Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Histogram...?
Fra : Johnny Andersen

Dato : 17-05-04 23:48

Har et Minolta Z2 med "live" histogram, men hvordan skal det se ud før det
er rigtig...Har læst en masse om histogramer, men kan ikke finde svaret..
På forhånd tak...

/Johnny

Fra : SpookiePower

Dato : 18-05-04 07:23

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> er rigtig...Har læst en masse om histogramer, men kan ikke finde svaret..

Uden at være helt sikker, så mener jeg at histogrammet skal være som en
bjergtop,
centreret omkring midten af x-aksen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-05-04 09:11

SpookiePower wrote:

> Uden at være helt sikker, så mener jeg at histogrammet skal være som en
> bjergtop, centreret omkring midten af x-aksen.

Nej så enkelt er det ikke, et histogram viser hvor store dele af
billedet der har et given level.

Der er ikke nogen fast regel for, hvordan et histogram skal se ud,
det vil nemlig kun virke ved et fåtal motiver.

Et histogram er et specialværktøj, som den erfarne fotograf kan
bruge til at se, hvordan kameraet CCD-chip har registreret et givet
motiv ved en given blænde/tid.

Og det er uendligt svært at formidle den erfaring, der ligger i at
se på motivet, og vurdere dets lys i forhold til en lysmåling, og
den kontrol, der ligger i et efterfølgende tjek af histogrammet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-04 15:34

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så kun lidt snapshots)

> Der er ikke nogen fast regel for, hvordan et histogram skal se ud,
> det vil nemlig kun virke ved et fåtal motiver.

En kurve, der klippes i hhv. skygge eller højlys vil _altid_ indikere, at
information går tabt.

> Et histogram er et specialværktøj, som den erfarne fotograf kan
> bruge til at se, hvordan kameraet CCD-chip har registreret et givet
> motiv ved en given blænde/tid.

Nej, det er et ganske anvendeligt værktøj til alle, der f.eks. også kan give
den knapt så erfarne fotograf en hurtig idé om, hvorvidt et billede er
under- eller overbelyst.

> Og det er uendligt svært at formidle den erfaring, der ligger i at
> se på motivet, og vurdere dets lys i forhold til en lysmåling, og
> den kontrol, der ligger i et efterfølgende tjek af histogrammet.

Lad nu være med at gøre histogrammer til raketvidenskab blot fordi du finder
det vanskeligt at benytte. De fleste kan - med en minimal indsats - lære at
bruge histogrammer til noget fornuftigt.

--
-Jens B.

Fra : TommyBoy

Dato : 18-05-04 09:15

histogramet angiver hvor meget lys der er af hver nuance i et billede... hen
ad x-aksen har du lysniveau ("lumincance") og op ad y-aksen har du
intensitet ("hvor mange pixel i billedet af givne luminance"). Der er ingen
"rigtig" måde det skal se ud på - det kommer jo helt an på dit motiv!

Du kan se de helt lyse nuancer i motivet ude mod højre i histogramet - og
hvis de går alt for langt ud, bør du nok gøre billedet mørkere så der kommer
flere lyse nuancer med og de ikke "klippes" af... Samme med mørke nuancer.
Men jeg er heller ikke ekspert i at bruge det (endnu)...

MVH Tommy

Fra : Kenneth K.

Dato : 18-05-04 10:51

On Tue, 18 May 2004 00:48:08 +0200, Johnny Andersen <netsat_99@yahoo.dk>
wrote:

> Har et Minolta Z2 med "live" histogram, men hvordan skal det se ud før
> det
> er rigtig...Har læst en masse om histogramer, men kan ikke finde svaret..
> På forhånd tak...

Hej Johnny

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-histograms.shtml
- kan sikkert kaste lidt lys over hvordan et histogram skal læses.

Mvh,
Kenneth

Fra : Lars Strange

Dato : 18-05-04 16:01

> Hej Johnny

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-histograms.shtml
> - kan sikkert kaste lidt lys over hvordan et histogram skal læses.

Tak, den kan JEG i hvert fald lære noget af
/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-05-04 15:29

> [...]

> er rigtig...Har læst en masse om histogramer, men kan ikke finde svaret..

Hvis kurven ikke flader ud i siderne, er der stor risiko for, at der går
information tabt i hhv. skygge og højlys. Hvis histogrammet er forskubbet
tmod højre, kan det være hensigtsmæssigt at blændekompensere i negativ
retning - er histogrammet forskubbet mod venstre, skal du blændekompensere i
positiv retning.

Eller sagt på en anden måde: Et underbelyst billede vil have et histogram,
der er forskubbet mod venstre, og hvor kurven afbrydes brat yderst til
venstre. Et overbelyst billede vil have et histogram, der er forskubbet mod
højre, og hvor kurven afbrydes brat yderst til højre.

Hvis kurverne skæres i begge sider, er kameraet ikke i stand til at
registrere hele spektret fra skygge til højlys. Der går altså information
tabt. I sådanne tilfælde kan man benytte forskellige tricks for alligevel at
registrere mere information end kameraet egentlig er i stand til. Et trick
er at tage to udgaver af billedet - det ene undereksponeret og det andet
overeksponeret. Det undereksponerede vil indeholde mere information i
højlysene i forhold til det normalteksponerede. Det overeksponerede vil på
tilsvarende vis indeholde mere information i skyggeområderne i forhold til
det normalteksponerede. De to udgaver kan efterfølgende sammekopieres med
f.eks. Photoshop, således at man skaber et kombinationsbillede med
informationer i såvel skygge som i højlys.

--
-Jens B.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-05-04 15:53

Jens Bruun wrote:

> [...]
> retning - er histogrammet forskubbet mod venstre, skal du blændekompensere i

Prøv at gemme en kopi af flg. billede på din harddisk, og åben det
så i dit billedbehandlingsprogram, og vælg histogram, og så vil du
se, at der er undtagelser fra dine regler, for du vil vel ikke
påstå, at billedet er over- eller underbelyst...

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_svaevefly-44.html

Og jeg kan henvise til i tusindvis af billeder, der bryder med- og
afviger ganske meget fra et gennemsnits histogram.

Min pointe er netop, at man skal vurdere histogrammet i forhold til
motivet, det er li'som med lysmålinger, hvor man skal ta' højde for
højlys, skygger, kontrast, modlys o.s.v.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TommyBoy

Dato : 18-05-04 20:19

> [...]
> se, at der er undtagelser fra dine regler, for du vil vel ikke
> påstå, at billedet er over- eller underbelyst...

Synes da at kurven flader fint ud til siderne!

> Og jeg kan henvise til i tusindvis af billeder, der bryder med- og
> afviger ganske meget fra et gennemsnits histogram.

Ja, der er naturligvis tilfælde hvor man er pænt ligeglad med hvad der
foregår i en mørk del af billedet, eller en lys del. Og hvis ens motiv
ellers er velbelyst og resten af baggrunden er meget mørk (og kurven ikke
flader ud, så der går data tabt) er det jo helt fint! Men rådet er
stadig meget godt til nybegyndere synes jeg,.

> Min pointe er netop, at man skal vurdere histogrammet i forhold til
> motivet, det er li'som med lysmålinger, hvor man skal ta' højde for
> højlys, skygger, kontrast, modlys o.s.v.

Jeps! Ingen regel uden undtagelser

MVh Tommy

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 18-05-04 22:28

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> dit billedbehandlingsprogram, og vælg histogram, og så vil du se, at der
> er undtagelser fra dine regler, for du vil vel ikke påstå, at billedet

Næh men det viser histogrammet da heller ikke. Såvidt jeg kan se er der
tværtimod langt til at enten højlys eller skygger klipper..

Sikker på du ikke har byttet om på lysniveau og intensitet i hovedet?
For det er da rigtigt at intensiteten "klipper" men det gør jo ikke noget.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-04 09:58

> [...]
> se, at der er undtagelser fra dine regler, for du vil vel ikke
> påstå, at billedet er over- eller underbelyst...

Nej, og det klipper heller ikke i hhv. skygge og højlys, så dit billede
illustrerer fint mine "regler".

> Og jeg kan henvise til i tusindvis af billeder, der bryder med- og
> afviger ganske meget fra et gennemsnits histogram.

Jeps, men det var heller ikke det, jeg opponerede mod. Jeg skrev blot, at et
histogram _altid_ kunne bruges til at vurdere, om et billede var over- eller
underbelyst. Dit billede er hverken over- eller underbelyst.

--
-Jens B.

Fra : Johnny Andersen

Dato : 18-05-04 19:05

Tak allesammen for den rigtige gode hjælp.
Nu vil jeg forsøge mig med at bruge histogrammer - Det kræver nok mange
fotos at lære det rigtig..

/Johnny