Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kallibrering.. hvor skal jeg starte??
Fra : Lasse R. A.

Dato : 30-05-04 18:47

jeg mangler nogle gode råd og links til kalibrering. Jeg er ved at
køre sur i de mange variabler. Jeg har en gammel tft skærm fra Aoc
(som jeg aldrig Rigtigt har fået kalibreret), et ati grafikkort (hvor
der kan ændres gamma, lysstyrke og kontrast), en canon printer, plus
et nikon d70..

Jeg har næsten mistet overblikket, så jeg håber i kan hjælpe :)

Mvh Lasse

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 30-05-04 19:51

--
olebole
"Lasse R. A." <ris@risici.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et nikon d70..
>
> Jeg har næsten mistet overblikket, så jeg håber i kan hjælpe :)

Hej Lasse

Dette er mit absolutte favoritlink til den slags:

http://www.aim-dtp.net

vh
Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-04 09:39

In article <7160263e.0405300946.17fd92fe@posting.google.com>, Lasse R. A. wrote:
> [...]
> et nikon d70..
>
> Jeg har næsten mistet overblikket, så jeg håber i kan hjælpe :)

Du har altså en skærm og et kamera.
Som udgangspunkt kan du antage at kameraet er rimeligt kalibreret.
Så mangler du bare at kalibrere din skærm. Det kan gøres med en hardware
ting til 1000-1500 kr, eller du kan "nøjes" med et program som
Adobe Gamma, eller lignende.

Om du kalibrerer ved at rette i software, eller på skærmens indstillinger
er næsten lige meget.

Rigtig kalibrering giver dig forskellige kurver for Rød, Grøn og
blå.

Den måde jeg har gjort det på er, at jeg har brugt Adobe Gamma, og
med forskellige kurver for hver farve. Og så har jeg anskaffet et
kalibreringsbillede til scanner som jeg har brugt til at sammenholde
med skærmen for at give det sidste.

Ved ikke om de 1500 kr til en kalibreringsenhed er pengene værd, jeg
rammer ret tæt allerede.
Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-05-04 12:07

> [...]
> et nikon d70..
>
> Jeg har næsten mistet overblikket, så jeg håber i kan hjælpe :)

+++++++++++++++++++++

Hej Lasse.

Her er et gode links, som jeg fik da jeg spurgte om næsten det samme.
http://www.pixl.dk/downloads/Farvestyring.pdf
http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Lars - 8210

Dato : 31-05-04 18:57

Lasse R. A. wrote:
> [...]
> et nikon d70..
>
> Jeg har næsten mistet overblikket, så jeg håber i kan hjælpe :)

Hej Lasse

jeg ville prøve at starte med denne:

Monitor Calibration Wizard

http://www.easyrgb.com/calibrate.php

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß
Lars

Besøg min Foto-links / Visit my Photo-links /
Besuchen Sie meine Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk