/ Forside / Teknologi / Hardware / Skærme / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Skærme
#NavnPoint
refi 6152
tedd 4669
Klaudi 3599
Fijala 3554
transor 2447
pallebhan.. 2000
Teil 1726
severino 1592
miritdk 1568
10  peet49 1562
Valg af opløsning på TFT?
Fra : Janni Jensen


Dato : 24-05-04 21:02

Hej læsere.

Jeg kunne godt tænke mig, at gå fra min normale opløsning på 1024x768 til
1280x1024, når jeg køber TFT fladskærm.

Regner man aspekt forholdet ud så er
1024/768 = 4/3
1280/1024 = 1,25

Det jeg så tænker på er, hvis jeg tegner en sort firkant på 800x800 pixels
i 1024x768, måler den med en linial, så er den kvadratisk.

Men er en kasse på 800x800 pixels i 1280x1024 også kvadratisk?

Er der nogen der ved det?

Knus og kram,
Janni =)




 
 
Mads TJ (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Mads TJ


Dato : 24-05-04 21:22

"Janni Jensen" <ask@for.it> wrote in message
news:pan.2004.05.24.20.02.04.67136@for.it...
> Hej læsere.
>
> Jeg kunne godt tænke mig, at gå fra min normale opløsning på 1024x768 til
> 1280x1024, når jeg køber TFT fladskærm.
>
> Regner man aspekt forholdet ud så er
> 1024/768 = 4/3
> 1280/1024 = 1,25
>
> Det jeg så tænker på er, hvis jeg tegner en sort firkant på 800x800 pixels
> i 1024x768, måler den med en linial, så er den kvadratisk.
>
> Men er en kasse på 800x800 pixels i 1280x1024 også kvadratisk?
>
> Er der nogen der ved det?

har lige afprøvet det på min 1280/1024 tft'er, og svaret er:
Ja, en kasse på 800x800 ER kvadratisk..

mvh
Mads TJ



Janni Jensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Janni Jensen


Dato : 24-05-04 21:35

Kære Mads.

> har lige afprøvet det på min 1280/1024 tft'er, og svaret er:
> Ja, en kasse på 800x800 ER kvadratisk..

Sejt=)

Prøvede du også i 1024x768 ?

Knus,
Janni =)




JRS -8260 (24-05-2004)
Kommentar
Fra : JRS -8260


Dato : 24-05-04 21:44

"Janni Jensen" <ask@for.it> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.05.24.20.34.41.927168@for.it...
> Kære Mads.
>
> > har lige afprøvet det på min 1280/1024 tft'er, og svaret er:
> > Ja, en kasse på 800x800 ER kvadratisk..

Yep for en TFT-skærm er simpelthen lavet i formatet til denne opløsning

> Sejt=)
>
> Prøvede du også i 1024x768 ?

Her vil den ikke være kvadratisk, da billedet vil blive trukket for at
udfylde skærmen der er lavet til et andet format.. (evt kan du i driveren
vælge at billedet ikke skal trækkes, men så vil du få sorte streger i kanten
af skærmen)
Desuden skal du altid køre i den opløsning TFT-skærmen er lavet til, altså
den højeste, for at få det bedste billede.

MVH
JRS



Janni Jensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Janni Jensen


Dato : 24-05-04 23:20

> Her vil den ikke være kvadratisk, da billedet vil blive trukket for at
> udfylde skærmen der er lavet til et andet format.. (evt kan du i driveren
> vælge at billedet ikke skal trækkes, men så vil du få sorte streger i kanten
> af skærmen)

Så hvis jeg har forstået det rigtigt; Så er 800x800 pixels kvadratisk på en
TFT bygget til 1280x1024 og 800x800 pixels vil også være kvadratisk på en
anden skærm, hvis den er bygget til 1024x768?

> Desuden skal du altid køre i den opløsning TFT-skærmen er lavet til, altså
> den højeste, for at få det bedste billede.

Det har jeg godt læst om, ellers skal den interpolere mellem dioderne. Det
lader til, at det er sådan en fejl, man ikke må begå=)

Knus og kram,
Janni


N_B_DK (25-05-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 25-05-04 01:20

In news:<pan.2004.05.24.22.19.31.205293@for.it>
Janni Jensen <ask@for.it> wrote:
>> Desuden skal du altid køre i den opløsning TFT-skærmen er lavet til,
>> altså den højeste, for at få det bedste billede.
>
> Det har jeg godt læst om, ellers skal den interpolere mellem
> dioderne. Det lader til, at det er sådan en fejl, man ikke må begå=)

Hvilke dioder ?

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.



Dr.Ralph (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 25-05-04 19:01

> Så hvis jeg har forstået det rigtigt; Så er 800x800 pixels kvadratisk på en
> TFT bygget til 1280x1024 og 800x800 pixels vil også være kvadratisk på en
> anden skærm, hvis den er bygget til 1024x768?

Korrekt.
Alle 17" TFT har en naturlig opløsning på 1024X768 og vil derfor være
bygget med det udvendige str. forhold på 4/3.
Alle 18" og 19" TFT har alle en naturlig opløsning på 1280X1024 og vil
derfor være bygget med den udvendige str. forhold på 5/4

Derfor vil en cirkel på alle typer TFT skærm i dens naturlig opløsning
altid være helt rund.

Problemet opstår, når man prøver at køre 1280X1024 på en CRT
billedrørsskærm der er bygget i str. forholdet 4/3 - så bliver en cirkel
mere oval i det.

Det samme vil ske, hvis du kører 1024X768 på en 19" TFT bygget til
1280X1024 - bortset fra at cirklen så vil blive oval på den anden led.

> Det har jeg godt læst om, ellers skal den interpolere mellem dioderne. Det
> lader til, at det er sådan en fejl, man ikke må begå=)

Det du mener er pixels ikke dioder :)

Interpolering vil aldrig være optimalt på en TFT - kun TFT'ens naturlige
opløsning er den ideelle. Visse af de nyere TFT skærme bliver bedre og
bedre til at interpolere ned i opløsning, men det er stadig ikke det
optimale.

Mine 2001FP kan både interpolere, men også vise en lavere opløsning helt
reelt. Dette gøres ved at gøre det fysiske areal på skærmen mindre, så den
mindre opløsning bliver vist uden interpolation.
Men så får man også mindre skærm plads at gøre godt med.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph
Mail: dr.ralph@removesol.dk

Poul Freeman (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Poul Freeman


Dato : 25-05-04 19:35

> Alle 17" TFT har en naturlig opløsning på 1024X768 og vil derfor være
> bygget med det udvendige str. forhold på 4/3.

jeg har overvejet at købe den her Apple 17" fladfætter, som er bygget til
1280x1024

http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H005137

En cirkel vil da forhåbenligt ikke blive oval på den. Vil den?

Freeman



Thomas Antonsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Antonsen


Dato : 25-05-04 19:43

Nej, se ovenfor.

VH Thomas


"Poul Freeman" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.05.25.18.34.41.37975@spam.spam...
> > Alle 17" TFT har en naturlig opløsning på 1024X768 og vil derfor være
> > bygget med det udvendige str. forhold på 4/3.
>
> jeg har overvejet at købe den her Apple 17" fladfætter, som er bygget til
> 1280x1024
>
> http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H005137
>
> En cirkel vil da forhåbenligt ikke blive oval på den. Vil den?
>
> Freeman
>
>



Poul Freeman (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Poul Freeman


Dato : 25-05-04 23:15

Der fik jeg lige sved på panden, da jeg havde bestilt den. De er jo
temmelig dyre de Apple skærme, så man sender dem jo ikke lige frem og
tilbage :)

Takker for bekraftelsen!

Freeman



Dr.Ralph (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 25-05-04 19:44

> En cirkel vil da forhåbenligt ikke blive oval på den. Vil den?

Hvis du læser hvad jeg skrivr, så kan du være helt rolig.

