Hjælp mht. taster, tegn og filer (newbie)
Fra : 409

Dato : 03-06-04 21:02

Hejsa,

Hvor får jeg fat i de krøllede paranteser? { }

Hvad med backslash? \\

Hvordan når jeg en fil, f.eks. på pc skrives C:\dokumenter\eks.htm Hvad
skriver jeg på en mac?

Pfh. tak!

Mvh. Leon

Fra : msc

Dato : 03-06-04 21:11

409 wrote:

> Hejsa,
>
> Hvor får jeg fat i de krøllede paranteser? { }

alt + shift + 8 for { og 9 for }

> Hvad med backslash? \\

alt + shift + 7

> Hvordan når jeg en fil, f.eks. på pc skrives C:\dokumenter\eks.htm Hvad
> skriver jeg på en mac?

Måske denne kan hjælpe
http://www.westwind.com/reference/OS-X/where-files.html

/msc

Fra : 409

Dato : 03-06-04 21:46

"msc" skrev:

> alt + shift + 8 for { og 9 for }

> alt + shift + 7

> Måske denne kan hjælpe
> http://www.westwind.com/reference/OS-X/where-files.html

Problemet er at jeg skal henvise til et bibliotek i Maple (Et mat-nørde
prog).
På min PC skriver jeg:
restart:with(linalg):with(plots):libname:= "C:\\Programmer\\Maple
8\\Integrator2", libname:with(Integrator2):

Hvad pokker er det tilsvarende for min (ellers meget lækre, men til tider
#"¤&%¤#&() irriterende) Ibook?

Pfh. tak!

Mvh. Leon

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-04 17:39

409 <se_min@signatur.ok> wrote:

> [...]
> 8\\Integrator2", libname:with(Integrator2):
>
> Hvad pokker er det tilsvarende for min (ellers meget lækre, men til tider

Tilsvarende tegn for hvad? Backslash? Det har du jo lige fået at vide er
alt-skift-7. Det er meget almindeligt, at man kan lave yderligere tegn,
ved at trykke alt-tasten ned. Se selv: \ {}≈¿˜‰¢"¯'
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 05-06-04 23:12

409 <se_min@signatur.ok> wrote:

> [...]
> På min PC skriver jeg:
> restart:with(linalg):with(plots):libname:= "C:\\Programmer\\Maple
> 8\\Integrator2", libname:with(Integrator2):

Jeg vidste ikke, Maple fandtes til Mac OS X. Du skal jo nok finde stien
til det der bibliotek, som du prøver at henvise til, f.eks. noget med
"/Applications/Maple/Integrator2" (blot et eksempel!). Bemærk at Finder
kan finde på at omdøbe mappernes navne til dansk, så du bør finde
navnene i Terminalen. Du skal være omhyggelig med små eller stor
bogstaver.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 06-06-04 09:44

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg vidste ikke, Maple fandtes til Mac OS X. Du skal jo nok finde stien
> til det der bibliotek, som du prøver at henvise til, f.eks. noget med
> "/Applications/Maple/Integrator2" (blot et eksempel!).

Bemærk i øvrigt at Maples filer (fx kommandolinie-binaries) ligger inde
i selve programpakken (højreklik og vælg "Show Package Contents").

Eksempelvis kan "maple"-kommandolinieprogrammet ligge her:

/Applications/Maple\ 9.app/Contents/MacOS/bin/maple

Finder viser Maple som et program, men i realiteten skal det opfattes
som en mappe.

--
Mange hilsener
Christian Flintrup

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-06-04 07:16

409 (Leon) skrev:

> Problemet er at jeg skal henvise til et bibliotek i Maple
> [...]
> Hvad pokker er det tilsvarende for min [...] Ibook?

Mener du det tegn, der adskiller mapper og arkivet i en "sti" for et
arkiv? Altså "\" i Windows.

På Mac bruges i princippet ":".

Men i unix bruges vel "/"? Så du kan jo også prøve med /, hvis det ikke
virker med kolon.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 03-06-04 21:53

409 <se_min@signatur.ok> wrote:

> Hejsa,
>
> Hvor får jeg fat i de krøllede paranteser? { }
>
> Hvad med backslash? \\

Du kan finde diverse tegn i "tastaturfremviser". Det følgende er sakset
fra Mac-hjælp:

"1 Vælg Apple-menu > Systemindstillinger, og klik på International.

2 Klik på Tastaturmenu, og vælg afkrydsningsfeltet ud for
Tastaturfremviser.

3 Vælg Vis tastaturfremviser på tastaturmenuen i højre side af
menulinjen (menuen med et flag eller et alfabetisk tegn).
Tastaturfremviser viser tegnene på tastaturet eller på det valgte
tastaturlayout, hvis du har valgt et andet tastaturlayout eller en anden
indtastningsmetode på tastaturmenuen. Hvis du f.eks. har valgt U.S. på
tastaturmenuen, viser Tastaturfremviser de tegn, som findes på et
amerikansk tastatur. Klik på "Flere oplysninger", hvis du vil vide mere
om tastaturlayout og indtastningsmetoder.

4 Du kan se, hvordan tegnene ser ud med andre skrifter, hvis du vælger
en anden skrift på Skriftmenuen.

Hvis du vil skrive med den valgte skrift, skal du vælge den på
skriftmenuen i det program, du bruger."

mvh.
Kaj.
--