Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Information om XD-Picture-kort
Fra : Alex Jensen

Dato : 28-05-04 14:30

Er der en eller flere venlig(e) sjæl(e), der vil forklare, hvad fordelene og
ulemperne er ved denne type kort. De er klart dyrere og kan "kun" købes op
til 512MB, men er de dermed også hurtigere eller hvordan?

Jeg har søgt lidt på priser og fundet, at XD-kort mærket Olumpus er nogle af
de billigste. Plejer "kamera-mærkerne" ikke normalt være i den dyre ende?

Findes der noget information på nettet, hvor jeg kan læse mere om
pro/kontras?

AJ

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-05-04 14:36

"Alex Jensen"
> [...]
> de billigste. Plejer "kamera-mærkerne" ikke normalt være i den dyre ende?
>
> Findes der noget information på nettet, hvor jeg kan læse mere om

Hvad skal du bruge det til? Generalt er det en STOR fordel
at bruge almindelige billige compact flash kort, og nu bliver
de snart meget billigere.. Men hvad skal du bruge det til! -max-

Fra : Helge Olsen

Dato : 28-05-04 17:23

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Hvad skal du bruge det til? Generalt er det en STOR fordel
> at bruge almindelige billige compact flash kort, og nu bliver
> de snart meget billigere.. Men hvad skal du bruge det til! -max-

Tipper han skal ha det i et kamera Det er flere olympus og fuji kameraer
som kun tar xD...

/Helge

Fra : Alex Jensen

Dato : 30-05-04 20:45

Hej Max

Denne type kort følger f.eks. med et Olympus C-770, og det er den eneste
type, der kan bruges i dette kamera.

AJ

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-04 07:02

"Alex Jensen"
> Hej Max
>
> Denne type kort følger f.eks. med et Olympus C-770, og det er den eneste
> type, der kan bruges i dette kamera.
>
> AJ

Ok Alex, så er der jo ikke meget at vælge imellem, fordelen ved
at bruge Xd i det kamera er så sefølig at du kan tage billeder,
med et Cf vil du ikke kunne tage noget som helst.. Jeg har med
stor behændighed gået uden om kameraer der ikke kunne tage
Cf kort, så jeg har kort jeg kan bruge i alle mine og resten af
familiens kameraer, og i det nye jeg forhåbentlig får snart..

Jeg går energisk ind for standarter, også selv om det måske
betyder en lidt større form faktor eller evt.lidt langsommere
ydelse. Er der nogen der kan huske Betamax?? -max-

Fra : Morten Lind

Dato : 31-05-04 07:52

> [...]

> betyder en lidt større form faktor eller evt.lidt langsommere
> ydelse. Er der nogen der kan huske Betamax?? -max-

Ja, men hvis nu menneskene/brugerne/kunderne satte sig ind i
problematikkerne og specifikationerne - dette er en generalisering, der
gælder stort set alle produkter - ville betamax jo have været standard,
ikke sandt?

Majoriteten af brugere vælger som regel laveste fællesnævner, men kunne
lige så godt vælge øverste/bedste fællesnævner, men det kræver en
indsats, og den er menneskene ikke parat til at yde, da storkapitalen jo
belejligt og nemt gør det for dem.

Ja, undskyld min politisering
M., der også går ind for standarder, blot de bedste.

Fra : Alex Jensen

Dato : 31-05-04 13:25

Hej Max

Jeg har ikke besluttet mig endnu, men Olympus C-770 ligger højt på listen.
Dog gør omtalte korttype samt manglende billedstabilisering jeg tøver endnu.

AJ

PS: Om jeg kan huske Betamax ...... Vi havde selv en Video 2000 derhjemme,
hvor der kunne være 4 timer på hver side af båndet - det var tider

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-04 13:53

"Alex Jensen"
> [...]
>
> PS: Om jeg kan huske Betamax ...... Vi havde selv en Video 2000 derhjemme,
> hvor der kunne være 4 timer på hver side af båndet - det var tider

Hehehe, jeg kan se det for mig ¤_¤ ¤_¤ ¤_¤ familien Jensen
og deres video 2000, faren til sønnen "skal du ikke i seng min dreng?",
"narj narj jeg sover henne i skolen!"..

Alex du må ikke vente for længe... Der kommer hele tiden nye modeller,
og så skal du begynde forfra. Det er ikke for at være ond, men har du
overvejet Panasonic FZ-10..)-max-

Fra : Alex Jensen

Dato : 01-06-04 19:26

Hej Max

Har lige forsøgt at mail dig, så hvis du får den kan du lige skrive tilbage.

