Et spørgsmål fra en kartoffelwoman :-)
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-06-04 17:45

Jeg satte en tidlig kartoffelplante (købt i Prima) i en stor krukke på
altanen ca. 1. april. Der stod, at kartoflerne kunne høstes omkring seks
uger senere.
Planten vokser og trives tilsyneladende fint. Jeg har smidt ekstra jord på
nogle gange. Men så var det, jeg hørte, at man først må tage kartoflerne op,
når planten blomstrer.
Og det gør den ikke endnu. Hvor længe skal jeg vente, før jeg graver
herlighederne op... jeg mener, der skulle jo også helst være noget at grave
op.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-06-04 18:01

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> skrev i en meddelelse

> Og det gør den ikke endnu. Hvor længe skal jeg vente, før jeg graver
> herlighederne op... jeg mener, der skulle jo også helst være noget at
grave
> op.

Prøv at stikke fingrene forsigtigt ned i krukken og mærk efter, hvor store,
kartoflerne er.
Evt. kan du samle (stadig forsigtigt) nogle knolde af passende størrelse og
lade planten vokse videre.

Hilsen Inger

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-06-04 19:59

> [...]
> nogle gange. Men så var det, jeg hørte, at man først må tage kartoflerne

Det skal du ikke høre efter, det er noget vrøvl.
Mange sorter blomstrer faktisk ikke, idet de smider knopperne!
(Det gælder f.eks. Bintje.)
Noget andet er, at under og efter blomstringen er et tidspunkt,
hvor kartoflerne gror rigtig meget.

Du kan roligt prøve at pille lidt i jorden og "plukke" de største
af de små kartofler og lade planten vokse videre.

Per A. Hansen