Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
technikdirekt.de
Fra : Mark Holm

Dato : 01-06-04 11:45

Hej,

Jeg har bestilt lidt småting (objektiv mv.) fra technikdirekt.de (for første gang).

Jeg har nu modtaget en mail fra dem, hvor de anmoder om en
fotokopi/indscanning af kreditkort og ID-kort. Er det normal
procedure fra deres side, eller hvad?

Er det mon noget de gør hver gang, eller er det fordi det er første gang?

/Mark

Fra : Jan Richardy

Dato : 01-06-04 11:50

"Mark Holm" <markXX@XXXmail-in.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> procedure fra deres side, eller hvad?
> Er det mon noget de gør hver gang, eller er det fordi det er første gang?

Nu kender jeg intet til technikdirekt.de, men pas på med ovenstående. Vær
MEGET sikker på, at du sender tingene det rigtige sted hen. Det kunne godt
lyde lidt som "phishing", altså at nogen udgiver sig for at være andre, for
at lokke folks bankkonto/kreditkort fra dem.

Egentlig synes jeg absolut ikke du skal sende kopier af dit kreditkort til
nogen som helst. Send dem kreditkort-nummeret, udløbsdato og det 3-cifrede
kontrolnummer på bagsiden. Det er nok til alle andre webbutikker i hele
verden.

Men du køber måske for et meget stort beløb?

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Mark Holm

Dato : 01-06-04 11:54

> Men du køber måske for et meget stort beløb?

Nja - godt 700 euro - det er jo ingen herregård.

De skriver i mailen at de skal verificere min adresse
(det er reelt nok - danske banker udleverer ikke navn
og adresse hvis de får en henvendelse om et kreditkort,
der skal valideres).

Jeg har prøvet noget lignende i England - der endte det
blot med at jeg lavede en kontooverførsel i stedet for.

/Mark

Fra : Jan Richardy

Dato : 01-06-04 12:05

> [...]
> Jeg har prøvet noget lignende i England - der endte det
> blot med at jeg lavede en kontooverførsel i stedet for.

Hmmm. ja, det er selvfølgelig fair nok.

Det er bare sjovt, at hverken amazon.co.uk eller nogen af de 4-5 forskellige
dvd-sites, hvor jeg har handlet har villet have dokumentation. Jeg har
desuden smidt 6-7000 kroner hos et spansk website, som handler med
dykkerudstyr og de skulle heller ikke have noget papirarbejde igang.

Men td.de har måske haft problemer med snyd.

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 01-06-04 12:27

> [...]
> dykkerudstyr og de skulle heller ikke have noget papirarbejde igang.
>
> Men td.de har måske haft problemer med snyd.

Jeg mener at de tyske butikker hænger på i hvetfald en del af regningen,
hvis de ikke tjekker at adresse stemmer, og eftersom man ikke kan tjekke
danske adresser ud fra danske kreditkortnumre pga. registertilsynet i
Danmark, vælger de at gøre det på denne måde.

Mange butikker i udlandet vil slet ikke modtage Danske kreditkort, så dette
er et godt kompromis.

For de fleste tyske butikker, skal det kun gøres første gang, man betaler
over Internettet.

Mvh.
Lars Helmer Andersen

PS.: Husk dog altid at tjekke fax-numret, da der kan være tale om
identitetstyveri, ring evt. til shoppen.

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-06-04 12:53

Hvad er et dansk kreditkort?

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 01-06-04 13:06

Fks. et dansk Master Card

--

/Kenneth Koustrup

Unlock af Nokia tlf.

Fra : Kenneth

Dato : 01-06-04 12:28

> [...]
> procedure fra deres side, eller hvad?
>
> Er det mon noget de gør hver gang, eller er det fordi det er første gang?

Hej

Nej, de er blevet standard procedure. Jeg har tidligere handlet meget med
dem, og nu her, ville de have samme oplysninger. Det har jeg ikke lyst til,
så derfor fandt jeg et andetstedts at handle. Det er noget med, at de er
dårligere stillet end i f.eks. DK.

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Pipeline

Dato : 01-06-04 12:30

> [...]
> procedure fra deres side, eller hvad?
>
> Er det mon noget de gør hver gang, eller er det fordi det er første gang?

Det er normal procedure for førstegangskøbende. Jeg har selv handlet der
flere gange (surround, foto, pc-udstyr), og første gang skulle jeg også
identificere mig selv. Jeg scannede visakort og sygesikringsbevis, hvor jeg
udstregede de sidste 4 cifre på begge kort. Dermed sker der ikke noget hvis
billedet falder i de forkerte hænder. De skal blot have et bevis på at det
brugte betalingskort passer med den oplyste leveringsadresse.

--
MVH/Regards
Pipeline (Remove XXXXXX to reply)

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 01-06-04 13:07

Hvor lang tid gik der fra du bestilte, til den mail kom??

--

/Kenneth Koustrup

Unlock af Nokia tlf.

Fra : Mark Holm

Dato : 01-06-04 14:15

> Hvor lang tid gik der fra du bestilte, til den mail kom??

Jeg bestilte lørdag aften, og fik den her ved 12:30-tiden i dag.
Grundet pinsen har de først kigget på den i dag, så det er vel
ret hurtigt. :)

/Mark

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 01-06-04 14:27

Okay, det er blot fordi at jeg bestilte nogen vare derfra Fredag, men har
INTET hørt fra dem.

Har sendt dem en mail i formiddags, men stadig ikke høre noget, og vil så
gerne bare have det kamera hjem

--

/Kenneth Koustrup

Unlock af Nokia tlf.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-06-04 17:48

"Kenneth Koustrup"
> [...]
> INTET hørt fra dem.
>
> Har sendt dem en mail i formiddags, men stadig ikke høre noget, og vil så

De er ikke gode til at svare på mails, jeg plejer at
ringe og får altid klar besked, deres mails er ofte
lidt uklare og forsinkede, hehe. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-06-04 14:16

"Mark Holm" <markXX@XXXmail-in.dk> skrev i en meddelelse

> Er det mon noget de gør hver gang, eller er det fordi det er første gang?

Jeg har handlet der flere gange uden de skulle have noget bevis, men da jeg
så bestilte for en stor sum penge, skulle jeg emaile kopi af legitimation.
Når de først har registreret dig som OK, bliver du ikke bedt om legitimation
yderligere.

Jeg kan kun anbefale at handle hos Technikdirekt.

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Fra : Claus Hastrup

Dato : 01-06-04 14:27

> [...]
> procedure fra deres side, eller hvad?
>
> Er det mon noget de gør hver gang, eller er det fordi det er første gang?

Samme princip gør sig gældende hos f.eks. B&H Photo, hvor jeg har handlet
fire gange. De skriver klart, at man skal sende kopi af kreditkort, inden
man handler første gang - eller hvis man skifter kreditkort. Jeg har ikke
oplevet nogen problemer med det overhovedet. Har også handlet hos
TechnikDirekt uden problemer - dog skulle jeg ikke indsende dokumentation
(Det drejede godt nok også om et køb til under 80 Euro, så vidt jeg husker).

--
Claus Peter Hastrup

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 01-06-04 17:17

De skriver at det tager to uger at levere det, holder det eller er det
fremme efter de 3-4 fire dage der er omtalt???

ps. Mark - undskyld jeg lige låner din tråd

--

/Kenneth Koustrup

Fra : Peter Holm

Dato : 02-06-04 07:01

Kenneth Koustrup wrote:
> De skriver at det tager to uger at levere det, holder det eller er det
> fremme efter de 3-4 fire dage der er omtalt???

min sidste bestilling for ca 500 euro som på 4 hverdage. Jeg skulle ikke
sende dokumentation.

Peter