Ingen fladskærm vil vise cirkler andet end HELT cirkel runde, så længe man
kører fladskærmen i dens naturlige opløsning - hvad man jo altid KUN bør
gøre.

Problemt opstår KUN når man prøver at køre en anden opløsning end den
naturlige - også for en CRT skærm. Ingen alm. CRT skærm er lavet til andet
end 4/3 opløsninger.

Med TFT skærme er dette problem slet ikke aktuelt længere.
Iævrigt vil jeg kalde mig selv ret så krævende mht til skærm kvalitet og
jeg kørte da i et år med en Eizo 19" CRT i 1280X1024 uden de helt store
problemer - så større er problemet da heller ikke - men som sagt med en TFT
skærm er problemet ikke eksisterende i TFT'ens naturlige opløsning - så vær
helt rolig.

Det du snarere skal tænke på er, om du er så heldig at få en TFT uden pixel
fejl......:)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph
Mail: dr.ralph@removesol.dk

Poul Freeman (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Poul Freeman


Dato : 25-05-04 23:26

> Problemt opstår KUN når man prøver at køre en anden opløsning end den
> naturlige - også for en CRT skærm. Ingen alm. CRT skærm er lavet til andet
> end 4/3 opløsninger.

Det lyder godt du!

> Det du snarere skal tænke på er, om du er så heldig at få en TFT uden pixel
> fejl......:)

Nu har jeg bestilt en Apple, så jeg må gå udfra, at de har en god Dead
Pixel Policy...?

Jeg har hørt, at nogen producenter først skifter skærmen, når der er 8 døde
pixels inden for 10cm x 10cm :(

Er det egenlig kendt, hvilken producent der har den bedste Dead Pixel
Policy?

Freeman

Thomas Antonsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Antonsen


Dato : 25-05-04 19:41

Nej, det er altså ikke rigtigt, men det var sikkert heller ikke det, du
mente...

> Alle 17" TFT har en naturlig opløsning på 1024X768 og vil derfor være
> bygget med det udvendige str. forhold på 4/3.

Alle 17" TFT jeg kender, er bygget i 5:4 format, og har derfor native
resolution på 1280x1024.

VH Thomas

PS 15" har oftest native res. på 1024x768, 17", 18" og 19" har 1280x1024.




Dr.Ralph (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 26-05-04 00:05

On Tue, 25 May 2004 20:41:23 +0200, Thomas Antonsen wrote:

> Nej, det er altså ikke rigtigt, men det var sikkert heller ikke det, du
> mente...
>
>> Alle 17" TFT har en naturlig opløsning på 1024X768 og vil derfor være
>> bygget med det udvendige str. forhold på 4/3.
>
> Alle 17" TFT jeg kender, er bygget i 5:4 format, og har derfor native
> resolution på 1280x1024.

Jep, jeg lavede en tanke torsk der.......tak for rettelsen :)

Det er alle 15" TFT, der kører naturligt 1024X768.
Alle 17", 18" og 19" TFT kører naturligt 1280X1024....så er det på plads.


--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph
Mail: dr.ralph@removesol.dk

Brian Luckow (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 25-05-04 22:09

> Mine 2001FP kan både interpolere, men også vise en lavere opløsning helt
> reelt. Dette gøres ved at gøre det fysiske areal på skærmen mindre, så den
> mindre opløsning bliver vist uden interpolation.
> Men så får man også mindre skærm plads at gøre godt med.

Hvordan er det lige man vælger det ene frem for det andet? Jeg kan nemlig
umiddelbart kun få min til at køre fullscreen. Men det er måske fordi jeg
stadig kun kører analog(?)


Mvh., Brian Luckow



Dr.Ralph (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 26-05-04 00:06

> Hvordan er det lige man vælger det ene frem for det andet? Jeg kan nemlig
> umiddelbart kun få min til at køre fullscreen. Men det er måske fordi jeg
> stadig kun kører analog(?)

Ja, tror du skal køre digitalt for at det virker.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph
Mail: dr.ralph@removesol.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste