Kransekagekonfekt
Fra : margit

Dato : 24-05-04 19:20

Jeg vil gerne lave kransekagekonfekt - de der små mundfulde med en nød eller
lignende ovenpå - men jeg kan ikke sprøjte dem ud af min sprøjtepose, som
jeg bruger til flødeskum. Kan jeg købe en kraftigere sprøjte, eller er det
opskriften, der fejler noget. Jeg er jo også bange for at de skal flyde ud
under bagning. I så fald efterlyser jeg en god opskrift.

Mvh. Margit

Fra : Krumme

Dato : 24-05-04 19:57

"margit" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opskriften, der fejler noget. Jeg er jo også bange for at de skal flyde ud
> under bagning. I så fald efterlyser jeg en god opskrift.

JAmen det skal du da få så

Her er hvad jeg gør og har gjort siden jeg udstod min læretid som bager for
godt 15 år siden.

Tag 1 kg kranse XX og bland det op med 500 gr stødt melis (ikke florsukker)
når du har blandet denne masse tilsætter du ca. æggehviden fra 5 til 6 æg
afhængig af størrelse og konsistens den må ikke være så hård at du ikke kan
presse den ud af posen, men ikke så blød at den nærmest bare flyder ud!
BRUG KUN en stofpose til at sprøjte massen ud med, bruger du en af plast
sprænger den bare.
og bag dem ved en 210 grader celsius på bagepapir, husk dobbeltplade ellers
bliver de sorte i bunden, og ikke varmluft.

Med venlig hilsen

Krumme

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 24-05-04 20:50

"Krumme" <kkolsen@FJERNDETTEemail.dk> wrote in message

> [...]
ellers
> bliver de sorte i bunden, og ikke varmluft.

Er der ikke noget med at man skal fryse de færdigbagte kransekager ned
natten over, og så tø dem op igen? Mindes at have hørt en konditor komme med
dette lille fif. Noget med at holde på fugten og få den rigtige
konsistens/bid.

Kasper

Fra : Krumme

Dato : 26-05-04 21:19

Jo det bliver de kun bedre af, er også min erfaring.

Mvh

Krumme

Fra : Bjarne Knudsen

Dato : 26-09-04 09:07

> [...]
> opskriften, der fejler noget. Jeg er jo også bange for at de skal flyde ud
> under bagning. I så fald efterlyser jeg en god opskrift.

Her er en som er god, men brug en stofpose, er lidt dyr ,men den holder !!

Kransekagekonfekt og Mandelhorn

(40 stykker kransekagekonfekt og 10 mandelhorn)
Ingredienser:
500 g marcipan
150 g sukker
100 g æggehvider ( der findes æggehvider i 6x50 g. bægre)
2 spsk. honning (flydende)

Til nøddehorn:
mandelflager

Til kransekagekonfekt:
halve valnødder/peacannødder
hele mandler
cocktailbær

Fremgangsmåde:

Marcipan og sukker blandes godt.

Tilsæt honning og 1/3 af æggehviderne. Rør til en jævn masse.

Resten af æggehviderne blandes i over 2 gange. Kan røres i hånden.

Nøddehorn:
Fra massen vejes 10 stykker af á 30 g.

De rulles ud i mandelflager, så de bliver aflange. Stængerne formes til
hestesko.

De sættes på bagepapir og bages i 10-15 min. ved 210 grader.

Kransekagekonfekt:
Resten af masses kommes i sprøjtepose og sprøjtes ud på bagepapir, så der
bliver ca. 40 små stykker.

Stykkerne pyntes med nødder eller bær.

Bages i ca. 7-12 min. ved 210 grader.

Mvh

Bjarne

Fra : Stella Bang

Dato : 26-09-04 11:51

"Bjarne Knudsen" <bjk@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "margit" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> eller

> Hej

Når jeg skal sprøjte kransekagemasse ud, lægger jeg posen med massen få
sekunder i mikroovnen og den bliver nu blød nok til at komme ud.
Venligst
Stella