Alex

Fra : Alex Jensen

Dato : 01-06-04 20:12

Hej Max

Den kom tilbage

Jeg vil meget gerne høre mere om dine erfaringer med dette kamera. Jeg har
lige været inde på edbpriser.dk, og der er pludselig 3 varianter af dette
kamera:

Panasonic Lumix DMC-FZ10
Panasonic Lumix DMC-FZ10EG-K
Panasonic Lumix DMC-FZ10K

Jeg kan ikke finde oplysninger om FZ10EG-K på Panasonics hjemmeside, men ved
du den dybere mening med 3 kameramodeller, der næsten har ens navne?

AJ

Fra : Keld Vinther

Dato : 28-05-04 15:13

Hej Alex.

Nu er jeg ret "grøn" på området digital fotografering og udstyr, men en af
de ting jeg har læst, er at Olympus kameraer har en
"panoramabilledfunktion", som sammen med den medfølgende software "Camedia
master" via xD-kortet, kan opbygge/sammensætte panoramabilleder op til 360
grader.
Så vidt jeg kan finde ud af det i beskrivelserne for div. Olympus kameraer,

kan de kun udnytte denne facilitet med xD-kortene - også i de kameraer der
kan tage flere korttyper samtidigt (C5060Wz og C8080wz m.fl.).

En af de ting man fremhæver som en fordel, er at kortene fysisk ikke er ret
store (og dermed ikke tager meget plads op i kamerahuset).
En af ulemperne er som du selv nævner prisen... -en anden er, at det er
relativt få usb-kortlæsere som kortene kan benyttes i, men mon ikke der
kommer flere til med tiden...

mvh
KV.

Fra : Helge Olsen

Dato : 28-05-04 17:29

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> wrote in message
> [...]
> ulemperne er ved denne type kort. De er klart dyrere og kan "kun" købes op
> til 512MB, men er de dermed også hurtigere eller hvordan?

De påstås være blandt de raskeste idag. Muligens er Sandisk Ultra II compact
flash raskere. Ulempe er vel at prisen er forholdsvis høy. Men ikke
sammenlignet med compact flash med tilsvarende hastighet, da er de heller
billigere (les: 40x og raskere). Kanskje er det også en ulempe at de er
veldig små sammenlignet med alt annet untatt SD og MMC. Jeg synes selv at
det bare er kjekt :)

> Jeg har søgt lidt på priser og fundet, at XD-kort mærket Olumpus er nogle
af
> de billigste. Plejer "kamera-mærkerne" ikke normalt være i den dyre ende?

Olympus har en "panorama funksjon" som kun virker med visse olympus
kameraer. Jeg tror at dette gjør at man har litt mindre plass med andre
kameraer. Jeg har et 128 mb olympus som i følge windows er 124 mb, og et
Sandisk på 512 (som det står olympus på av en eller annen årsak) som er
mellom 495 og 500 i følge windows, husker ikke nøyaktig. Fuji er vel i
særklasse dyrest, olympus midt på treet, og sandisk og twinmos de billigste.
I hvertfall er det sånn her i norge...

> Findes der noget information på nettet, hvor jeg kan læse mere om
> pro/kontras?

Hvis du søker litt på nettet vil du sikkert kunne finne en mer teknisk
beskrivelse av ulike flashtyper om det er interessant. Har ikke orket å
sjekke selv

/Helge

Fra : Richard

Dato : 28-05-04 22:27

Alex Jensen wrote:

> Er der en eller flere venlig(e) sjæl(e), der vil forklare, hvad fordelene og
> ulemperne er ved denne type kort. De er klart dyrere og kan "kun" købes op
> til 512MB, men er de dermed også hurtigere eller hvordan?

Fordelene (for ophavsmændende Fuji og Olympus) er, at de styrer markedet
ved kun at tillade een producent (Toshiba) at producere til dem selv og
andre på OEM-basis. Derved scorer de kassen og sikrer sig samtidig, at
kortene passer 110% i deres kameraer. Det er så muligvis samtidig
brugerens fordel ud over, at xD-kortet indeholder mindre elektronik end
andre flash-kort, CF fx, derved bliver xD-kortet potentielt mindre
sårbart overfor fejl. Om det så kan måles i praksis, er en anden sag

Kortene er typisk kun knapt halvt så hurtige som de hurtigste CF-kort pt
- se evt. testen i c't 11/04 fra 17. maj.

> Jeg har søgt lidt på priser og fundet, at XD-kort mærket Olumpus er nogle af
> de billigste. Plejer "kamera-mærkerne" ikke normalt være i den dyre ende?

Olympus (og Fuji) "ejer" produktet, derfor kan de styre priserne

> Findes der noget information på nettet, hvor jeg kan læse mere om
> pro/kontras?

Det må der jo være et sted, men ellers find/køb det aktuelle c't; der er
også en god test af kortlæsere der påviser op til flere hundrede procent
forskel i hastighed på USB2-forbundne kortlæsere. Det overrasker de
fleste

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK