Gaskomfur der ikke holder bluset
Fra : thejs

Dato : 17-05-04 08:31

Hej NG!

Jeg ejer et gaskomfur, som har det problem at det ikke vil holde flamen
tændt på nogle af blusene. Så længe jeg holder skrueknappen inde brænder det
fint, så snart jeg slipper slukker bluset. Jeg har holdt knappen inde i
flere minutter unden det hjælper, eller det vil sige nogen gange hjælper
det, så brænder bluset fint.

Jeg har fundet ud af at hvis jeg tænder bluset, holder knappen inde i et
stykke tid, drejer knappen helt ned, og så helt op igen, så virker det ofte.
Men det er jo lidt besværligt.

Er der nogen som har nogen ide om hvad jeg kan gøre? Jeg har spurgt i en del
hårdehvide vare butikker, men de kan ikke hjælpe.

Hilsen Thejs

Fra : Peter Schroeder

Dato : 17-05-04 09:22

"thejs" skrev
> [...]
> fint, så snart jeg slipper slukker bluset. Jeg har holdt knappen inde i
> flere minutter unden det hjælper, eller det vil sige nogen gange hjælper

Det lyder som om du har nogle defekte varmefølere.
Hvis ikke føleren registrerer at blusset er tændt
lukker den for gassen igen.
Selve føleren er en lille metalfætter som rager ind
i flammen. Er den brændt væk på de defekte brændere?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-05-04 10:01

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> lukker den for gassen igen.
> Selve føleren er en lille metalfætter som rager ind
> i flammen. Er den brændt væk på de defekte brændere?

- yeps ... for så vidt der er tale om et nyere komfur, med sådan en smart
ting. Hvis det er et ældre komfur kan du prøve at skifte fjederen og låsen i
knappen (den kan du købe for få kroner i en hvidevarebutik). Men hjælper det
ikke kan du lige så godt købe et nyt.

ras

Fra : thejs

Dato : 17-05-04 21:29

Det er et 2 år gammelt komfur, men følerne ser ikke ud til af fejle noget,
faktisk ser de bedst ud, da jeg jo sjælent bruger det blus.

Hilsen Thejs

Fra : Peter Schroeder

Dato : 18-05-04 07:41

"thejs"skrev...
> Det er et 2 år gammelt komfur, men følerne ser ikke ud til af fejle noget,
> faktisk ser de bedst ud, da jeg jo sjælent bruger det blus.

Jeg havde et lignende problem med et gaskomfur.
Det var ganske vist i campingvognen, men princippet
er vel det samme.
Det viste sif at fabrikanten havde haft så travlt med at
designe komfurets forplade at han havde glemt at tage
højde for knappernes vandring. De kunne simpelthen
ikke trykkes langt nok ind til at aktivere føleren.
Jeg løste problemet med en lille staniolkugle i knappen
så den kom længere "ud på pinden".
Prøv evt. at tage knappen af og brug en spids tang
til at tænde blusset med.

Fra : Steen Andersen

Dato : 17-05-04 19:53

Hvor i landet bor du?
Hvis du bliver forsynet med bygas f.eks. i Kbh eller Aalborg er der
serviceordning på dit komfur. Du ringer og vupti så står der en gasmand og
skifter dine følere eller hvad nu fejlen er.
-Steen

Fra : thejs

Dato : 17-05-04 21:28

Jeg bor i Københavns kommune, så det lyder meget interessant, hvor ringer
jeg hen? ringer jeg bare til Københavns energi?`

Hilsen Thejs

Fra : Steen Andersen

Dato : 19-05-04 17:59

> Jeg bor i Københavns kommune, så det lyder meget interessant, hvor ringer
> jeg hen? ringer jeg bare til Københavns energi?`

Mit umiddelbare gæt vil være at ringe til KE. De må have et tlf-nummer til
gas-afdeligen.

I Aalborg ringer man til gasforsyningen og der kommer en flink mand og laver
komfuret. Det eneste man selv betaler er de reservedele han evt. udskifter,
men hans timeløn er gratis og det er normalt det dyreste i processen.

-Steen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-05-04 18:21

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
> der serviceordning på dit komfur. Du ringer og vupti så står der
> en gasmand og skifter dine følere eller hvad nu fejlen er.

Hvor har du fået den ide fra?
Ens gaskomfur har absolut intet med Københavns Energi at gøre. Man
køber et gaskomfur hos den forhandler, der giver det bedste tilbud. Man
kontakter et VVS-firma, der installerer komfuret ved først at undersøge
om komfuret lovligt må tilsluttes bygas, VVS-manden henter en gasmåler
hos KE, gasmåler tilsluttes gasstigrøret, komfur tilsluttes måler. Et
halvt års tid efter inspicerer KE gasinstallationen derunder
tæthedstest.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Steen Andersen

Dato : 19-05-04 18:46

Morten skrev:

> Hvor har du fået den ide fra?

Den har jeg fået fra
http://www.aalborg.dk/serviceomraader/energi+og+miljoe/gas/service.htm

Da AKG og KE arbejder lidt sammen er det nærliggende at tro at det samme
gælder i København, men her har jeg muligvis gjort mig skyldig i en alvorlig
forbrydelse på usenet, nemlig at skrive noget man kun "tror"..... i så fald
skal jeg beklage overfor thejs, at jeg har givet falske forhåbninger, hvis
du ikke kan få serviceret dine gasforbrugende apparater af KE. Synd du ikke
bor i Aalborg....

-Steen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-05-04 21:26

> [...]

> samme gælder i København, men her har jeg muligvis gjort mig
> skyldig i en alvorlig forbrydelse på usenet, nemlig at skrive

Sådan var det nu ikke ment fra min side

> i så fald skal jeg beklage overfor
> thejs, at jeg har givet falske forhåbninger, hvis du ikke kan få
> serviceret dine gasforbrugende apparater af KE. Synd du ikke bor i
> Aalborg....

Tjo. Abonnementet i Aalborg er godt dobbelt så dyrt som i København.

--
Morten http://miljokemi.dk