udryddelse af hvepsebo
Fra : Annette Kristensen

Dato : 30-05-04 11:42

kan man gøre det på denne årstid og hvordan ? hvepseboet er lokaliseret i
træværk på huset !

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-05-04 12:00

"Annette Kristensen" <dum@dum.dk> wrote in message
> kan man gøre det på denne årstid og hvordan ? hvepseboet er lokaliseret i
> træværk på huset !

Sprøjt en smule benzin ind i boet efter mørkets frembrud. Hold evt. en
benzinvædet klud eller lignende under indflyvningshullet samtidig.
Og lad så være med at tænde en lighter for at se om det virker

mvh
Preben

Fra : Jørn Vind

Dato : 30-05-04 12:56

En lidt utraditionel løsning.

På et tidspunkt havde vi et hvepsebo, som sad under udhænget på taget. Det
var synligt og vha. en stige var det let at komme til.

Jeg havde fundet en spand med låg - sådan en lille 5 liters spand. Hen under
aften, hvor hvepsene var gået til ro, tog jeg spanden frem, kom noget
insektgift i spanden, kravlede op til boet, satte spanden omkring hvepseboet
og skubbede spanden lidt frem og tilbage omkring hvepseboet, som så mistede
fæste til træværket. Her fik jeg så hjælp af tyngdekraten, som gjorde at
boet faldt ned i spanden. Låget på, og så kunne det stå en dags tid,
hvorefter hvepsebo med indhold kunne smides ud.

Men selvom hvipsene går tidligt til ro, skal det gøres hurtigt, for sker der
noget uventet, så vågner hvipsene hurtigt igen.

Håber du kan bruge forslaget.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 30-05-04 19:07

Hej

Jeg har hørt at man skal gennemvæde en klud med salmiakspirius og sætte den
så tæt på boet som muligt, evt. på en pind, eller hvad man nu kan hitte på -
så flytter hvepsene af sig selv, så man bagefter kan flytte boet.

Ingen gift - ingen ild - ingen stik.

Lad mig evt høre om det virker - det lyder da sandsynligt.
--
Venlig hilsen
Birgitte Abkjær

OBS: Fjern dyret fra min e-mailadresse
ved direkte henvendelse!

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 31-05-04 16:47

"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ingen gift - ingen ild - ingen stik.
>
> Lad mig evt høre om det virker - det lyder da sandsynligt.

Salmiakspiritus i en spand efterfulgt af et lynende hurtigt indgreb
med at få spande *lusket" op om hvepseboet meddfører et
voldsomt spektakkel, men den ønskede effekt udebliver bestemt ikke.

Hans-Jørgen

www.sindholt.k4.dk

Kolding Kammerorkester:
www.kammermusik.k4.dk

Fra : Birthe Jensen

Dato : 31-05-04 12:32

Hvis du kan komme til at strø lidt maladan insektpulver i eller ved
inflyvningsstedet, så er det helt sikkert at hvepsene får noget med ind i
boet, og de dør hurtigt. Det er afprøvet flere gange, og det er effektivt.
Mvh.
Birthe J.

Fra : AnlægsgartnerJohn

Dato : 05-06-04 21:48

Hvis du alligevel er vågen ved 2´tiden, så tag den spray-deo du alligevel
ikke kan lide lugten af!
Sprøjt da mod indflyvningshullet og tændt så får deo´en...
En alm. gasbrænder har samme effekt....

Mvh John...