Hvordan helbredes træer uden bark
Fra : Kenth Jensen

Dato : 16-05-04 18:20

Hej

Vi har nogle 2-3 årige træer hvor der er nogle hjorte eller rådyr der har
grubbet barken af lige her for nylig, bladene og sidegrenene har de ikke
rørt, det er kun hovedstammen der mangler en stor del af barken.

Kan man gøre noget for at undgå at træerne dør, jeg har allerede pakket alle
vores træer ind i hønsenet så det skulle ikke ske igen.

Jeg tænkte på om man kunne smøre et eller anden på stammen eller binde den
ind i et eller andet for at undgå at træet dør.

Alle forslag modtages med kyshånd.

På forhånd tak

Hilsen Kenth

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-04 21:13

Kenth Jensen wrote:

> [...]
> barken.
>
> Kan man gøre noget for at undgå at træerne dør,

Ja, den kan reddes, hvis du handler hurtigt. Du skal finde 3-4 fingertykke
grene, som netop det træ kan undvære. Den tilskærer du, så de i begge ender
har et langt skråt snit, vendende snitfladerne samme vej. Afstanden mellem
snitfladerne på den korteste side skal være ca. 5 cm. længere end højden på
det barkløse område på stammen.

Bøj nu forsigtigt grenstykkerne, så begge snitflader vender direkte ind mod
stammen og stik den nederste ende ind under barken under det barkløse
stykke. Den anden ende stikkes ind under barken over det barkløse stykke.

Det kan være nødvendigt at hjælpe lidt ved at lave st lodret snit i barken,
der hvor grenene skal stikkes ind under barken.

Til sidst omvikles samlingerne med bast og dækkes med podevoks.

Operationen hedder en bropodning.

> jeg har allerede
> pakket alle vores træer ind i hønsenet så det skulle ikke ske igen.

Det er en god forebyggende ting at gøre bagefter, men først podningen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : HELA

Dato : 16-05-04 21:21

Hej Kenth

Nogle frugtavlere fjerner barken halvt rundt om stammen fordi så tror
planten den skal dø ( Kort fortalt) og producerer derfor flere bær (frø) for
på den måde at overleve, men men men du har gjort hvad du kunne, desvære
bare en smule for sent Hvis barken er væk hele vejen rundt om stammen
vil der ikke blive tilført den samme mængde næring til kronen og den vil
derfor langsomt forsvinde, DOG vil jeg sig at jeg har oplevet at træer er
kommet igen måske lidt efter hvilket træ vi taler om fx. pil, poppel osv. er
planter so e svære at dræbe.

Mange venlige hilsner

Lars Filip

Fra : Kenth Jensen

Dato : 16-05-04 21:47

> [...]
> kommet igen måske lidt efter hvilket træ vi taler om fx. pil, poppel osv.

På nogle af dem er det hele vejen rundt, på andre er det kun på en af
siderne.

Det er fuglekirsebær, navr og alm. røn det drejer sig om.

Jeg må jo bare vente og se hvad der sker.

Synes Eriks Ginnerskovs forslag lød temmelig kompliceret, og der er heller
ikke nogle store sidegrene at låne bark fra, men mange tak for hjælpen
alligevel.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-04 21:58

Kenth Jensen wrote:

> Synes Eriks Ginnerskovs forslag lød temmelig kompliceret, og der er
> heller ikke nogle store sidegrene at låne bark fra, men mange tak for
> hjælpen alligevel.

Det er nu ikke så kompliseret. Du skal heller ikke låne bark, du skal bare
stikke nogle grenstumper ind under barken, så di står i en bue hen over det
barkløse område.

Oprationens første fase (tilpasning og placering af grenene) kan såmænd med
lidt øvelse klares på ti minutter. Derefter skal det bares fikseres og
lukkes med bast og voks.

Kan du ikke finde egnede grene på samme træ, kan andre træer af samme art
bruges.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kenth Jensen

Dato : 16-05-04 22:08

> [...]
> stikke nogle grenstumper ind under barken, så di står i en bue hen over

Hvad så hvis barken mangler hele vejen rundt?

Jeg er stadig ikke lige med på hvad disse grene skal gøre godt for, kan du
ikke lige skrive et par linier mere om det.

På forhånd tak

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-05-04 02:08

"Kenth Jensen" <kenth.susanne@postman.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er stadig ikke lige med på hvad disse grene skal gøre godt for, kan du
> ikke lige skrive et par linier mere om det.

Det inderste lag af barken svare til dine blodårer, du kan mærke den er let
fugtig, dvs. den transportere næring fra roden til kronen. Hvis barken er
VÆK, er der en god chance for træet dør ud, m.mindre man genetablere
enelleranden forbindelse, så er der chance for træet med tiden læger sine
sår.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-04 17:25

Kenth Jensen wrote:

> Hvad så hvis barken mangler hele vejen rundt?
>
> Jeg er stadig ikke lige med på hvad disse grene skal gøre godt for,
> kan du ikke lige skrive et par linier mere om det.

Når barken er blevet afgnavet eller affejet (hvis en hjort har været på spil
sidst på sommeren), er træets vandtransport fra rod til krone afbrudt og
træet dør.

Hvis man rimeligt hurtigt efter at skaden er sket får genetableret
vandtransporten via den omtalte bropodning, kan træet reddes. Selv om barken
mangler hele vejen rundt, kan det lykkes at redde træet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : HELA

Dato : 16-05-04 22:42

Hej !

Jeg er ikke sikker på at det dur at pode noget på grundstammen ejheller at
lave en okulation da man må regne med at bidene ligger så lavt at opgaven er
umulig, men selvfølgelig er det et forsøg værd, og det kommer an på hvor
længe fotosyntesen har været afbrudt, men vi må dog være enige om at ingen
klorofyl giver ingen fotosyntese, og skal vi se på hvilken værdi planterne
har kontra arbejdet, er jeg stadig ikke sikker på at de kan betale sig andet
end at se tiden an og erstatte de døde planter med nye.

Mange hilsner

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-04 17:22

HELA wrote:
> [...]
> vi se på hvilken værdi planterne har kontra arbejdet, er jeg stadig
> ikke sikker på at de kan betale sig andet end at se tiden an og

Det har intet med fotosyntese at gøre. Det drejer sig om at få genetableret
den afbrudte vandtransport op i træet. Denne transport foregår inderst i
barken, tæt på vedet.

Ved at indpode de af mig tidligere omtalte grene, etableres en række broer,
der kan klare denne for træet livsnødvendige funktion (hente vand i jorden
og sende det op til kronen).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-05-04 17:29

HELA wrote:
> og skal
> vi se på hvilken værdi planterne har kontra arbejdet, er jeg stadig
> ikke sikker på at de kan betale sig andet end at se tiden an og
> erstatte de døde planter med nye.

Enten har du en helt unik høj timeløn eller også har du adgang til
ualmindeligt billige træer.

En komplet bropodning kan klares på en times tid. Bast og podevoks koster
ikke alverden.
Et bare nogenlunde stort træ (2-3 meter højt) koster vist adskillige
hundredkronesedler.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin