Grynet is fra ismaskine
Fra : Jensen

Dato : 20-05-04 16:14

Vi har købt en iwsmaskoine (Kenwood), men de første gange is har
ligesom skuffet, for isen bliver lidt grynet. Er der noget galt med
maskinen elller mede opskriften elller bliver hjemmelavet is altid
sådan?
Venloig hilsen Jørgen Jensen

Fra : Q

Dato : 20-05-04 20:37

"Jensen" <ppanter@_NOSPAM_city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligesom skuffet, for isen bliver lidt grynet. Er der noget galt med
> maskinen elller mede opskriften elller bliver hjemmelavet is altid

Nu ved jeg ikke lige hvilken maskine og hvilken opskrift du har brugt, men
hvis det er iskrystaller du betegner som grynet er det muligt at du
simpelthen fryser for langsomt.. Jo hurtigere du fryser, jo mindre bliver
iskrystallerne fra vandet..

Hvis isen har fået en direkte "sandet" konsistens skal du kigge lidt på
opskriften, som sikkert skal "fortyndes" en smule med f.eks sødmælk..

/peter

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-05-04 08:49

> [...]
> ligesom skuffet, for isen bliver lidt grynet. Er der noget galt med
> maskinen elller mede opskriften elller bliver hjemmelavet is altid

Som det allerede er nævnt, er det lettere at svare hvis du fortæller om
opskriften.
Min første indskydelse er, at hvis du har brugt en metode, hvor du blander
varm fløde og æggemasse, så kan du have blandet for hurtigt/vamrt og dermed
fået æggene til at "sætte sig" alt for meget.

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-05-04 08:51

> [...]
dermed
> fået æggene til at "sætte sig" alt for meget.

For eksemplets skyld, kan jeg da lige tilføje at jeg selv har en Kenwood
maskine, og bruger gerne denne opskrift:
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0483.htm

Det giver - hos mig, i hvert fald - en *særdeles* silkeblød
is-konsistens.

Fra : Jensen

Dato : 21-05-04 20:26

Kære "Q" og Kim. Tak for gode råd. Vil nu prøve at følge dem og
forsøge at hente et par gode opskrifter på den anviste URL.
Venligst Jørgen.