Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teleconverter til Canon EF 75-300 mm IS
Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 22-05-04 04:07

Jeg ville godt have mig en teleconverter (omkring 1.4-1.6x) til
min Canon 75-300 mm IS linse, men det ser ud til, at Canon's egen
1.4x ikke duer til den.

Den virker nu også lidt dyr (360 euro i Tyskland), men den er
selvfølgelig også hvid!

Har nogen her erfaringer med teleconvertere til den linse? Hvad
er godt og hvad er snot?

Jeg tænker her specielt på om IS'en stadigvæk virker med
non-Canon extendere fra f.eks. Tamron eller Sigma.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-04 06:21

Telekonverteren virker som sådan fint med dit objektiv - bortset fra at den
tager en blænde. Det betyder at der kommer så lidt lys ind (telekonverteren
tager 1 blænde) at kameraets autofocus bliver upålidelig. I manuel focus vil
det virke fint, også med IS.

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-04 06:36

In article <c8mg3q$2rgf$3@news.cybercity.dk>, Stig H. Jacobsen wrote:
> [...]
> 1.4x ikke duer til den.

>Der er 2 typer der duer. Tamron (som er svær at finde, specielt
i Europa), og Kenko 300 serien. Sidstnævnte har 3 ekstra kontakter
(som Sigma og Canon), hvilket gør at dit kamera kender den rigtige
længde på dit objektiv. Til gengæld virker AF ikke på Canon når
blænden er mindre end 5.6 - Og da dit objektiv er f/5.6 inden
TC, så bliver det f/8 med TC, og vil ikke lave AF.

Ellers kan du tape de 3 kontakter over, og den tror den har samme
blænde, men i dårlig belysning, så skulle Kenko virke, men med
forkerte EXIF data.

Generelt anbefales kun at anvende en TC på gode objektiver, da
de på dårlige objektiver gør billedet meget værre, men ikke taber
neget på et godt objektiv.

> [...]
> er godt og hvad er snot?
>
> Jeg tænker her specielt på om IS'en stadigvæk virker med
> non-Canon extendere fra f.eks. Tamron eller Sigma.

Sigma har ligesom Canon et element der stikker ud. Så
den virker heller ikke. IS skal virke, da det jo sidder foran TC'en.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260