørgsmål har vist været oppe før!

Canon folk vil lovprise Canon 300D - Nikon folk holder overraskende nok på
70D

Det er lidt en religions krig om man skal vælge Nikon eller Canon så mit råd
er at du går ned i en foto forretning og vælger det du umiddelbart bedst kan
lide. Du kan også tage, hvis du har, to stk cf-kort med og så skyde nogen
skud...
og derefter kører hjem og bedømme dem selv.....

Forskellen i billedkvalitet mellem de to kameraer, er efter min mening meget
lille.

Har selv et 300D som jeg er meget tilfreds med!

Forsat en god dag / aften
hilsen Poul

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-04 17:53

Poul wrote:
> Det spørgsmål har vist været oppe før!

Og kommer det sikkert igen

> Canon folk vil lovprise Canon 300D - Nikon folk holder overraskende
> nok på 70D

Jeg tror du har ret - jeg står i samme situation - men da jeg tidligere i
fordums tid har haft et analogt Canon SLR og senest har haft et Canon A40 og
nu har et Canon G3 til familie-snapsshots, så regner jeg med at mit næste
kamera bliver et 300D - men jeg skeler da også lidt til D70 - og er stadig
en lille smule i tvivl......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : panos

Dato : 06-06-04 10:48

He he.....
Jeg har også været i tvivl.
Min digital photo kariere begynde med en lille 2MP nikon -> Canon G2 ->
Canon G5 og nu tilbage til en nikon med en D70,
Grunden jeg valgt nikon var at min nabo som er professionelt fotograf har
rådet mig til det (og så kan jeg også låne hans optik).

Jeg vil sige at det er en meget god apparat, men det er canons helt sikkert
også...:)

;)

Fra : Claus Smith

Dato : 05-06-04 18:20

> Det er lidt en religions krig om man skal vælge Nikon eller Canon.

Det kan du have ret i, men....jeg har gang på gang kigget på Canon's D-SLR
og hvis ikke at Kodak havde taget skridtet og sendt et 14 megapixel kamera
på markedet med Nikon bajonet, så kunne mit næste kamera godt være en Canon.

Nu skal det så også lige siges at min objektiv samling ikke strækker sig til
mere end en 18-50 mm. og en 50 mm. da jeg jo primært idag koncentrere mig om
reportage og portrætfoto.

Claus Smith

Fra : Jan F.

Dato : 05-06-04 21:23

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og hvis ikke at Kodak havde taget skridtet og sendt et 14 megapixel kamera
> på markedet med Nikon bajonet, så kunne mit næste kamera godt være en

Kodak laver både med Canon- og Nikon bajonetfatning:

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Kodak/

--

Jan F.

Fra : Claus Smith

Dato : 05-06-04 20:34

> Kodak laver både med Canon- og Nikon bajonetfatning:

Jeps, det ved jeg hvilket jeg synes er ganske smart da Kodak jo så lige
pludselig kan doble deres marked.

Claus Smith

Fra : Claus Smith

Dato : 05-06-04 20:37

På det område har Kodak nu været smart når de har lavet D-SLR til det prof.
marked ved at gøre det muligt at overgå til Kodak uanset om man var til
Canon eller Nikon.

Claus Smith

Fra : Jens Christensen

Dato : 05-06-04 19:17

Det ville være et hit, hvis du indstillede datoen på din computer. Tak :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-04 19:21

Jens Christensen wrote:
> Det ville være et hit, hvis du indstillede datoen på din computer.
> Tak :)

Shit - det så jeg ikke engang - jeg svarer af princip ellers ikke på
fremdaterede indlæg, da de irriterer mig grufuldt . men denne smuttede så

Fra : Jens Christensen

Dato : 05-06-04 19:21

> Shit - det så jeg ikke engang - jeg svarer af princip ellers ikke på
> fremdaterede indlæg, da de irriterer mig grufuldt . men denne smuttede så

Det er også møgirriterende

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-06-04 19:25

Jens Christensen wrote:
> Det er også møgirriterende

Hvis man nærkigger på hans header, så er det vist ikke datoen, der er
forkert, men forkert tidszone:

Ikke fordi, at det er bedre, men så er det formentlig ikke tilsigtet ?

Fra : Anders

Dato : 05-06-04 21:08

Den største forskel ligger nok i betjeningen. Personligt var hastigheden
vigtigst, så mit valg var simpelt. D70 reagerer generelt hurtigst og tager
billeder når du trykker på udløseren, og det ligegyldigt hvad du har fremme
af menu'er. Prøv dem begge og find ud af hvilket der passer til dit
temperament.

mvh,
Anders

Fra : Anders

Dato : 05-06-04 21:59

> [...]
Men
> er det de ekstra penge værd? Og er der evt. andre kameraer jeg bør

Og inden du beslutter dig endeligt, så tag et kig på de objektiver der er
til rådighed fra henholdsvis Nikon og Canon, og prøv at vurder, hvem der har
de bedste objektiver til prisen og de brændvidder, der passer bedst til det
du ønsker at fotografere. For en ting er sikker når du går over til digital
DSLR: Objektiverne vil holde mange år efter at huset er blevet håbløst
forældet.

Anders

Fra : Per F Andersen

Dato : 06-06-04 10:35

Kolind Laustrup wrote:
> [...]
> ikke helt hvilket SLR kamera jeg skal investere i. Det må ikke være
> alt for dyrt, men det skal alligevel være godt!

Du må vist være ved muffen, når du skriver, at det ikke må være alt for dyrt
og så nævner de 2 som koster ca. 10000 kr.

