Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oly740z vs Canon 300d m. 55-200 mm zoom
Fra : Henrik Høy

Dato : 16-05-04 12:42

Hejsa.

Jeg har først nævnte kamera, og har nogle spørgsmål til det kontra Canon
300d med 55-200mm zoom.

For begge spørgsmål, må der gerne svares for brug med henholdsvis fuld
automatik og fuld manuel brug.

Hvis man benytter begge kameraer inden for samme zoom område, vil
chancen for rystede billeder ved 200mm være lige store, ved håndholdt
brug?

Ved lav belysning hvilket kamere vil så have nemmest ved at tage
billeder. (der forudsættes at der ikke sættes ekstra blitz på canon'en)

På forhånd tak.

--

Venlig hilsen

Henrik Høy
Fjern filter, hvis du svarer pr email.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 16-05-04 13:10

Hej Henrik

Har Canon 10D (storebror til 300D) med 28-135mm (44x216), det er IS modellen
(anti ryst) af dette objektiv. Har endnu ikke oplevet at få rystet billeder.

Det har været muligt at optage uden blitz, ved køkkenbordet (2x 20W halogen)
kl.23, lukkertid 1/30 ASA 800. Resultatet: kan bruges. Har ikke lavet
optagelser ved ASA 1600.

Kan varmt anbefale dig 10D

Mvh
Anders

"Henrik Høy" <henrik@nospamhoey.dk> skrev i en meddelelse
Hejsa.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-04 18:03

In article <MPG.1b1171cd2afbfee39896c1@news.tele.dk>, Henrik Høy wrote:
> Hejsa.
>
> Jeg har først nævnte kamera, og har nogle spørgsmål til det kontra Canon
> 300d med 55-200mm zoom.

Det kommer an på hvilken optik du sætter på Canon.

> [...]
>
> Hvis man benytter begge kameraer inden for samme zoom område, vil
> chancen for rystede billeder ved 200mm være lige store, ved håndholdt

Canon har en forlængelsesfaktor på 1.6, så 200 mm på Canon svarer til
320mm på andre. Så du får en masse "gratis" zoom. Derudover giver
de flere pixels også mulighed for mere zoom.

> Ved lav belysning hvilket kamere vil så have nemmest ved at tage
> billeder. (der forudsættes at der ikke sættes ekstra blitz på canon'en)

Ved 200mm reel fokal længde siger tommelfingerreglen, at man skal
have en lukketid på 1/200s eller hurtigere.

Optikken på C740 er en f/2.8-f/3.7, og hvis du vil have samme
lysfølsomme objektiv til Canon skal du nok have fat i en ret dyr
70-200mm f/2.8, som er jævnt dyr og stor.

Dog kan et 300D tage billeder 2 ISO-levels over C740 uden at lave
mere støj, og du kan derfor reelt nøjes med et standardobjektiv
der er f/5.6 i den lange ende hvis du skruer ISO op med 2 niveauer.
Så har du samme lukketid, og samme risiko for rystede billeder.

Dog vil et 28-135mm (som reelt 45-216mm på 300D) som har billed-
stabilisering sætte begge til vægs, og kan bruges med meget mindre
lys. I fuldt zoom giver 1/10s for mig altid godt billede, og 1/8s
mange gode, og 1/6s er nede på ca. 40-50%. Så dette objektiv er
bedst ved lav lys (pga IS), medmindre du skal bruge hurtigere
lukketider.

Så min konklusion er 300D, da man kan sætte optik på den, ligesom
man kan gå højere op i ISO. Og så giver de ekstra pixels dig
flere pixels at smide væk af, og du kan dermed hente lidt zoom
den vej, og dermed leve med mindre optisk zoom og kortere lukketider.
Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Henrik Høy

Dato : 16-05-04 21:39

In article <slrncaf7m9.sj.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...

> Det kommer an på hvilken optik du sætter på Canon.

Hos fleggaard har de det til salg med et Canon EF 55-200 optik.

Hvis vi tager udgangspunkt i den optik (jeg formoder det er den
billigste canon laver af den type)

Hvad ville du så svarer til de tidligere stillede spørgsmål?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-04 22:11

In article <MPG.1b11efb09a1949139896c2@news.tele.dk>, Henrik Høy wrote:
> [...]
> billigste canon laver af den type)
>
> Hvad ville du så svarer til de tidligere stillede spørgsmål?

Det samme. Der er ingen optik der har mindre blænde end f/5.6
blandt Canons autofokus EF serie. Så ISO 400 på 300D skulle gerne
give en del bedre billeder end 100ISO på C740.

