Kold kartoffelsalat.
Fra : Rikke Nielsen

Dato : 22-05-04 15:27

Hej NG...

Håber på i ligger inde med gode opskrifter på kold kartoffelsalat.... Den
traditionelle klassiske er jo den med creme fraise, løg, purløg...mm......
Men den er nu lidt kedelig i længden.
Håber på gode ideer fra dig.....

Mvh. Rikke

.......I like it.........

Fra : zcully

Dato : 22-05-04 16:07

"Rikke Nielsen" <rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> wrote in message
> [...]
> traditionelle klassiske er jo den med creme fraise, løg, purløg...mm......

Jeg plejer at lave den her:
http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ200ADK/HJ200D01.NSF/O/41AE09FDCB1CAEC2C1256D83003B277A

Den er nem og rigtig god også er den tilmed fedtfattig.
Prøv evt. at komme en hvidløgsost i istedet for eller lign.

/Zcully

Fra : Christina G

Dato : 22-05-04 16:40

> [...]
> traditionelle klassiske er jo den med creme fraise, løg, purløg...mm......

Jeg plejer at lave en kartoffelsalat af
kartofler
grønne bønner
forårsløg
og hvad køleskabet eller grøntpusheren har at byde: feta, oliven, soltørrede
tomater, kapers, rucola, purløg, ...

dressingen består af masser af hvidløg, citron, olivenolie, salt og peber.
Jeg plejer at lave meget, som smager alt for stærkt, da kartoflerne suger
dressingen og "fjerner" smagen. Den bliver bedst, hvis den står natten over,
så skal rucola og lign. først blandes i lige før serveringen.

Mvh, Christina

Fra : Michael B. Mogensen

Dato : 22-05-04 18:55

> [...]
> traditionelle klassiske er jo den med creme fraise, løg, purløg...mm......

Denne her er rigtig efter min smag, men døm selv.
Grøn kartoffelsalat 4-5 pers
God som tilbehør til diverse kød- og fiskeretter, men også særdeles velegnet
som pålæg på rugbrød og i sandwich.

Ingredienser
a.. 1 kg. kartofler
b.. 1 stort finthakket løg
c.. 50 g. kapers
d.. hakket persille / dild /purløg / karse
e.. evt. kan der tilsættes æbletern og blegselleri
Dressing
a.. 1 dl olie
b.. 3 spsk. vineddike (eller efter hvor stærk den er)
c.. 1 spsk. dijonsennep
d.. 1 spsk. almindelig sennep
e.. 2 spsk. koldt vand
f.. salt, peber og sukker.
Kartofler koges, pilles, skæres i stern og blandes med løb, kapers og
krydderurter. Ingredienserne til dressingen piskes sammen og hældes over
salaten.

Hilsen
Michael

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-05-04 18:41

> [...]

> traditionelle klassiske er jo den med creme fraise, løg, purløg...mm......

Prøv den her. Det var min salig svigermors, hjembragt fra Tyrol for ca.
100 år siden. Jeg spiser aldrig andre arter.

Små kartofler koges (skurede eller skrællede). Så snart de er kogt
skæres de i halve eller kvarter - alt efter størrelse - og overhældes
med en god olivenolie. (rør godt rundt - og jo varmere kartofler, des
bedre).
Drysses godt med salt
Finthakket løg og nogenlunde samme mængde saltagurker i små terner.
Den færdige blanding er godt halvdelen kartofler og knapt en fjerdedel
løg og en fjerdedel saltagurker.
Skal trække ca. et døgn før spisning.

mvh
Erling

Fra : mig

Dato : 24-05-04 10:24

Her er min favorit.

ca. 4 pers.

3 kg kartofler
mayo
1 liter creme fraice
karry
salt
2 agurker
4 løg
tomat til pynt

kog kartofler dagen før ,da de skal være helt kolde.
skær dem i ikke få små stykker.

mayo ,creme fraice ,salt og karry blandes efter smag.
agurker og løg hakkes og blandes i.

Stil det koldt og pynt med tomater i både uden indemad inden servering.

/Bente