Paradistræ
Fra : Trine H. Schyth

Dato : 21-05-04 19:28

Jeg har så mange paradistræer med store grønne blade og den største jeg har
er nu 6 år gammel og ca. 150x150 cm, så den er efterhånden meget stor og
flot. Men hvordan får jeg den til at blomstre og går den ud derefter, for så
vil jeg jo ikke have at den skal blomstre Hvor stor kan sådan en blive
og hvor gammel?

Mvh.
Trine

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 21-05-04 20:57

Hej Trine,

Bare rolig. Paradistræer går ikke ud efter blomstring. Hvis de skal
blomstre, skal de overvintre koldt (~15°C) men lyst. En vinterhave er bedst,
men et koldt soveværelse kan også godt gøre det. Vi havde tidligere et stort
paradistræ, der blomstrede regelmæssigt. Det stod i et (normalt) uopvarmet
gæsteværelse. Det gik desværre ud forrige år, måske på grund af alder (det
var over 20 år gammelt) eller også skulle det have været pottet om noget
tidligere. Det tørrede helt ind, selv om vi vandede det regelmæssigt. Små
paradistræer (< 50 cm) har vi aldrig haft blomster i.

mvh
Leif

Fra : Helle Skoett

Dato : 25-05-04 22:49

"Leif Høxbroe" <leif@hoexbroe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidligere. Det tørrede helt ind, selv om vi vandede det regelmæssigt. Små
> paradistræer (< 50 cm) har vi aldrig haft blomster i.

Jeg har et, min far fik som en lille gren, da jeg var barn. Det er vel lidt
over 30 år nu - og det har blomstret en enkelt gang - hvor det stod i et
sydvindue - men senere har dén metode ikke virket. Blomstrene var søde, fine
og hvide og så vidt jeg husker velduftende.
Så det overlever fint en blomstring og kan sagtens blive rigtigt gammelt.

--
jordnær hilsen
helle s