iPod på Windows - filsystem
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-05-04 09:55

Hej der

Jeg har fået min en iPod (40 GB - nu skal alle cd´erne på loftet!).
Eneste sted hvor jeg har diskplads til at spejle apparatet er på min
x86-maskine som kører Linux, så nu overvejer jeg at oprette en
Win-partition (måske køre VmWAare) til iTunes.

Spørgsmålet:

1) Skal jeg formatteret iPod´en til FAT32 for at bruge den sammen med
Windows, eller kan iTunes på både Win og Mac godt læse iPod med FHS+
filsystem?

2) Min kæreste har en iBook med for lidt diskplads. Kan man bede iTunes
om at bruge en ekstern disk til iTunes? Altså mounte min Linux-boks som
"lokal" harddisk til iTunes - og så spejle den med iPod´en?

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-05-04 10:05

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> 1) Skal jeg formatteret iPod´en til FAT32 for at bruge den sammen med
> Windows, eller kan iTunes på både Win og Mac godt læse iPod med FHS+
> filsystem?

Du skal bruge FAT32. Windows kan ikke sammen med HFS+.

> [...]
> iTunes om at bruge en ekstern disk til iTunes? Altså mounte min
> Linux-boks som "lokal" harddisk til iTunes - og så spejle den med

Hver eneste gang jeg forsøger, insisterer iTunes på at kopierer mp3
filen over på den lokale harddisk først, uanset om jeg tager filen fra
en NFS, samba eller USB disk. Hvis du finder en løsning har du værsgo
at poste den her

Du kan også overveje bare at bruge gtkPod eller GNUpod under Linux.
Det virker sådan set ok, men er dog ikke helt så poleret som iTunes.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-05-04 16:27

In dk.edb.mac, tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net wrote:

> [...]
> filen over på den lokale harddisk først, uanset om jeg tager filen fra
> en NFS, samba eller USB disk. Hvis du finder en løsning har du værsgo

Har du tjekket om iTunes er sat til at kopiere og organisere filer i sit
bibliotek inden den afspiller den?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Traffic jam on the Information Superhighway.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-05-04 17:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Du skal bruge FAT32. Windows kan ikke sammen med HFS+.

Sært, men OK. Ved du hvor stor en FAT32-partition må være? Den skulle
gerne kunne være de 40 GB som det kræver at spejle en fuld
iPod.

> [...]
> filen over på den lokale harddisk først, uanset om jeg tager filen
> fra en NFS, samba eller USB disk. Hvis du finder en løsning har du

Hmmm... lyder irriterende. Hvordan vil du spå mulighederne med VmWare?
Altså:

Fysisk FAT32-partition, 40 GB til mp3 / iPod
Virtuel (VMware-drev-fil) til Win2000/XP.

Eller tror du at VMWare vil kunne klare en fysisk NTFS-partition i
samspil med iTunes, sålede at jeg har fund funktionalitet af iPod
under VMware (og dermed kan lytte til min mp3-samling i Linux)?

> Du kan også overveje bare at bruge gtkPod eller GNUpod under Linux.
> Det virker sådan set ok, men er dog ikke helt så poleret som iTunes.

Fortæl mere! Fortæl hvad der ligger i "viker sådan set ok". Grunden
til at jeg straks tænkte i Windows og iTunes er at det bare skal
funke for både mig og kæresten. Dog bliver iPod'en den vi skal bruge i
det daglige, og spejlingen på min PC mest af alt til backup.

-j

--
Area51
- A techno-enthusiastic trip with a babylonic blog in Danish and English.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-05-04 20:13

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Har du tjekket om iTunes er sat til at kopiere og organisere filer i sit
> bibliotek inden den afspiller den?

Næh, den mulighed har jeg ikke lagt mærke til før. Tak for tippet

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-05-04 20:24

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Sært, men OK. Ved du hvor stor en FAT32-partition må være? Den skulle
> gerne kunne være de 40 GB som det kræver at spejle en fuld
> iPod.

Jeg ved det faktisk ikke. Jf. http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm er
max. størrelsen omkring 2 TB.

Jeg fik et godt tip af Jonas Voss, så nu skulle det problem være
løst. Det er en indstilling i iTunes der lige skal rettes.

> Eller tror du at VMWare vil kunne klare en fysisk NTFS-partition i
> samspil med iTunes, sålede at jeg har fund funktionalitet af iPod
> under VMware (og dermed kan lytte til min mp3-samling i Linux)?

Pas. Vi bruger VMware på arbejdet, men så er det noget med SAN til
hele og halve millioner kroner

> [...]
> funke for både mig og kæresten. Dog bliver iPod'en den vi skal bruge i
> det daglige, og spejlingen på min PC mest af alt til backup.

"Virker sådan set ok" betyder at det ikke er Mac-standard for
brugervenlighed. GNUpod er noget med kommandolinieværktøjer og en
samling scripts. gtkPod minder meget om iTunes, men det er altså ikke
helt så poleret, og så kræver plug-n-play under Linux altså også en
del hjemmesløjd.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten

Dato : 20-05-04 20:05

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Pas. Vi bruger VMware på arbejdet, men så er det noget med SAN til
> hele og halve millioner kroner

lyder da som et glimrende sort hul at gemmme MP3'ere på.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-05-04 19:22

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Jeg ved det faktisk ikke. Jf. http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm
> er max. størrelsen omkring 2 TB.

Tak. Det burde række - og var lige hvad jeg havde brug for at
høre. Havde hørt en anden mumle noget med 32 GB som max, og det ville
jo være hat & briller.

> Jeg fik et godt tip af Jonas Voss, så nu skulle det problem være
> løst. Det er en indstilling i iTunes der lige skal rettes.

Lyder godt. Fortæl gerne om det virker i praksis eller om det giver
andre problemer. Jeg skal nemlig beslutte om jeg vil køre iTunes i
Windows (seperat partition), eller på Mac med brug af ekstern disk ove
ethernet.

> Pas. Vi bruger VMware på arbejdet, men så er det noget med SAN til
> hele og halve millioner kroner

Har lige fundet ud af, at VMWare Workstation ikke kan spise
FireWire. :-/

> [...]
> samling scripts. gtkPod minder meget om iTunes, men det er altså
> ikke helt så poleret, og så kræver plug-n-play under Linux altså

OK, lyder som om, jeg bare skal købe mig en WinXP

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-05-04 19:25

> Lyder godt. Fortæl gerne om det virker i praksis eller om det giver
> andre problemer.

Yuss! Det virker. iTunes->Preferences->Advanced
Intet kryds i "Copy files to iTunes Music folder when adding to
library".

iTunes husker filen, og forsøger selv at mounte filsystemet hvor
mp3-filen ligger.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-05-04 19:45

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Yuss! Det virker. iTunes->Preferences->Advanced Intet kryds i
> "Copy files to iTunes Music folder when adding to library".

Mam!

> iTunes husker filen, og forsøger selv at mounte filsystemet hvor
> mp3-filen ligger.

Hvad mounter du og hvordan? Linux-box med samba eller hür?

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-05-04 19:33

> Hvad mounter du og hvordan? Linux-box med samba eller hür?

Lige nu kører jeg samba på en x86 linux. Jeg synes dog, at det er
lidt ustabilt på Mac OS X siden, så jeg vil gerne over til NFS i
stedet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-05-04 09:28

> [...]

> Lige nu kører jeg samba på en x86 linux. Jeg synes dog, at det er
> lidt ustabilt på Mac OS X siden, så jeg vil gerne over til NFS i

Siger du at samba klienten på OSX ikke virker som den skal? (reelt
spørgsmål; ikke retorisk rumlen). Understøtter OSX NFS "ud af æsken"?

Kører selv Linux på en x86'er med god diskplads. Kæresten kører OSX
10.1 på en iBook.

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-05-04 20:26

> [...]

> Lige nu kører jeg samba på en x86 linux. Jeg synes dog, at det er
> lidt ustabilt på Mac OS X siden, så jeg vil gerne over til NFS i

Hopla, så kører det via NFS. Fra en Linux-maskine skal man lige huske
at sætte option "insecure" i /etc/exports. Det virker selvfølgeligt
fint fra en Solaris maskine

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-05-04 11:28

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Siger du at samba klienten på OSX ikke virker som den skal? (reelt
> spørgsmål; ikke retorisk rumlen). Understøtter OSX NFS "ud af æsken"?

Jeg har oplevet at Mac OS X SMB klienten er ret ustabil. Når jeg har
flere shares fra den samme linux-samba server er jeg nødt til at lukke
dem alle sammen ved at fedte i terminalen, når et af dem falder ud.
Jeg ved ikke om det kan være samba serveren på min linux maskine. Min
Windows XP maskine har ikke problemer som klient, men jeg har ikke
testet Mac OS X som klient mod en Windows XP server, så du bør nok
lave dine egne eksperimenter, for at tage højde for min inkompetence.

NFS i Mac OS X virker på samme måde som SMB: Finder->Æble-k og skriv
"nfs://nfsserver/home/". Til forskel fra "normal" unix, skal man ikke
skrive hostname:/sharename, men blot udelade kolonet.

> Kører selv Linux på en x86'er med god diskplads. Kæresten kører OSX
> 10.1 på en iBook.

Der er vist noget med, at der er sket en række store forbedringer i OS
X 10.3 på BSD laget, så det kunne være, at du skulle overveje at
opgradere hende.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : No1

Dato : 19-05-04 12:40

Janus Sandsgaard wrote:

> 1) Skal jeg formatteret iPod´en til FAT32 for at bruge den sammen med
> Windows, eller kan iTunes på både Win og Mac godt læse iPod med FHS+
> filsystem?

Hvis du "reseter" iPod'en med iTunes på en Windows pc, bliver den
formateret til FAT32 og samtidig bliver den konfigureret korrekt til
iTunes. Så virker den både normalt til iBook og kan bruges som
USB/FireWire disk til Windows computere (XP og 2000 uden specielle drivere).

Ulempen er at opdateringer af iPod firmware også skal foregå på en
Windows pc.

Fra : Morten

Dato : 19-05-04 20:11

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> [...]
> USB/FireWire disk til Windows computere (XP og 2000 uden specielle drivere).

> Ulempen er at opdateringer af iPod firmware også skal foregå på en

Gælder det ikke kun de gamle 1.x versioner? Jeg mener at 2.x
versionerne (som eks Janus's 40GB) bruger samme filsystem og firmware
under windows og macos.

Fra : No1

Dato : 19-05-04 23:38

> Gælder det ikke kun de gamle 1.x versioner? Jeg mener at 2.x
> versionerne (som eks Janus's 40GB) bruger samme filsystem og firmware
> under windows og macos.

Sådan er det i hvert fald på min 3. generations iPod. 40GB kan kun være
3.gen.

Fra : Morten

Dato : 19-05-04 20:10

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> 1) Skal jeg formatteret iPod´en til FAT32 for at bruge den sammen med
> Windows, eller kan iTunes på både Win og Mac godt læse iPod med FHS+
> filsystem?

Itunes bør kunne læse ipodens filsystem uanset om programmet kører på
en Mac OS eller Windows. hvorvidt det itunes og sync til windows vil virke
under WmWare ved jeg dog ikke.

> 2) Min kæreste har en iBook med for lidt diskplads. Kan man bede iTunes
> om at bruge en ekstern disk til iTunes? Altså mounte min Linux-boks som
> "lokal" harddisk til iTunes - og så spejle den med iPod´en?

Ja, min itunes mappe ligger på min server ikke på min G5. jeg kan ikke
forstille mig at det skulle være et problem mht. syncroniseringen til
iPod'en.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 21-05-04 19:23

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> Ja, min itunes mappe ligger på min server ikke på min G5. jeg kan
> ikke forstille mig at det skulle være et problem
> mht. syncroniseringen til iPod'en.

Hvilken protokol bruger din G5 til at forbinde til filserveren?

-j

Fra : Morten

Dato : 22-05-04 09:35

> Hvilken protokol bruger din G5 til at forbinde til filserveren?

afp, men smb duer osse.