Opbinding af f.eks. tomater
Fra : H.S.

Dato : 27-05-04 14:51

Hvad bruger i til at binde jeres tomater op i drivhuset, med ?

Gerne en ide der kan bruge hvert år ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 27-05-04 15:31

> Hvad bruger i til at binde jeres tomater op i drivhuset, med ?
>
> Gerne en ide der kan bruge hvert år ?

> Henrik
> Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
> http://www.hstrading.dk/

Hej.

Jeg bruger kunstbast, det er grønt, lægger det dobbelt, det er stærkt nok.

Kurt J.
Odense

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-05-04 15:57

Thu, 27 May 2004 15:51:05 +0200, berigede "H.S."
<Henrik@hstradingNOSPAM.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvad bruger i til at binde jeres tomater op i drivhuset, med ?

Jeg bruger plantespiraler - koster ca. 50 kroner pr stk, men de kan
stort set bruges ud i al evighed, materialet er plastbetrukket
aluminium.

Du kan sikkert købe dem i dit lokale byggemarked.

/Mark

Fra : "Jørgen F. Jacobsen"

Dato : 27-05-04 16:05

Jeg bruger det hvide høstbindegarn. Køb en hel rulle, så har du altid
stærk snor ved hånden.
Jørgen

Fra : Dan Andersen

Dato : 28-05-04 17:00

Kig ind på min hjemmeside og klik på hus og have
Her har jeg bundet tomat- og andre planter op md snore hængende ned fra
loftet støttet af bambuspinde i potterne.
--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-05-04 18:13

On Thu, 27 May 2004 15:51:05 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

>Hvad bruger i til at binde jeres tomater op i drivhuset, med ?
>
>Gerne en ide der kan bruge hvert år ?

Vi sætter en bambuspind ved hver plante - pindene er oprindeligt ca. to
meter høje, men de bliver kortere for hvert år der går - det nederste
knækker af. Så binder vi en murersnor i loftet, og ned omkring pinden og
planten. Så er det bare at snurre planten rundt om snoren efterhånden
som den gror. Det fungerer fint.

På arbejdet har vi nogle tomatspiraler - ca. 2,5 meter lange, lavet af
noget meget tykt galvaniseret ståltråd. Dem hænger vi op i loftet og så
kan planterne snurres ind i dem. Det er utroligt nemt og jeg kan rigtig
godt li' det system. Men det er lidt et problem at opbevare de spiraler
om vinteren.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 01-06-04 13:18

> [...]
> kan planterne snurres ind i dem. Det er utroligt nemt og jeg kan rigtig
> godt li' det system. Men det er lidt et problem at opbevare de spiraler

Det lød til at være den nemmeste løsning, så jeg fandt en pakke med 3 stk i
hos Råd & Dåd. Ulempen er dog at de koster 150 kr. - dvs 50 kr. stykket. Så
det er næsten 500 kr på den regning
Men til gengæld tror jeg de holder for evigt.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-06-04 20:52

On Tue, 1 Jun 2004 14:18:24 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

> [...]
>det er næsten 500 kr på den regning
>Men til gengæld tror jeg de holder for evigt.

Jeg har sikret mig nogle stykker men i stedet for at bruge dem til
tomater, så bruger jeg dem til clematis rundt omkring i haven.
En clematis kan stort set selv kravle til tops i sådan en. Det er nemt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 03-06-04 11:54

On Tue, 01 Jun 2004 21:51:43 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Jeg har sikret mig nogle stykker men i stedet for at bruge dem til
>tomater, så bruger jeg dem til clematis rundt omkring i haven.
>En clematis kan stort set selv kravle til tops i sådan en. Det er nemt.

Så lod jeg mig endelig friste alvorligt til at købe dem - i første
omgang til tomaterne. Tiden må selvfølgelig vise, om de dur i længden
- men det virker umiddelbart genialt enkelt og nemt.

Jeg tror, der er mange muligheder i dem - udover alene til tomater. Så
nu ved jeg, hvad jeg kan ønske mig i fødselsdagsgave (hvis jeg husker
det til den tid)

Med venlig havehilsen
Dorte

Fra : H.S.

Dato : 03-06-04 13:15

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tror, der er mange muligheder i dem - udover alene til tomater. Så
> nu ved jeg, hvad jeg kan ønske mig i fødselsdagsgave (hvis jeg husker

Man skal bare huske at vikle tomaterne ind i 'spiralen' fra planterne er
små, mine planter er 50-60 cm nu, og det kostede desværre et par 'grene' da
jeg skulle 'vikle' planten ind.

Fra : Bo Br

Dato : 04-06-04 00:07

Hej

Jeg bruger strips.
Stripsen bindes stramt om en bambuspind, derefter tages enden af stripsen
løst omkring planten "den ende man normalt klipper af" enden stikkes ind
under/imellem bambuspinden og den stramme strips. Nu sidder planten støttet
til pinden i en løs løkke.
Man behøver ikke klippe stripsen når sæsonen er ovre, enden kan nemt trækkes
ud og bruges år efter år (mine kører på 3 år

Det er nemt og koster næsten ikke noget.

Bo Br

Fra : Mark Schiller

Dato : 06-06-04 15:18

Fri, 4 Jun 2004 01:07:19 +0200, berigede "Bo Br" <fjern
"NOSPAM"dbobrNOSPAM@pc.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Man behøver ikke klippe stripsen når sæsonen er ovre, enden kan nemt trækkes
>ud og bruges år efter år (mine kører på 3 år

Sej metode!

/Mark