/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Genbrugsjord ok?
Fra : jfo


Dato : 18-05-04 16:49

Jeg er ved at lave et helt nyt bed hvor der skal vokse noget bunddække for
at forhindre ukrudt.
Til bedet skal jeg bruge noget jord.
Er kompostjorden man kan tage på genbrugspladsen god nok?

-JFO



 
 
Lisa Andersen (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Lisa Andersen


Dato : 18-05-04 18:29

En stor del af vores have er plantet på kompost fra genbrugspladsen og det
trives fint....
Mvh Lisa
"jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message
news:40aa3067$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg er ved at lave et helt nyt bed hvor der skal vokse noget bunddække for
> at forhindre ukrudt.
> Til bedet skal jeg bruge noget jord.
> Er kompostjorden man kan tage på genbrugspladsen god nok?
>
> -JFO
>
>



jfo (18-05-2004)
Kommentar
Fra : jfo


Dato : 18-05-04 18:40

Fint. Tak.
-JFO

"Lisa Andersen" <lisa@paradis.dk> skrev i en meddelelse
news:40aa47c4$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> En stor del af vores have er plantet på kompost fra genbrugspladsen og det
> trives fint....
> Mvh Lisa
> "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message
> news:40aa3067$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg er ved at lave et helt nyt bed hvor der skal vokse noget bunddække
for
> > at forhindre ukrudt.
> > Til bedet skal jeg bruge noget jord.
> > Er kompostjorden man kan tage på genbrugspladsen god nok?
> >
> > -JFO
> >
> >
>
>



Inger Pedersen (18-05-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 18-05-04 18:51


"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Fint. Tak.
> -JFO
>

Men måske skal du lige overveje, at der nogen steder (jeg ved ikke hvor
mange) er bøvl med dræbersnegle i komposten - og hvis du ikke har dem selv,
ville det jo være lidt træls at få dem importeret ad den vej.

Hilsen Inger



Kenth Jensen (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenth Jensen


Dato : 19-05-04 21:59

> Jeg er ved at lave et helt nyt bed hvor der skal vokse noget bunddække for
> at forhindre ukrudt.
> Til bedet skal jeg bruge noget jord.
> Er kompostjorden man kan tage på genbrugspladsen god nok?
>
Både ja og nej, der er så meget "energi" i komposten så den skal blandes op
med almindelig jord, ellers er der ikke noget der kan leve i det.

Desuden er det også så porøst at fugten vil suse lige igennem det og
planterne vil tørre ud.

Enten skal du nøjes med et lag på max 5 cm, eller blande halvt af hvert.

Hilsen Kenth



"Jørgen F. Jacobsen" (20-05-2004)
Kommentar
Fra : "Jørgen F. Jacobsen"


Dato : 20-05-04 09:36

Ja, man kunne måske også sige "mangel på energi" for den kommunale
kompost, jeg kender , består mest af hækkeafklip, blad- og grenstumper,
der endnu ikke er fuldt omsatte, samt af en mere ubestemmelig jord/støv
- lignende substans. Den er en hel del forskellig fra den "fede",
regnormefyldte kompost vi kender fra vores egen kompostbunke. På
genbrugspladsen søger man at fremskynde formuldningen ved gentagne
opsætninger i store bunker og hyppig oversprøjtning af disse med vand,
for at få gang i omsætningen. Der er ikke megen "liv" og naturlig
struktur i denne masse, og jeg mener også, at den skal blandes med alm.
jord - og endda helst ligge et par år, inden den rigtig dur til noget.
Plantning i ren "kommuneompost" vil jeg stærkt fraråde. Jeg har selv
prøvet det.
Jørgen

Kenth Jensen wrote:
>>Jeg er ved at lave et helt nyt bed hvor der skal vokse noget bunddække for
>>at forhindre ukrudt.
>>Til bedet skal jeg bruge noget jord.
>>Er kompostjorden man kan tage på genbrugspladsen god nok?
>>
>
> Både ja og nej, der er så meget "energi" i komposten så den skal blandes op
> med almindelig jord, ellers er der ikke noget der kan leve i det.
>
> Desuden er det også så porøst at fugten vil suse lige igennem det og
> planterne vil tørre ud.
>
> Enten skal du nøjes med et lag på max 5 cm, eller blande halvt af hvert.
>
> Hilsen Kenth
>
>


Lene Tullin Nielsen (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Lene Tullin Nielsen


Dato : 20-05-04 16:20

Kan du ikke fortælle hvad der gik galt?
Jeg har prøvet 2 gange med 2 forskellige bede og begge gange gik det
rimeligt godt (læs: jeg er ikke sikker på at jeg kan give kommune-komposten
skylden for at noget af det ikke lykkedes :)

Mvh Lene

"Jørgen F. Jacobsen" <jorg.f@hotmail.com> wrote in message
news:c8hqif$cpl$1@news.net.uni-c.dk...
> Plantning i ren "kommuneompost" vil jeg stærkt fraråde. Jeg har selv
> prøvet det.
> Jørgen
>





Preben Riis Sørensen (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-05-04 22:12


"Jørgen F. Jacobsen" <jorg.f@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c8hqif$cpl$1@news.net.uni-c.dk...
> Ja, man kunne måske også sige "mangel på energi" for den kommunale
> kompost, jeg kender , består mest af hækkeafklip, blad- og grenstumper,
> der endnu ikke er fuldt omsatte, samt af en mere ubestemmelig jord/støv
> - lignende substans. Den er en hel del forskellig fra den "fede",
> regnormefyldte kompost vi kender fra vores egen kompostbunke.

Du glemmer i blandingsbeskrivelsen at tilføje: Knust plast, glas, lerpotter
og sten(og flinte-) med (for havefolk) ubehageligt skarpe kanter ala glas.
Jeg vil derudover nævne at man slæber 3/4 jord/sand-partikler hjem (så er de
sluppet af med jordaffaldet). Resten er 3/4 uomsat træmateriale, der kan
tage flere år om at blive omsat. Jeg har haft misvækst i forb. med at bruge
det. Vi aner jo ikke hvad det består af, så virkningen vil være forskellig
fra gang til gang, fra sted til sted. Alt i alt så skuffende, at det er slut
fra min side at bruge det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




jfo (20-05-2004)
Kommentar
Fra : jfo


Dato : 20-05-04 13:43


"Kenth Jensen" <kenth.susanne@postman.dk> skrev i en meddelelse
news:ZTPqc.145$Vf.9279@news000.worldonline.dk...
> > Jeg er ved at lave et helt nyt bed hvor der skal vokse noget bunddække
for
> > at forhindre ukrudt.
> > Til bedet skal jeg bruge noget jord.
> > Er kompostjorden man kan tage på genbrugspladsen god nok?
> >
> Både ja og nej, der er så meget "energi" i komposten så den skal blandes
op
> med almindelig jord, ellers er der ikke noget der kan leve i det.
>
> Desuden er det også så porøst at fugten vil suse lige igennem det og
> planterne vil tørre ud.
>
> Enten skal du nøjes med et lag på max 5 cm, eller blande halvt af hvert.
>
> Hilsen Kenth
>

Nå, men man må også kunne finde 'brugt' ikke komposteret jord på
genbrugspladsen.
Så kunde jeg jo tage halvdelen af hver der fra.

-JFO



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408606
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste