9.2 opstart, ?
Fra : thomas t

Dato : 28-05-04 12:25

Opstart ser lidt mærkelig ud:

Første ikon er Delta66 (mit lydkort) normalt. Det forsvinder så, og
skærmbilledet "starter forfra", hvor første ikon = længst til venstre nu er
de 2 pile, vandrette i hver sin retning. Jeg tror nok, det symboliserer
netværk? (min maskine har dog kun sig selv herhjemme).

Og så det mærkelige: alle ikonerne kommer frem og ser fine ud, pånær at
nummer to (fra venstre) er et "?".

Det er da tegn på noget forkert, ikke?

Jeg har forsøgt Disk Forst Aid, DiskWarrior, Norton Disk Doctor og TechTool.

De finder ikke noget galt med SystemDisken.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 28-05-04 12:39

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har forsøgt Disk Forst Aid, DiskWarrior, Norton Disk Doctor og TechTool.
>
> De finder ikke noget galt med SystemDisken.

Problemet er, at der er en udvidelse der har glemt, hvordan den skal se
ud. Det kan måske, jeg vil ikke garantere, hjælpe at genopbygge
skrivebordet, det plejer at rette op på det, når der er gået ged i
ikonerne for de forskellige programmer.

mvh.
Kaj
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : thomas t

Dato : 28-05-04 12:53

Kaj Christiansen at kajc@ofir.dk:

> Det kan måske, jeg vil ikke garantere, hjælpe at genopbygge
> skrivebordet, det plejer at rette op på det, når der er gået ged i
> ikonerne for de forskellige programmer.

I try, tak.

Fra : thomas t

Dato : 28-05-04 13:27

thomas t at spam.tomcat@pc.dk:

> Kaj Christiansen at kajc@ofir.dk:

> I try, tak.

Virkede ikke, men pyt. Hvis det bare er ikonet, den mangler, er det vel
indtil videre ikke slemt.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 28-05-04 22:08

Hejsa

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> thomas t at spam.tomcat@pc.dk:

> Virkede ikke, men pyt. Hvis det bare er ikonet, den mangler, er det vel
> indtil videre ikke slemt.

De to pile er apples netværk; prøv at se, hvilke udvidelser, der ligger
i toppen af din (alfabetisk sorteret) udvidelsesmappe. Det er nok én af
dem, der har kludder i ikonet.

Men det kan nu også være f.eks. en tegneplkadeudvidelse, der laver ?
fordi den ikke kan finde en tegenplade, eller noget andet, som mangler
et stykke hardware.

Har du fjernet sådant for nyligt?

Hvis du installerer Conflict Catcher, kan du klikke på de enkelte ikoner
under opstart, og vil så få at vide, hvilken udvidelse/kontrolpanel, der
har det ikon.

Og demoversionen er fin - den holder dog kun i 15 eller 30 dage.

/Sebastian
--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : thomas t

Dato : 28-05-04 23:34

Sebastian Adorján Dyhr at sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk:

> se, hvilke udvidelser, der ligger i toppen af din (alfabetisk sorteret)
> udvidelsesmappe. Det er nok én af dem, der har kludder i ikonet.

Apple Guide ligger højt oppe -- og jeg kan se, at den har [?] = nu har jeg
lært, at ikonet (eller mangel på ikon) afspejles, når jeg åbner Extensions.

[Doh, til mig selv, detsguddaklart]

anyway, jeg kan ikke forestille mig, hvordan det skulle kunne ske.

> Men det kan nu også være f.eks. en tegneplkadeudvidelse, der laver ? fordi den
> ikke kan finde en tegenplade, eller noget andet, som mangler et stykke
> hardware.

Jeg ved slet ikke, hvad en tegneplade er (min bror havde engang sånen rød
een med to knapper, man ku dreje på, så man tegner .. nå, ikke?)

> Har du fjernet sådant for nyligt?

Nej. Men jeg har fjernet den gamle driver til mit lydkort Delta66,
installeret den nye fra M-Audios hjemmeside, brugt den i nogle uger,
konstateret at den er noget bras, fjernet den og geninstalleret den gamle
fra cd. -Det hele iøvrigt sammen med det tilhørende gamle/ og nye Delta
kontrolpanel.

Jeg var desværre for godtroende til at mistænke den nye driver/kontrolpanel
for at være dårlig; ellers burde jeg selvfølgelig have /gemt/ den gamle
istedet for at slette den -- det gik slet ikke op for KarlSmart hér, at den
nye måske ikke var bedre. Troede på, hvad der stod på hjemmesiden (doh!).

> Conflict Catcher demoversionen er fin - den holder dog kun i 15 eller 30 dage.

Det bør jeg nok kigge på til en anden gang. Mange tak.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 31-05-04 22:10

Hejsa

> [...]

> lært, at ikonet (eller mangel på ikon) afspejles, når jeg åbner Extensions.

;_) Så¨slå nu ikke for hårdt Du skulle vel ikke være fra det
vestfynske???

Nå noget andet er, applegudie, plejer da at have et spørgsmålstegn, det
er jo ligesom oppe i menuen; i udvidelsesmappen er det bare en
puslespilsbrik med et spørgsmålstegn i.

Nu kunne det selvf være, at det du har fjernet/installeret etc selv har
haft en version af den udvidelse med, som - hvis ikonet er blevet
forkert - og udvidelsen ikke virker - har haft en inkompatibel version
med til dig.

Hvilken version af Mac OS / Systemsoftware bruger du?

/Sebastian

Fra : thomas t

Dato : 31-05-04 22:28

Sebastian Adorján Dyhr at sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk:

> Du skulle vel ikke være fra det vestfynske???

Nja, det vel nærmere det midtnordlige, Odense.

> applegudie, plejer da at have et spørgsmålstegn, det
> er jo ligesom oppe i menuen; i udvidelsesmappen er det bare en
> puslespilsbrik med et spørgsmålstegn i.

okay, så der måske ikke noget galt.

> Hvilken version af Mac OS / Systemsoftware bruger du?

9.2.2

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 09-06-04 20:44

Hejsa

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Sebastian Adorján Dyhr at sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk:

> Nja, det vel nærmere det midtnordlige, Odense.

Nå ok, jeg kender nemlig bare udtrykket fra en kammerat, der stammede
fra Lunge og havde gået på Vestfyns gym.

> okay, så der måske ikke noget galt.

Formodentlig ikke, virker appleguide og andre ting i øvrigt ordentlig?

/Sebastian

Fra : thomas t

Dato : 10-06-04 00:04

Sebastian Adorján Dyhr at sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk:

> virker appleguide

Hmnja-e, det tror jeg: Apple Guide styrer dendér "Mac Help" der findes som
menu i både Finder og alle(?) andre programmer, ik?

> og andre ting i øvrigt ordentlig?

Der synes at være et besynderligt problem med mit lydkorts tilhørende
kontrolpanel: Når jeg åbner det via æble menu/ Control Panels, er alt okay,
men åbner jeg det inde fra min sequenser Logic, fryser det alt, når jeg
prøver at quitte kontrolpanelet. Æble-Alt-Esc virker heller ikke, så jeg må
genstarte.

Det hænger helt sikkert sammen med, at jeg for nylig installerede en ny
udgave af dette kontrolpanel samt tilhørende ny driver. Efter en tid fandt
jeg ud af, at det nye var årsag til problemer, hvilket jeg ikke havde haft
med det gamle. - Så fjernede jeg det nye og geninstallerede det gamle fra
cd. Men der må være noget, jeg ikke har fået ordentlig fjernet, et eller
andet sted. Jeg ved desværre ikke rigtig, hvordan jeg skal finde ud af hvad
(har dog heller ikke anstrengt min hjerne vildt meget: for så længe jeg ikke
åbner kontrolpanelet inde fra Logic, fungerer alt fint. Jeg er sgu lidt
bange for at fågge det helt op).

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 11-06-04 20:41

Hej Thomas

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Sebastian Adorján Dyhr at sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk:

> Hmnja-e, det tror jeg: Apple Guide styrer dendér "Mac Help" der findes som
> menu i både Finder og alle(?) andre programmer, ik?

Jo netop, det lille spørgsmålstegn i din menulinie.

> [...]
> åbner kontrolpanelet inde fra Logic, fungerer alt fint. Jeg er sgu lidt

Der er vist nok problmer med at indstille lydindgange etc, når man er
inde i et lydprogram, tror nok, at jeg har oplevet samme eller lignende
problemer, hvis jeg prøver at ændre på lydinstillinger fra f. eks.
SoundEdit - men lige nu er det kun svage erindringer.

Prøv at søge på filer, der hedder noget i samme stil som dit
kontrlpanel til dit lydkort - måske ligger der en udvidelse eller en
indstillingsfil, som burde skrives over med de "gamle" informationer.

Mvh Sebastian

Fra : thomas t

Dato : 13-06-04 15:30

> [...]

> kontrlpanel til dit lydkort - måske ligger der en udvidelse eller en
> indstillingsfil, som burde skrives over med de "gamle" informationer.

Lyder fornuftigt. Har søgt (med Sherlock). Udvidelserne (som hedder
Extension på min maskine) er vist i orden.

INdstillingsfiler må vel være det, der her hedder "preference files" (=?)

Jeg tør ikke rigtig slette noget af den slags, men jeg kan jo prøve at smide
det i skraldespanden uden at tømme den -- og så se, om ikke det bliver
gendannet.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 15-06-04 15:44

Hej Thomas

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Sebastian Adorján Dyhr at sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk:

> Lyder fornuftigt. Har søgt (med Sherlock). Udvidelserne (som hedder
> Extension på min maskine) er vist i orden.

OK, du køre med engelsk system, så det er sandt

> INdstillingsfiler må vel være det, der her hedder "preference files" (=?)

Netop, og kontrolpaneler hedder så Control panels

> Jeg tør ikke rigtig slette noget af den slags, men jeg kan jo prøve at smide
> det i skraldespanden uden at tømme den -- og så se, om ikke det bliver
> gendannet.

Ah, indstillingsfiler kan du godt putte ud, den skal nok blive
gendannet; eneste problem er naturligvis, at dine indstillinger smutter
Men så kan du fint trække dem ud af papirkurven igen (eller du kan
lægge dem på en anden diske; men som regel er det nok bare at flytte dem
fra indstillingsmappen.

Bor du i nærheden? Så er du velkommen til at kigge forbi.

/Sebastian