Husk de 200mm på 300D svarer til 320mm på andre kameraer.

Hvis du ser de 2 sidste billeder her: http://home.terminal.dk/test2500/
så er det næstsidste med et alm. digicam som smider ting væk i højlys,
og laver farveforskydning på andet.

Sammenlign med det sidste billede som er fra 300D. Den brænder ikke
detaljer væk i højlys. Har ikke farvede kanter langs farvekontraster,

Så hvis du har lyse elementer i det mørke, så bør du købe en stor
sensor. Altså 300D.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Henrik Høy

Dato : 16-05-04 22:20

In article <slrncafm75.ti.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
povlhp@povl-h-pedersens-computer.local says...
[cut]
> Så hvis du har lyse elementer i det mørke, så bør du købe en stor
> sensor. Altså 300D.

Tak for info'en.

Hvordan med rystelser, er der lige stor chance for dem, på begge
kameraer?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-04 19:45

In article <MPG.1b11f978f2eccf729896c3@news.tele.dk>, Henrik Høy wrote:
> [...]
> [cut]
>>

> Tak for info'en.
>
> Hvordan med rystelser, er der lige stor chance for dem, på begge

Det var det jeg konkluderede. Selv med et skodobjektiv. Du skal
bare køre med 4x højere ISO på 300D. Men det giver ikke mere støj
end den lavere ISO på Oly.

Faktisk vil jeg sige et tung objektiv give mindre rystelser,
ud fra egne erfaringer.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-05-04 22:13

> [...]
> billigste canon laver af den type)
>
> Hvad ville du så svarer til de tidligere stillede spørgsmål?

Lige en ekstrabemærkning, men 55-200mm er eneste optik
der følger med, så er det muligvis et dårligt køb, du
mangler så en vidvinkel, som er ret dyr. 55mm svarer jo
til 88 mm, eller 2-2.5x zoom på de billige digicams. Det er ikke
ret meget vidvinkel. Flere steder i USA sælger man pakker med
Sigam 18-55 + 55-200mm.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Henrik Høy

Dato : 16-05-04 22:22

In article <slrncafmbg.ti.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
> [...]
> til 88 mm, eller 2-2.5x zoom på de billige digicams. Det er ikke
> ret meget vidvinkel. Flere steder i USA sælger man pakker med

Dvs. det måske bedre kan betale sig at købe det objektiv man normalt får
det med herhjemme og så tilkøbe en større zomme bagefter ?

Fra : Frederik Thorup

Dato : 17-05-04 13:17

Henrik Høy wrote:
> [...]
>
> Dvs. det måske bedre kan betale sig at købe det objektiv man normalt
> får det med herhjemme og så tilkøbe en større zomme bagefter ?

Det opjektiv der normalt følge rmed en 300D er gangske udemærket. Tgaer
bedre billeder ens hvad jeg ellers har set med kompact digicams.

Og det er behageligt vidvilklet 18mm. Det er let og autofokus er også
udemærket.
Ser ingen grund til ikke at købe det med hvis man køber en 300D, med mindre
man har en masse andre opbejtiver til EF fatning i forvejen.

MVH
Frederik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-05-04 19:57

In article <MPG.1b11f9e584385a099896c4@news.tele.dk>, Henrik Høy wrote:
> [...]
>
> Dvs. det måske bedre kan betale sig at købe det objektiv man normalt får
> det med herhjemme og så tilkøbe en større zomme bagefter ?

Ja. Zooms er relativt billige (Jeg har en Canon 75-300mm med modlysblænde
til salg for 1200 kr, og en anden i gruppen har også et til salg, også
til et sted over 1000 kr). og du kan købe brugt.

Kit lens (18-55mm) kan ikke senere købes i løs vægt, men du må
så bøde en del flere penge for et andet der er ligeså vidvinklet.
Billigstealternativ der går meget under 28mm er Sigma 18-50 til
116 Euro hos Technikdirekt, men det er ikke samme kvalitet som
det Canon der koster 100 Euro i pakken.

Næste alternativ er over 600 Euro.

Hvis du skal have en zoom, så skal du enten have en Canon 75-300mm hvis
det skal være den billige ende, eller Sigame 70-300 Super APO 2 til
214 Euro + port fra Technikdirekt i Tyskland.

Sigmas billige DL model sokker, og Canons 55-200mm er vist af
flere regnet som et af Canons ringere objektiver hvis jeg husker
rigtigt, men er ikke helt sikker.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260