Trådløst netværk
Fra : A

Dato : 01-06-04 12:12

Hejsa

Kan man få noget trådløst netværk USB til macintosh?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-04 14:05

A <inter@netbruger.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Kan man få noget trådløst netværk USB til macintosh?

Ja, men det ville da være komplet åndsvagt.

Hvorfor ikke Ethernet ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : No1

Dato : 01-06-04 14:54

> Ja, men det ville da være komplet åndsvagt.

Hvorfor?

> Hvorfor ikke Ethernet ?

Fordi det ikke er trådløst?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-06-04 15:00

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Hvorfor?

Hvilken Mac har USB og ikke Ethernet ?

> Fordi det ikke er trådløst?

Min AirPort base er Ethernet baseret og det er de ca. 100 andre access
points jeg har sat op også været.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : A

Dato : 01-06-04 15:38

Min mac hr usb - det er en ibook g4

On 01/06/04 15:59, in article
1geplpd.13j795s512vj2N%jesper@XXXXXXXXXgylling.net, "Jesper Haaber Gylling"

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-06-04 15:54

A wrote:
> Min mac hr usb - det er en ibook g4

Så vil er wireless kort da være at foretrække ....

Se her >>

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/0D1kUYnpFDXP2TzouoG1RX7exSP/1.0.7.1.0.5.3

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 01-06-04 16:18

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvilken Mac har USB og ikke Ethernet ?

> Min AirPort base er Ethernet baseret og det er de ca. 100 andre access
> points jeg har sat op også været.

Hmm. altså !!

A local-area network (LAN) architecture developed by Xerox Corporation
in cooperation with DEC and Intel in 1976. Ethernet uses a bus or star
topology and supports data transfer rates of 10 Mbps. The Ethernet
specification served as the basis for the IEEE 802.3 standard, which
specifies the physical and lower software layers. Ethernet uses the
CSMA/CD access method to handle simultaneous demands. It is one of the
most widely implemented LAN standards.

A newer version of Ethernet, called 100Base-T (or Fast Ethernet),
supports data transfer rates of 100 Mbps. And the newest version,
Gigabit Ethernet supports data rates of 1 gigabit (1,000 megabits) per
second

Her af kan man se at hvis vi taler om Ethernet er det et kabelbåret
netværk som kan køre hastighederne 10, 100 og 1000 megabit pr. sekund

Hvis der er tale om trådløse netværk så hedder det WLAN

802.11 -- applies to wireless LANs and provides 1 or 2 Mbps transmission
in the 2.4 GHz band using either frequency hopping spread spectrum
(FHSS) or direct sequence spread spectrum (DSSS).
   •     802.11a -- an extension to 802.11 that applies to wireless LANs and
provides up to 54 Mbps in the 5GHz band. 802.11a uses an orthogonal
frequency division multiplexing encoding scheme rather than FHSS or DSSS.

802.11b (also referred to as 802.11 High Rate or Wi-Fi) -- an extension
to 802.11 that applies to wireless LANS and provides 11 Mbps
transmission (with a fallback to 5.5, 2 and 1 Mbps) in the 2.4 GHz band.

802.11b uses only DSSS. 802.11b was a 1999 ratification to the original
802.11 standard, allowing wireless functionality comparable to Ethernet.

802.11g -- applies to wireless LANs and provides 20+ Mbps in the 2.4 GHz ban

Altså wireless taler og snakker sammen med Ethernet men det er altså WLAN
WLAN kører i hastigheder på 1, 2, 11, 22 og 54 megabit pr. sekund.

Hvis vi taler wiereless router så er den typisk en kombination af
Ethernet og WLAN.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-04 00:03

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> WLAN kører i hastigheder på 1, 2, 11, 22 og 54 megabit pr. sekund.
>

> Hvis vi taler wiereless router så er den typisk en kombination af

Det du her omtaler som wireless eller WLAN /ER/ ethernet, bare uden kabel.

--
mvh Morten Reippuert Knudsen

<http://blog.reippuert.dk>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-06-04 09:10

No1 wrote:

> Hvorfor?

> Fordi det ikke er trådløst?

