Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70: Valg af kit
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 02-06-04 13:06

Hejsa

Jeg påtænker at købe Nikons D70'er. Men der er to kits med to forskellige
objektiver.

Nu skal jeg i forvejen presse økonomien en del for at få fingre i et D70,
men jeg gider jo heller ikke ofre så meget, og være halvt tilfreds.

Hvad får jeg ud af at ofre de sidste par tusinde på det dyre kit?

/JD

Fra : HKJ

Dato : 02-06-04 13:30

"Jimmy Damsgård" <noname@_nospam.dk> wrote in message
> [...]
> men jeg gider jo heller ikke ofre så meget, og være halvt tilfreds.
>
> Hvad får jeg ud af at ofre de sidste par tusinde på det dyre kit?

Et bedre objektiv

Mere widevinkel samt hurtig og lydløs focusering.

Fra : Helge Olsen

Dato : 02-06-04 13:34

> [...]
> men jeg gider jo heller ikke ofre så meget, og være halvt tilfreds.
>
> Hvad får jeg ud af at ofre de sidste par tusinde på det dyre kit?

Hvis du har tenkt å kjøpe et kit er det ingen årsaker til å spare de få
kronene på det billigere objektivet. 18-70mm objektivet er såpass godt at du
ikke kommer til å trenge noe annet objektiv før du begynner med sport eller
ekstrem vidvinkel. Tipper det er 28-80mm som er den "billige"? I norge
sparer man rundt 800 kroner på å kjøpe det i forhold til 18-70. Ulempene er
dårligere glass (synlig dårligere bilder imo) og at du mister skikkelig
vidvinkel.

Min konklusjon etter å ha sett på disse to pakkene er at 18-70mm kitet er
det eneste fornuftige å starte med, og heller komplettere med optikk av høy
kvalitet etter litt sparing. Hvis du ikke driver med sport eller makro
kommer du meget langt med dette, og kan lage flotte bilder som du ikke
trenger å skamme deg over å henge på veggen :)

/Helge

Fra : Peter Rongsted

Dato : 02-06-04 13:39

> [...]

>men jeg gider jo heller ikke ofre så meget, og være halvt tilfreds.
>
>Hvad får jeg ud af at ofre de sidste par tusinde på det dyre kit?

Jeg ville vælge kittet med 18-70. Min kollega valgte den pakke og er
rigtigt godt tilfreds. Det er ikke verdens bedste objektiv, men i
modsætning til 28-80mm objektivet, er det ikke direkte uskarpt. Du vil
også hurtigt komme til at mangle den ekstra billedvinkel, som 18mm
giver.

Selv valgte jeg at købe D70 uden objektiv, da jeg allerede havde otte
Nikon objektiver.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 16:11

Hej

Måske kan du bruge min erfaring. Jeg prøvede den billige i en forretning.
Det er plastic i elendig kvalitet (man blev helt dårlig). Alene af den grund
droppede den ud. Men 18-70 kittet var ikke på lager. Så jeg bestilte en D70
+ 50mm 1,4. Det var fint til en start, da jeg havde en AF 20mm 2,8.
Da jeg hentede mit kit, havde de fået 18-70 på lager. Prøv det i 14 dage,
pris 3200-. Så kunne jeg lige så godt prøve. Det blev lige 15.000 med et
512MB kort.

Jeg har det stadig! Overvejer meget at sælge min 20mm!
18-70 er også plastic, men i en meget bedre kvalitet end den billige. 50mm
er naturligvis bedre, men zoomen tegner virkeligt skarpt over hele
zoomområdet, specielt ved f8. Der er tilbøjelighed til flare i den korte
ende, så lad være med at skyde i direkte modlys med max vidvinkel. Ellers er
det den optik, der sidder fast på apparatet i dag. Det er et rigtig godt
køb.
Suppler med en 50mm. Både 1,4 og 1,8 tegner fremragende. Rart, når man har
spenderet på et dyrt apparat!

Her er et link, hvor 18-70 får meget flot omtale. Ligesom min egen oplevelse
af objektivet. http://www.naturfotograf.com/lens_zoom.html

Gert

Fra : mov

Dato : 03-06-04 20:29

Hej Gert
Hvis du vil sælge din 20mm er jeg måske interseret

MVH

Morten

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 14:51

Jamen, jeg vil gerne sælge den, med modlysblænde, UVfilter og Polfilter.
Altsammen org. Nikon og i god stand.
Prisidé 2500- + evt. fragt.
Har sendt mail direkte.
Gert

Fra : Claus Smith

Dato : 03-06-04 09:20

Jeg vil helt klart anbefale dig at købe kittet hvor 18-70 er inkluderet.

Du får et objektiv, som dækker ret godt når vi snakker om portrætfoto og ren
allround fotografering.

Kan til sammenligning fortælle dig at jeg til min Nikon D1 bruger en Sigma
18-50, dette objektiv dækker mit behov når jeg arbejder med reportage og
portrætfoto. Jeg har så suppleret med en Nikon AF 50mm 1.8 til ren
portrætfoto.

Du kan med en brændvidde på 18 mm lave nogle ganske spændende/sjove billeder
også når vi snakker om fotografering af personer.

Claus Smith