Kompostering
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-05-04 11:47

Jeg har en gang dybstrøelse fra får, som skal muges ud inden alt for
længe. Eftersom dybstrøelse for en god dels vedkommende er tør halm,
vil jeg gerne have den hjlupet lidt på vej mht. kompostering.

Jeg kan huske fra min barndom at man kan få sat gevaldigt fut i sådan
noget med lidt NPK gødning og en havevander, men jeg kan ikke lige
huske de nærmere detaljer. Så, hvor meget vad og gødning skal der til,
og skal man eventuelt regulere pH ved samme lejlighed?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-05-04 14:13

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> skrev:

> [...]
> alt for længe. Eftersom dybstrøelse for en god dels vedkommende
> er tør halm, vil jeg gerne have den hjlupet lidt på vej mht.

Læg din strøelse i bunden af kompostbeholderen i et 10 centimeter
tykt lag. Læg et par centimeter færdigomsat kompost på og vand
det godt. Endnu et lag strøelse og endnu et lag kompost - og så
videre. Når den er fuld, fortsætter du på den næste beholder. Husk
at holde det fugtigt!

> Jeg kan huske fra min barndom at man kan få sat gevaldigt fut i
> sådan noget med lidt NPK gødning

Jeg ville undlade gødningen - det smadrer fuldstændige det naturlige
liv i komposten. Det skal nok blive omsat alligevel, jeg har prøvet
det masser af gange.

Gødningen svider i øvrigt huden på dine kompostorm (Eisenia Foedita)
så de dør af det.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-05-04 15:51

"Allan" == Allan Vebel <spam@do.not> writes:

> [...]
> godt. Endnu et lag strøelse og endnu et lag kompost - og så
> videre. Når den er fuld, fortsætter du på den næste beholder. Husk

Vi snakker en hel vinter fra 6 får + lam, så det skal komposteres på
friland. Der er nok en 6-7 m^3 ialt Og da jeg ikke har noget
færdigkomposteret at lægge i lag med, er jeg nødt til at satse på en
bakteriel omsættelse. Derfor spørgsmålet om NPK.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-04 20:51

On Sat, 22 May 2004 15:13:17 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Gødningen svider i øvrigt huden på dine kompostorm (Eisenia Foedita)
>så de dør af det.

Hvis man bruger metoden med gødningen, så kommer ormene slet ikke før
gødningen er væk.

Bakterier vil lynhurtigt gøre at halmen bliver meget varm - op til 70
grader efter et par dage - bakterierne lever af den gødning man smider
i. Først når gødningen er brugt falder temperaturen - og først når
bunken er omkring 30 grader (så vidt jeg husker) kommer kompostormene op
i bunken.
Så der er ikke nogen fare for ormene i at bruge npk-gødning når man
starter sådan en bunke.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-04 20:53

On 22 May 2004 12:47:18 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> [...]
>huske de nærmere detaljer. Så, hvor meget vad og gødning skal der til,
>og skal man eventuelt regulere pH ved samme lejlighed?

Jeg går ud fra der trods alt er en del fåre-klatter i halmen?
Hvis der er, og det er nogenlunde jævnt fordelt, så tror jeg ikke du
behøver at bruge npk-gødning. Men det er vigtigt at få halmen vandet
godt igennem. Det kan være lidt et problem, men hvis du smider et lag på
10-15 cm på dyngen, vander godt, et nyt lag, vandet godt osv. så plejer
det at blive godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Niels

Dato : 22-05-04 21:49

Hmmmm.

Så er jeg ikke den eneste med lidt dårlig samvittighed over ikke forlængst
at have muget ud efter vinteren.
5 får plus 6 lam.

Det kunne godt være, at jeg skulle prøve at kompostere som foreslået i
stedet for at køre det væk.

Jeg kan forestille mig et par problemer:

Komposteringen kommer til at foregå på selve folden, hvor fårene går. Er der
problemer i at de kan komme til NPK-gødningen?

Og hvor meget lugt og flyvende halm får jeg mon vrøvl med (naboerne)? Hvis
jeg passer vandingen.

Hvor hurtigt skal jeg regne med at det bliver færdigkomposteret?

Og endeligt: Kan man få vrøvl med myndighederne, hvis de påstår at
kompostbunken i stedet er en ulovlig mødding.

Mvh Niels

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-05-04 00:02

"Niels" == Niels <niels.kj@FJERNemail.dk> writes:

> Så er jeg ikke den eneste med lidt dårlig samvittighed over ikke
> forlængst at have muget ud efter vinteren. 5 får plus 6 lam.

Nej, det er du ikke.

> [...]

> Komposteringen kommer til at foregå på selve folden, hvor fårene
> går. Er der problemer i at de kan komme til NPK-gødningen?

Det største problem i den sammenhæng er nok parasittrykket. De fleste
konsulenter siger at der skal gå 4-6 uger fra man har kørt
husdyrgødning på en græsmark, til man må lade fårene græsse der
igen. Så hvis du kan komme afsted med at hegne et hjørne af, er det
sikkert bedst.

> Og hvor meget lugt og flyvende halm får jeg mon vrøvl med
> (naboerne)? Hvis jeg passer vandingen.

Hvis din dybstrøelse er som min, får du absolut ingen problemer. Og
slet ikke hvis du holder det godt fugtigt.

> Hvor hurtigt skal jeg regne med at det bliver færdigkomposteret?

> Og endeligt: Kan man få vrøvl med myndighederne, hvis de påstår at
> kompostbunken i stedet er en ulovlig mødding.

Kald det en markmødding. Det er ok, bare man ikke bruger samme
placering 2 år i træk.

Fra : Niels

Dato : 24-05-04 14:35

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis din dybstrøelse er som min, får du absolut ingen problemer. Og
> slet ikke hvis du holder det godt fugtigt.

Så sløjfer jeg NPK-gødningen og finder haveslangen frem.

> Kald det en markmødding. Det er ok, bare man ikke bruger samme
> placering 2 år i træk.

Hvad er definitionen på en markmødding lovgivningsmæssigt?
Udover at den vel kan tænkes at ligge på en mark.

Mvh Niels

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 24-05-04 17:19

> [...]

> Hvad er definitionen på en markmødding lovgivningsmæssigt?
> Udover at den vel kan tænkes at ligge på en mark.

Det nærmeste grundlag jeg lige har kunnet finde, er bekendtgørelse nr
604 af 15/07/2002. Hvis nedenstående link ikke virker, kan du finde
den ved at søge på markmødding på <http://www.retsinfo.dk>

<http://147.29.40.91/_SHOWF_A651059512/167&B20020060405REGL&0002&000001>

Og jeg kan se at reglerne er skærpet i 2002. Nu skal man nemlig søge
om tilladelse til en markmødding.

Fra : Gunnar

Dato : 24-05-04 17:38

"> > Så sløjfer jeg NPK-gødningen og finder haveslangen frem.

Hej
En Markmødding skal være overdækket i følgr loven.
Gunnar

Fra : Niels

Dato : 24-05-04 18:02

> [...]
>
> <http://147.29.40.91/_SHOWF_A651059512/167&B20020060405REGL&0002&000001>
>
> Og jeg kan se at reglerne er skærpet i 2002. Nu skal man nemlig søge

Hej igen

Linket virker ikke, og jeg kan kun ved søgning finde bestemmelser vedr.
erhvervsmæssigt dyrehold.
Og mit er ikke erhvervsmæssigt.

Mvh Niels

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-05-04 00:05

"Mads" == Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Jeg går ud fra der trods alt er en del fåre-klatter i halmen? Hvis
> der er, og det er nogenlunde jævnt fordelt, så tror jeg ikke du

Det er der. Og når man får gravet sig ned til bunden, er det også
halvvejs brændt sammen allerede.

> [...]
> godt igennem. Det kan være lidt et problem, men hvis du smider et
> lag på 10-15 cm på dyngen, vander godt, et nyt lag, vandet godt

Der har ligget en vandslange i dyngen hele dagen mens vi har læsset
af, så mon ikke det går?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-04 07:01

On 23 May 2004 01:04:59 +0200, Anders Wegge Jakobsen

> Der har ligget en vandslange i dyngen hele dagen mens vi har læsset
>af, så mon ikke det går?

Jeg tror det - men det kan du tydeligt se når du engang begynder at tage
af bunken. Hvis noget ikke var vådt nok ligger der stadig halm tilbage.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 25-05-04 13:32

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> [...]
> huske de nærmere detaljer. Så, hvor meget vad og gødning skal der til,
> og skal man eventuelt regulere pH ved samme lejlighed?

Nu er du jo i gang, men jeg har læst om nogen der gør således med
dybstrøelse fra køer.

De lægger en tyk plastfolie på jorden, derpå dybstrøelsen og ovenpå
endnu en plastfolie, Det får så lov til at ligge et års tid, og er
derefter omsat.
Grunden til at lægge en folie nederst, er at man så ikke skyller de gode
næringsstoffer ud af komposten.

mvh
Ole-J