Jeg har læst svarene og undrer mig over, at man ikke med det samme siger:
objektiverne.!
Forskellen på de 2 nævnte er ikke voldsom stor, men det er givet, at har du
i forvejen objektiver som kan bruges til et af de nævnte bør du vælge dette.
Jeg har faktisk selv valgt et digitalt SLR: Pentax *ist D netop pga.
objektiverne.

-----------------------
http://javist.smartlog.dk - min weblog , også med fotos
www.grafolog.dk

Fra : Kolind Laustrup

Dato : 06-06-04 14:08

"Per F Andersen" <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
dette.
> Jeg har faktisk selv valgt et digitalt SLR: Pentax *ist D netop pga.

Jeg står pt. uden objektiver til nogle af kameraerne, så jeg starter på en
helt frisk. Så vidt jeg kan vurdere af diskusionen, er der ikke den store
forskel på de to kameraer. Men tak for alle indlæg!

Esben

Fra : Povl

Dato : 06-06-04 14:36

Se også sammenlignende anmeldelser her: http://www.bythom.com/index.htm.
Ja, han er Nikon-mand, men det er nogle gode anmeldelser - med en lidt
mere praktisk vinkel end de i øvrigt udmærkede anmeldelser på dpreview.

Jeg var i samme situation som dig for et halvt år siden og købte 300D.
Jeg er glad for kameraet. Men skulle jeg have valgt i dag, ville jeg nok
have købt D70. Min sammenfatning efter at have læst anmeldelser:

1: Billedkvalitet - små, ret ligegyldige forskelle.
2: Betjening/features: D70 bedst. Her er det særligt vigtigt at den har
større buffer (300D-bufferen på 4 billeder kan være en irriterende
begrænsning), samt at der er større kontrol (dette er dog efterhånden
afhjulpet af firmware-hack til 300D).
3: Objektiver: Nikon har måske lige i disse år en lidt bedre historie
hvad angår vidvinkel til digitalkameraer. Hvis du skal bruge en
ultravidvinkel til Canon 300D, bliver det nok ikke et Canon-objektiv
(måske Sigma har noget).
Uden objektiver i forvejen og uden stor fotoerfaring er det nok svært at
træffe et kvalificeret valg på baggrund af hvad der udbydes af
objektiver. Men måske du kender nogen der har en god samling af Canon
eller Nikon som du kan låne engang imellem? I så fald kan det være værd
at købe samme mærke.
4: Pris: D70 er noget dyrere.

Fra : Kolind Laustrup

Dato : 06-06-04 18:22

"Povl" <povl@PLOVAAGE.dk> wrote in message
> [...]
> objektiver. Men måske du kender nogen der har en god samling af Canon
> eller Nikon som du kan låne engang imellem? I så fald kan det være værd

Hej Poul (og jer andre),

Tak for alle jeres (gode) kommentarer. Nu har jeg et lidt bedre grundlag til

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-06-04 16:39

"Kolind Laustrup" <kolind.laustrup@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>er det de ekstra penge værd? Og er der evt. andre kameraer jeg bør overveje?

Jeg har selv et D70, men lånte et 300D, til den store parade ved
karnevallet. Jeg blev aldrig helt dus med autofokusen, men det siger nok
mere om mig end om kameraet.

Billekvaliteten er der ikke stor forskel på, og hvilken man bedst kan
lide, er nok mest en smagssag - i det mindste når vi taler om ellers
ubehandlede jpeg. I raw ser jeg ikke den helt store forskel.

Den største forskel se jeg i betjeningen. Nikon D70 arbejder meget
hurtigere end Canon 300D. Fx er 300D omkring 3 sekunder om at være klar,
når man tænder det. Med D70 tager det under et kvart sekund. Det føles
som en meget stor forskel. Jeg har også prøvet et 4GB Microdrive i 300D.
Og det hjalp absolut ikke på hastigheden. Så jeg gik tilbage til et
512MB kort.

Eneste punkt, hvor jeg bedre kan lide 300D, er zoomfunktionen ved
gennemsyn af billeder. Der kan man zoome i flere trin. Med D70 kan man
kun forstørre en gang.

Prøv at holde dem begge i hånden/hænderne hos din fotohandler. Det kan
være det ene ligger bedre i hånden på dig end det andet.

Peter

Fra : khs

Dato : 06-06-04 17:01

> Eneste punkt, hvor jeg bedre kan lide 300D, er zoomfunktionen ved
> gennemsyn af billeder. Der kan man zoome i flere trin. Med D70 kan man
> kun forstørre en gang.

Når du har trykket på "qual" knappen får du et forstøret billede. Hold "iso"
inde og drej på kommandohjulet for at zoome inf og brug pillene for at
flytte rundt på billedet. Når "iso" er sluppet kan du også panorere rundt
med pillene.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-04 19:23

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Eneste punkt, hvor jeg bedre kan lide 300D, er zoomfunktionen ved
> gennemsyn af billeder. Der kan man zoome i flere trin. Med D70 kan man
> kun forstørre en gang.

Nope - du kan zoome i mange trin og panorere frit - uden at skulle ned i
menuerne!

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-06-04 00:02

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

>"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

>Nope - du kan zoome i mange trin og panorere frit - uden at skulle ned i
>menuerne!

Det anede mig mig, at jeg bare ikke havde læst manualen godt nok. Men
det glæder mig, at man også kan det på D70, så nu kan jeg ikke rigtigt
se nogen fordel ved 300D. Og bliver nok ikke fristet til at forlade
Nikon systemet forløbig.

Peter