Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til at vælge kamera...
Fra : Lars

Dato : 19-05-04 20:52

....Overskrift er sikkert set før, men jeg har brug for jeres erfaringer

Jeg søger et digitalkamera til alm. amatørfotografering (familiebilleder
mv), og jeg har følgende minimumkrav:

- Billederne skal kunne fotograferes i "papirformat", fx 10x15 cm, for at
undgå beskæring ved papirfremkaldelse
- Der skal være superhurtig udløsning
- Datostempling er lækkert (men ikke et must)
- 100% idiotsikring men også mulighed for at "lege" med indstillingerne
- Prisklasse max. 8000 kr.

Hvad skal jeg vælge?

Hilsen og tak
Lars

Fra : TC

Dato : 20-05-04 02:10

"Lars" <> skrev i en meddelelse
> ...Overskrift er sikkert set før, men jeg har brug for jeres erfaringer

Ca. en gang pr dag

> [...]
> mv), og jeg har følgende minimumkrav:
>
> - Billederne skal kunne fotograferes i "papirformat", fx 10x15 cm, for at

1,3Megapixel giver billeder til 10x15
Formoder du mener, at det skal lave billederne i et højde-brede format, som
passer til de almindelige fremkaldelses formater, ex.10x15 eller 15x20.
Det kaldes normalt for 2:3 eller 3:4, hvilket også er de to formater de fleste
digitale kameraer bruger.
Ok der er jo også liiige 13x18, men ingen regel uden undtagelse

> - Der skal være superhurtig udløsning

Hrrrmmmm!!! Det er altså en til tider seriøs nyhedsgruppe det her.

> - Datostempling er lækkert (men ikke et must)

Ok det udelukker da en del modeller.

> - 100% idiotsikring men også mulighed for at "lege" med indstillingerne

Enten eller! I samme øjeblik du piller ved den første indstilling, så ryger
svigermor sikringen.

> - Prisklasse max. 8000 kr.

Hmmm..... Lidt i overkanten til et lejligheds kamera, ville nok selv holde det
under 3 killo penge.

> Hvad skal jeg vælge?

Kik hos www.edbprise.dk og vælg noget i prisklassen kr.1000,- til kr.3000,-,
vælg mærkevare fremfor pixels, 2-4 Mpixel er rigeligt, vælg optisk zoom, glem
udtrykket "digital zoom", husk!!! ekstra hukommelse.

Canon Powershot A60 ville være et af mine bud på et kamera til til de formål du
beskriver, eller Olympus C-220Zoom, til kr.995,- det nulstiller alle
indstillinger, når du slukker det, så er det klar til fumlefingeren, når du
tænder igen.

Mvh.
Tommy

Fra : Lars

Dato : 20-05-04 08:29

> [...]
> beskriver, eller Olympus C-220Zoom, til kr.995,- det nulstiller alle
> indstillinger, når du slukker det, så er det klar til fumlefingeren, når

Hej Tommy og andre

Tak for hurtigt svar.

Jeg var sikkert ikke præcis nok i min forklaring, så jeg prøver lige igen:
Jeg søger et kamera i prisklassen 6000-8000 som minimum har følgende
funktioner:
- Kameraet skal kunne indstilles til at tage billeder i 2:3 format

Fra : TC

Dato : 20-05-04 16:39

"Lars" <> skrev i en meddelelse
> [...]
> funktioner:
> - Kameraet skal kunne indstilles til at tage billeder i 2:3 format

OK det udelukker jo de fleste, da 3:4 er det mest almidelige.
> - Der skal være superhurtig udløsning

Jo mere automatik kameraet skal arbejde med, jo længere tid er det om, at tage
billedet, så det styrer du næsten selv.

> - Datostempling er lækkert (men ikke et must)
> - 100% idiotsikring men også mulighed for at "lege" med indstillingerne
>
> Hvad skal jeg vælge?

Minolta DiMAGE A2
3264x2176 = 2:3

Nikon Coolpix 5700
2560x1704 = 2:3

Mvh.
Tommy

Fra : Henrik Høy

Dato : 20-05-04 10:37

In article <40abbae5$0$291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, lars@stop-
spam.dk says...
> [...]
> - Datostempling er lækkert (men ikke et must)
> - 100% idiotsikring men også mulighed for at "lege" med indstillingerne

Olympus har flere kameraer, som kan køre fuld automatik, og som kan
kører i 3:2 format.

--

Venlig hilsen

Henrik Høy