Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskellige resize metoder
Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-05-04 18:01

En bruger har fortalt mig at når man skal resize et billede ned så får
man det bedste resultat hvis man gør det i flere steps. Brugeren har
også vist mig et eksempel hvor jeg godt kan se forskel.

Men så har jeg prøvet det på eet af mine egne fotos og jeg kan bare
ikke se forskel så nu vil jeg høre jer, kan I se forskel på følgende 2
fotos og hvilket er det bedste?

http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest1.jpg

http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest2.jpg

MVH Tommy

Fra : Klaus G.

Dato : 25-05-04 18:12

> http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest1.jpg
Bedst.
> http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest2.jpg
Den virker en lillebitte meeeget lidt mere utydlig end nr1.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Jens Christensen

Dato : 25-05-04 18:13

> http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest1.jpg
>
> http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest2.jpg

Nr. 2 virker en anelse mere "blur-agtig" end 1'eren...
Jeg synes det er svært at sige hvilken der er bedst, jeg vil nok sige nr. 1

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Flemming Kold

Dato : 25-05-04 18:36

Kan ikke se forskel...

--
Everything goes wrong...

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-05-04 18:44

Tommy Jensen wrote:

> http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest1.jpg

Her er fjerene oven på hovedet er en anelse skarpere aftegnet.

> http://www.klein-jensen.dk/external/resizetest2.jpg

Her er fjerene nedenunder næbbet en anelse skarpere. Det samme
gælder nede på brystet.

Hvilken algoritme bruger du til de enkelte steps? Hvis du bruger
bicubic, så prøv med bilinear i stedet. Det skulle gerne være bedre
til at ændre nedad i størrelse.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-05-04 22:38

Toke Eskildsen skrev:

> Hvilken algoritme bruger du til de enkelte steps? Hvis du
> bruger bicubic, så prøv med bilinear i stedet. Det skulle
> gerne være bedre til at ændre nedad i størrelse.

Billederne er resamplet i Photoshop CS og den har to helt nye
forbedrede algoritmer som ikke findes i ældre udgaver af Photoshop.
Bicubic Smoother er beregnet til forstørrelse og Bicubic Sharper
til formindskelse. Den står dog som standard til den gamle Bicubic,
så det er muligvis blot den algoritme, Tommy har brugt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-05-04 19:11

> En bruger har fortalt mig at når man skal resize et billede ned så får
> man det bedste resultat hvis man gør det i flere steps.

Det synes jeg lyder lidt mystisk. Det kan da næsten kun blive dårligere,
da man så risikerer noget interferens mellem de forskellige opløsninger.

> Men så har jeg prøvet det på eet af mine egne fotos og jeg kan bare
> ikke se forskel så nu vil jeg høre jer, kan I se forskel på følgende 2
> [...]

Forskellen er meget minimal, men det er som om at 1'eren er lidt mere
skarp og har lidt klarere farver. Det er dog ikke noget jeg ville savne,
medmindre jeg, som her, sidder og nøje sammenligner de to billeder.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-05-04 20:57

On Tue, 25 May 2004 20:11:01 +0200, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:

> [...]
>skarp og har lidt klarere farver. Det er dog ikke noget jeg ville savne,
>medmindre jeg, som her, sidder og nøje sammenligner de to billeder.

Faktisk er #1 den der er resized i steps såå der må jo næsten være
noget om det da flere her var enige om at #1 var bedst, marginalt men
alligevel bedst. Selv kan jeg ikke se nogen forskel.

MVH Tommy

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 25-05-04 22:00

Tommy Jensen wrote:

> Faktisk er #1 den der er resized i steps såå der må jo næsten være
> noget om det da flere her var enige om at #1 var bedst, marginalt men
> alligevel bedst. Selv kan jeg ikke se nogen forskel.

Prøv at se på den gule ring rundt om øjet.

Den er lidt skarpere på 1. billede.

/Mogens