Jo da, 802.11a,b og g er ethernet, men det er ikke 10, 100 eller 1000 baseT

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 02-06-04 17:53

Jon Bendtsen wrote:

> Jo da, 802.11a,b og g er ethernet, men det er ikke 10, 100 eller 1000 baseT
>

> JonB

Ikke enig, ether er med kabel og Wlan er uden kabel. Begge typer
anvender samme protokol altså TCP/IP
Efter min mening blander i begreberne sammen.

Hvad er Ethernet?

Ethernet er den mest udbredte standard til brug i lokalnet. Der findes 3
hastigheder på nuværende tidspunkt. De er hhv. 10, 100 og 1000 Mbps.
Også kendt som "Ethernet", "Fast Ethernet" og "Gigabit Ethernet".
Ethernet er defineret i IEEE 802.3 standarden.

WLAN kører under en anden standart, nemlig IEEE 802.11 men den kaldes
til tider også "Wireless Ethernet" og det er altså en tilsnigelse efter
MIN mening.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-06-04 22:32

Henry Lerche Madsen wrote:

> Ikke enig, ether er med kabel og Wlan er uden kabel. Begge typer
> anvender samme protokol altså TCP/IP
> Efter min mening blander i begreberne sammen.

nej, det er da dig der blander tingene sammen.
Du skal bruge OSI's 7 trins netværks model.

TCP/IP kan køre oven på hvad som helst fysisk, ethernet, ATM, modem, ...
Du kunne også køre IPX eller netbui oven på de fysiske netværk.

Ethernet har en MAC adresse, og lytter lige før den sender efter andre
der sender. Hvis andre sender venter den et random stykke tid. Derefter
forsøges der igen. Hvis 2 opdager at de sender samtidig venter de begge
et random stykke tid.

begge dele virker både med og uden delt ledning. Ethernet startede med
delte kabler, coax cabler og den slags. Først langt senere kom hubs, og
så switche til.

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-06-04 01:02

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
>
> begge dele virker både med og uden delt ledning. Ethernet startede med
> delte kabler, coax cabler og den slags. Først langt senere kom hubs, og

Ok , men det er jo mere den måde det virker på du her beskriver.

Stort set ligemeget hvor man læser om IEEE 802.3 så tales der om Ethernet.
Og hvis man læser om IEEE 802.11 så er det WLAN der nævnes. Kun en
sjælden gang imellem tales der om "Wireless Ethernet" i forbindelse med
IEEE 802.11. Dette udtryk mener jeg stadig er en tilsnigelse/fejl.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-06-04 01:23

> [...]
> sjælden gang imellem tales der om "Wireless Ethernet" i forbindelse med
> IEEE 802.11. Dette udtryk mener jeg stadig er en tilsnigelse/fejl.

Se evt. også her http://www.wifi.org

http://www.wi-fi.org/OpenSection/why_Wi-Fi.asp?TID=2#The_Wi-Fi_Technology

Der er en beskrivelse af WLAN/Wireless Network IEEE 802.11B
http://www.wi-fi.org/OpenSection/glossaryTerm.asp?whereto=802.11b

og en af Ethernet
http://www.wi-fi.org/OpenSection/glossaryTerm.asp?whereto=ethernet

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-06-04 20:15

A <inter@netbruger.dk> wrote:

> Kan man få noget trådløst netværk USB til macintosh?

Da USB blev almindeligt i 1998, hed det sig, at en Mac ikke kan lave
netværk over en USB, ligesom en PC kan. Emnet strejfes jævnligt her,
hvor nogen mener, at det godt kan lade sig gøre. Jeg har flere gange
spurgt, om nogen rent faktisk har fået det til at virke. Det er der
endnu ingen, der har skrevet.
Noget andet er, at jeg aldrig har forstået, hvorfor det er så
fedt at bruge USB til netværk. Man har da rigeligt at bruge de sparsomme
USB-porte til: Tastatur, mus, printer, scanner, digitalt kamera, PDA
o.m.a. Ethernetporten kan derimod kun bruges til ens netværk, og hvorfor
så ikke bruge den til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg