Mac eller pc? (bærbar)
Fra : Mark

Dato : 16-05-04 10:24

Hejsa

Jeg går og pønser på at investere i en bærbar pc.
Og så er det at jeg bliver lidt små forelsket i en ibook, lang batteri tid,
uovertruffen design, samt en god størrelse er hvad jeg ser i den. Men den er
jo ikke billig (set i forhold til en alm. bærbar)
Derfor overvejer jeg at købe en brugt, men hvordan er en brugt mac? Jeg vil
ydermere købe den fra usa eller uk hvis den skal være brugt, her stiller
flere spørgsmål sig:
Hvad koster det at få et dansk tastetur? Hvordan med softwaren, er den nem
at få over til dansk i stedet?
Når man køber en ny mac, følger office x eller mac works så med?

Hvis vi snakker brugt, så er der jo også en del G3'er hvad er fordelene ved
G4 frem for G3 ?
Hvordan er lydniveauet på en Ibook?

Det skal nok nævnes at jeg vil bruge den bærbare til skole og se lidt film
på, samt surf.
Trådløst kunne være fedt men intet krav.
Giver mac studie rabat eller sådan noget i den stil?

Den pc jeg har kigget på er denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45869 centrino, den har trådløst,
40 gb osv. Den er billigere og det er nemmere med software til den.
Derudover har den en 14" skærm frem for en 12" jeg ved ikke helt om en 12"
muligvis vil virke for lille? Nogen der har erfaring med det?
Jeg sidder ved en 19" ved min stationære.

Det var lige de spørgsmål jeg kunne komme i tanke om ang. mit mulige indkøb.
Jeg har postet denne meddelse i dk.edb.hardware.baerbare også.

Med Venlige Hilsen
Mark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-05-04 10:59

Mark <mjons@FJERNmail.dk> wrote:

> [...]
> design, samt en god størrelse er hvad jeg ser i den. Men den er jo ikke
> billig (set i forhold til en alm. bærbar) Derfor overvejer jeg at købe

Jeg ville ikke købe brugt, da brugtprisen er for høj på de fleste gl.
iBooks. Du får for lidt brugt for pengene p.t.

En ny lille iBook er efter min mening ikke dyr i forhold til en
tilsvarende PC. godt nok er Acer det man ville kalde mærkevarer, men
prøv at sammenlign en iBook med en IBM bærbar med samme specs. Her vil
iBook'en komme ud som det bedste køb. Bemærk bl.a. at iBooken har et
"rigtigt" grafikkort.

> Jeg vil ydermere købe den fra usa
> eller uk hvis den skal være brugt, her stiller flere spørgsmål sig: Hvad
> koster det at få et dansk tastetur?

Hvis du skal ha' fat i et DK tastatur ryger pris fordelen nok ved at
købe udenlandsk.

> Hvordan med softwaren, er den nem at
> få over til dansk i stedet?

Ja det er meget let. De findes kun en version af OS X og den indeholder
både eng. og dansk.

> Når man køber en ny mac, følger office x
> eller mac works så med?

Apple Works følger med en iBook. Det er en fin lille officepakke, men
det har det svært med at læse word filer.

> Hvis vi snakker brugt, så er der jo også en del G3'er hvad er fordelene
> ved G4 frem for G3 ? Hvordan er lydniveauet på en Ibook?

Jeg ved ikke hvordan lydniveauet er på G4 ibooken, men på min tidl. G3
powerbook hørte jeg næsten aldrig blæseren. På min G4 powerbook går den
især igang, hvis jeg har strømforsyningen sat til mens jeg arbejder,
eller hvis jeg bruger den til spil. Mit bud fra kendskab til både
centrino IBM og Fujitsu ikke-centrino modeller er at Apples bærbare
larmer mindre end centrino modeller og MEGET mindre end ikke-centrino
modeller. (Personligt ville jeg aldrig købe andet end centrino bærbar
pga. af varmeproblemer/støjende blæsere.)

> Det skal nok nævnes at jeg vil bruge den bærbare til skole og se lidt
> film på, samt surf. Trådløst kunne være fedt men intet krav. Giver mac
> studie rabat eller sådan noget i den stil?

Du får vist 5% rabat som studerende. Husk studiekort. Dette gælder jo så
også kun ved køb af nyt.

> [...]
> den. Derudover har den en 14" skærm frem for en 12" jeg ved ikke helt om
> en 12" muligvis vil virke for lille? Nogen der har erfaring med det? Jeg

Det er da også en fin bærbar og det virker som en god pris. Mht. 12"
kontra 14" så husk på at en 12" bruger mindre energi til
baggrundsbelysning. Jeg har bl.a. læst i denne NG at de fleste er
imponeret over hvor lysstærk den lille 12" skærm er i iBooken.

Mht. software så er det rigtigt at det er lettest på PC - både lovligt
og især ulovligt anskaffelse. Men der findes altså også billige og gode
programmer til Mac'en. Bl.a. er der opstået en del opensource programmer
efter Apple skiftede til OS X. OpenOffice (kontorpakke) og GIMP
(billedebehandling) kan nævnes.

Husk også på at virus problemet næsten forsvinder ved at skifte til Mac.

Ja, og så er der lige "teh coolness factor". Prøv lige at se de to
bærbare (Acer og Apples iBook) side om side. Intet slår Apples design.
Intet!

Men du skal være beredt på at færdes i en PC verden som ikke helt
forstår dig. Du skal lære at sno dig. Men der er jo også en charme ved
at være underhunden og den der ikke er helt som de andre

--
Mvh Martin

Fra : Mark

Dato : 16-05-04 16:51

>"Martin Bredthauer"

> Jeg ville ikke købe brugt, da brugtprisen er for høj på de fleste gl.
> iBooks. Du får for lidt brugt for pengene p.t.

Okej, har jeg bemærket, derfor jeg hurtigt gik videre til at købe
udenlandsk.

> [...]
> prøv at sammenlign en iBook med en IBM bærbar med samme specs. Her vil
> iBook'en komme ud som det bedste køb. Bemærk bl.a. at iBooken har et

Det er egentlig ikke helt korrekt, jeg fandt denne efter jeg havde postet i
morges http://www.laptops.dk/?s=223
Den er lidt billiger, dog mangler den 10gb, vejer lidt mere, lidt mindre
batteri tid, større skærm.

> Hvis du skal ha' fat i et DK tastatur ryger pris fordelen nok ved at
> købe udenlandsk.

Ok, jeg dropper den ide, den var nok også lidt besværlig.

> Apple Works følger med en iBook. Det er en fin lille officepakke, men
> det har det svært med at læse word filer.

Okej, det er jo lidt skidt at den halter med word filer, man skal jo i denne
pc verden kunne arbejde sammen med microsofts programmer, dvs word filer.

> Jeg ved ikke hvordan lydniveauet er på G4 ibooken, men på min tidl. G3
> powerbook hørte jeg næsten aldrig blæseren.

Vil det sige at den kølte passivt, eller at blæseren bare var meget svagt
støjende?

>På min G4 powerbook går den
> især igang, hvis jeg har strømforsyningen sat til mens jeg arbejder,
> eller hvis jeg bruger den til spil.

Vil det sige at når man sætter den til stikkontakten er det lig en blæser?
Lyder ikke helt perfekt.

> [...]
> modeller. (Personligt ville jeg aldrig købe andet end centrino bærbar
> pga. af varmeproblemer/støjende blæsere.)

Okej, jeg har hverken prøvet en centrino eller en apple bærbar.
Sad og kiggede på laptops.dk og fandt denne lækre sag:
http://www.laptops.dk/?s=193
Den er godt nok lille, men så vidt jeg kan se, må man tilgengæld give afkald
på cd drev, sam hardisk da også har en underlig størrelse? (1,8")
Men 1100 gram, det er halvdelen af en Ibook men måske er denne portégé
lidt mere skrøblig?
Men dens batteri tid ser ikke værst ud, dog en lidt langsom cpu, men den kan
vel gå.

> [...]
> programmer til Mac'en. Bl.a. er der opstået en del opensource programmer
> efter Apple skiftede til OS X. OpenOffice (kontorpakke) og GIMP

Okej, det var ellers også en af "problemerne" ved at skulle vælge mac.

> Husk også på at virus problemet næsten forsvinder ved at skifte til Mac.

Det ville ikke være værst ;)

> Ja, og så er der lige "teh coolness factor". Prøv lige at se de to
> bærbare (Acer og Apples iBook) side om side. Intet slår Apples design.
> Intet!

Absolut! Apples design er det flotteste, ibm som jeg nævnte tidligere kunne
man sige var en lada i forhold til ibooken ;)
Acer er bestemt heller ikke et æble. Men http://www.laptops.dk/?s=193 ser
heller ikke helt tosset ud, men om den er pænerer end ibooken, det er svært
at vurderer ud fra et billede.

> Men du skal være beredt på at færdes i en PC verden som ikke helt
> forstår dig. Du skal lære at sno dig. Men der er jo også en charme ved
> at være underhunden og den der ikke er helt som de andre

I'll keep that in mind!
Jeg takker mange gange for dit gode, og grundige svar!

Mvh
Mark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-05-04 18:15

> [...]

> morges http://www.laptops.dk/?s=223
> Den er lidt billiger, dog mangler den 10gb, vejer lidt mere, lidt mindre

Bemærk at der er tale om en demo model. (Ik' at det gør IBM'en ringere,
men det gør prissamligningen unfair.)

> Okej, det er jo lidt skidt at den halter med word filer, man skal jo i denne
> pc verden kunne arbejde sammen med microsofts programmer, dvs word filer.

Hvis det har topprioritet er der ingen vej udenom en OS X version af
Officepakken. Den spiller til gengæld fornemt sammen med PC versionen.

> Vil det sige at den kølte passivt, eller at blæseren bare var meget svagt
> støjende?

Den køler passivt indtil varmegraderne stiger så meget at blæseren er
nødvendig. Helt på linie med PC notebooks. Mac'ens processor er bare
mere effektiv pr. mhz og afgiver ikke så meget varme.

> Vil det sige at når man sætter den til stikkontakten er det lig en blæser?
> Lyder ikke helt perfekt.

Ikke altid. Det afhænger også af luftens temp. Men det virker om om
batteriet bliver varmt når det lades op og det giver noget ekstra varme
som skal fjernes. (Det samme er sikkert gældende på PC.)

Problemet forsvinder dog når batteriet er ladet op, også selvom der
forsat er størmforsyning sat til.

> [...]
> lidt mere skrøblig?
> Men dens batteri tid ser ikke værst ud, dog en lidt langsom cpu, men den kan

Ja det er jo også en mulighed, omend det der med at se film på den ikke
går an.

> Okej, det var ellers også en af "problemerne" ved at skulle vælge mac.

Personligt har jeg ikke oplevet det som noget "problem" idet der på den
anden side findes fantastisk programmer som ikke findes eller først for
nyligt er kommet til PC: iMovie (digital video redigering når det er
bedst), iDVD (til at fremstille DVD skiver med), iTunes (kender du måske
allerede), Garage Band (musik sequencer), Mac SOUP (Det ultimative news
program). osv.

Men man bliver mere bevidst om at .doc ikke er noget almengyldigt
filformat, men at .pdf filer og .rtf er alment tilgængeligt osv.

Man finder dog også ud af at ikke alle hjemmesider spiller 100% på
Mac'en. Microsoft har sat sig så hårdt på nogle sites at man simpelthen
bliver afvist ved porten med et "Skrid! Du bruger ikke
InternetExplorer."

Men især i det sidste års tid, hvor Linux er stormet frem, er der ved at
ske noget i webdesigners hoveder. De fleste moderne sites, med mange
danske som grusomme undtagelser, kan bruges/ses på både PC, Mac og
Linux.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-04 19:05

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Hvis det har topprioritet er der ingen vej udenom en OS X version af
> Officepakken. Den spiller til gengæld fornemt sammen med PC versionen.

AppleWorks kan altså godt læse Word-dokumenter. I den nyeste version går
det faktisk helt godt og meget bedre end tidligere. Men er der avanceret
formatering med skemaer, illustrationer etc., så er det nok ikke helt
perfekt. De få vedhæftede dokumenter, jeg får med e-mail, kan det fint
læse. Men skal man arbejde om et projekt med nogle andre, bliver det nok
bøvlet at konvertere frem og tilbage.
Med alle Mac følger et simpelt tekstbehandlingsprogram, der
hedder TextEdit. Det kan også åbne og gemme i Word-format. Ellers bruger
det RTF, som også bruges på Windows. Apple leverer ikke selv en dansk
ordbog med, men sådan en kan man hente som freeware. Det er en af de
store fordele ved, at hele open source-miljøet åbner sig for en, når man
køber Mac. Den ordbog kan så bruges i alle kompatible programmer som
f.eks. TextEdit og Mail, der er standard-e-mailprogrammet på Mac.
AppleWorks bruger helt sin egen ordbog, og derfor kan man ikke bruger
sin personlige brugerordbog i AppleWorks til andre programmer.
Personlig skriver jeg stort set alt i TextEdit, mens jeg bruger
AppleWorks som regneark. Og når jeg dobbeltklikker på et Word-dokument,
åbner det også i AppleWorks.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-05-04 07:38

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Det er en fin lille officepakke, men
> det har det svært med at læse word filer.

Det går da ellers fint her. I hvert fald hvis vi snakker almindelige
tekstfiler m. fed, kursiv, understreget osv.
Måske tænker du på noget med rammer, spalter og billeder?
Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-05-04 12:44

Martin Petersen <xmartinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Det går da ellers fint her. I hvert fald hvis vi snakker almindelige
> tekstfiler m. fed, kursiv, understreget osv.
> Måske tænker du på noget med rammer, spalter og billeder?

Tabeller, sidehoved/fod, fodnoterosv. osv. (Alt det som RTF formatet
heller ikke kan indholde) bli'r ofte smidt rundt på siden når man åbner
det i andre tekstbehandlingsprogrammer. OpenOffice er nok det bedste
alternativ, eller hvis tekasten ikke skal rettes i - .pdf (Der findes
opensource "pdf dokument printere" til wintel.)

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-05-04 17:24

> [...]

> Tabeller, sidehoved/fod, fodnoterosv. osv. (Alt det som RTF formatet
> heller ikke kan indholde) bli'r ofte smidt rundt på siden når man åbner

Ok, det har jeg ikke lige så mange erfaringer med.
martinP

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-05-04 15:17

Mark <mjons@FJERNmail.dk> wrote:

> Jeg går og pønser på at investere i en bærbar pc.
> Og så er det at jeg bliver lidt små forelsket i en ibook, ...

Fuldt forståeligt

Du har allerede fået et godt svar, så her blot nogle personlige
tilføjelser:

[snip]

> Det skal nok nævnes at jeg vil bruge den bærbare til skole og se lidt film
> på, samt surf.

Det svarer meget til mit brug: tekstbehandling, post, nyhedsgrupper,
surf, lidt web-redigering og en sjælden gang imellem en DVD.

> Trådløst kunne være fedt men intet krav.

Bemærk, at iBook ikke har PCMCIA, så du er tvunget til Apples eget
trådløse netkort. (Apple kalder det Airport, men det er præcis det
samme.)

> Giver mac studie rabat eller sådan noget i den stil?

Ikke noget videre på hardware, men der findes rabatter på software. Især
Microsoft Office har en attraktiv studielicens.

> Den pc jeg har kigget på er denne:
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45869 centrino, den har trådløst,
> 40 gb osv. Den er billigere og det er nemmere med software til den.

Det er svært at sammenligne priser på bærbare. Hvordan sammenlignes en
G3, G4, Centrino, Athlon, P4? Det er der mange meninger om. Hvis man ser
priser på de "store" mærker f.eks. IBM, så kan der være store
prisforskelle på modeller, som tilsyneladende har lignende
specifikationer. Ofte er de tynde og lette modeller væsentligt dyrere
end de store og klodsede. Når folk stolt kommer slæbende med deres nye
store klodsede Dell bærbare, så bliver jeg så glad for min iBook! Der er
også forskel på kvaliteten, f.eks. af skærmen.

Apple laver skam nogle gode bærbare computere til fornuftige priser, men
Apple er bestemt ikke billigst. Hvis prisen er afgørende, skal man ikke
vælge en Mac.

> Derudover har den en 14" skærm frem for en 12" jeg ved ikke helt om en 12"
> muligvis vil virke for lille? Nogen der har erfaring med det?
> Jeg sidder ved en 19" ved min stationære.

Jeg har en svaghed for små bærbare, og jeg er godt tilfreds med min 12"
iBook, som er min eneste computer hjemme. På arbejdet sidder jeg ved en
stationær Windows med 19" CRT, og nogle gange ved endnu større skærme,
men jeg savner ikke en større skærm herhjemme. Skærmen er da lille, men
opløsningen på 1024x768 er den samme som på mange 14", incl. iBook.

Det lækre ved den lille computer er, når jeg tager den med mig. Jeg har
ikke nogen taske til den, men den ryger blot ned i den taske, som jeg
alligevel har med, hvadenten det er en attachemappe eller en Fjällräven.
Og den er til at bruge både i flyet og toget uden at genere de
medrejsende. Selv strømforsyningen fylder og vejer lidt. Hvis den
virkeligt skal bruges som en bærbar computer, så er den lille model
reelt langt mere anvendelig.

Det eneste, den virkeligt er for lille til, er til film. Det fungerer
da, men en film i cinemascope, hvor kun halvdelen af skærmarealet
udnyttes, bliver meget lille. Til film bør man hellere gå efter
PowerBook 15" med widescreen-skærm, men så er prisen jo også en anden.

Held og lykke med købet!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-04 15:34

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Ikke noget videre på hardware, men der findes rabatter på software. Især
> Microsoft Office har en attraktiv studielicens.

Som man så absolut ikke skal købe nu, da der snart kommer en ny version
af Office-pakken.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 16-05-04 21:49

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Som man så absolut ikke skal købe nu, da der snart kommer en ny version
> af Office-pakken.

køber man nu er opgraderinegn gratis.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-05-04 22:59

> køber man nu er opgraderinegn gratis.

Tja du skal betale fragt på 113 kr. desuden skal du udfylde en
ordreseddel, klippe mærket med code af æsken og sende med, der skal også
sendes kvittering eller anden bevis for at du rent faktisk har købt
pakkken. Alt i alt en masse bøvl som tager tid.
http://store.apple.com/Catalog/nordic/Images/office2004coupon.pdf

Den nye Office frigives på onsdag så det vil være lidt tosset at købe
den nu.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-05-04 01:55

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> køber man nu er opgraderinegn gratis.

Da jeg for en måneds tid siden ringede til OfficeLine fik jeg at vide at
det /ikke/ gjaldt for deres »Academic« version.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten

Dato : 17-05-04 10:27

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Da jeg for en måneds tid siden ringede til OfficeLine fik jeg at vide at
> det /ikke/ gjaldt for deres »Academic« version.

sikkert fordi der endnu ikke er nogen pris eller ligendne på en
studenterlicens. Husk at den versione du henviser er en version med
markant rabat.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-05-04 18:29

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> sikkert fordi der endnu ikke er nogen pris eller ligendne på en
> studenterlicens. Husk at den versione du henviser er en version med
> markant rabat.

Sakset fra OfficeLine's webstore i dag:

Microsoft Office 2004 Mac IE CD
4.374,-

Microsoft Office 2004 Mac IE CD Opgradering
2.499,-

Microsoft Office 2004 Mac Student/Teacher
1.499,-

Microsoft Office:mac X
4.374,-

Microsoft Office:mac X Academic
1.499,-

Microsoft Office:mac X opg
2.499,-

Microsoft Office:mac X Pro m/ Virtual PC 6.1/XP Pro
4.874,-

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Mark

Dato : 16-05-04 16:59

"Thorkil Olesen"
> Mark <
>

> Du har allerede fået et godt svar, så her blot nogle personlige
> tilføjelser:

Yep, men bliver ikke ked af flere

> [...]
>
> Bemærk, at iBook ikke har PCMCIA, så du er tvunget til Apples eget
> trådløse netkort. (Apple kalder det Airport, men det er præcis det

Okej, og deres løsning er jo ikke helt billig, tilgengæld funker den vel
optimalt :)

> [...]
> prisforskelle på modeller, som tilsyneladende har lignende
> specifikationer. Ofte er de tynde og lette modeller væsentligt dyrere

Jeg vil også helst foretrække en lille let bærbar, med et lavt støjforhold
samt en god batteri tid, det er trods alt en bærbar og ikke en afløser for
min stationærer.

Som jeg nævnte i mit inlæg lige før så har jeg også kigget på disse 2:
http://www.laptops.dk/?s=193 og http://www.laptops.dk/?s=223

> [...]
>
> Apple laver skam nogle gode bærbare computere til fornuftige priser, men
> Apple er bestemt ikke billigst. Hvis prisen er afgørende, skal man ikke

Okej, prisen er ikke totalt afgørende, men den har en vis betydning.

> Det lækre ved den lille computer er, når jeg tager den med mig. Jeg har
> ikke nogen taske til den, men den ryger blot ned i den taske, som jeg
> alligevel har med, hvadenten det er en attachemappe eller en Fjällräven.

Det lyder godt, men bliver den ikke ret ridset?

> [...]
> udnyttes, bliver meget lille. Til film bør man hellere gå efter
> PowerBook 15" med widescreen-skærm, men så er prisen jo også en anden.

Du har så ganske ret, prisen er ret anerledes. Men findes der ikke et film
fremvisnings program der kan vise fuldskærm??

> Held og lykke med købet!

Jeg takker mange gange, ikke mindste for at du brugte tid på at besvare mit
indlæg!

Mvh
Mark

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-05-04 18:34

> Det lyder godt, men bliver den ikke ret ridset?

Jo lidt. Men jeg synes ikke det er så slemt. Ikke noget problem for mig,
i hvert fald.

> Du har så ganske ret, prisen er ret anerledes. Men findes der ikke et film
> fremvisnings program der kan vise fuldskærm??

Jo. Det, jeg forsøgte at beskrive, er, at når filmens format
(Cinemascope, dvs. godt 2:1) ikke passer med skærmens format (4:3), så
bliver der et sort felt øverst og nederst på skærmen. Det er
fuldstændigt det samme problem på et TV, men på en 12" skærm bliver
billedet altså meget lille.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : No1

Dato : 16-05-04 23:24

> [...]
> uovertruffen design, samt en god størrelse er hvad jeg ser i den. Men den er
> jo ikke billig (set i forhold til en alm. bærbar)

iBooks er ikke dyrere end PC'er af tilsvarende kvalitet. Andre har nævnt
IBM's Thinkpads. Man kan få "discount-slæbbare" PC'er der er billigere,
men det er som at sammeligne æbler og pærer.

Apples hardware er lækkert og desuden kan de kører det dejlige OSX
operativsystem. Jeg "switchede" selv for under et år siden ved at købe
en iBook og nu gider jeg ikke rigtig at bruge min ellers på papiret
krafitge PC med 19" skærm. Lige nu er det iBooken der bruger 19" skærmen
som ekstra skærm. Dog er PC'en bedre til spil.

Centrino-bærbare er sikkert også lækre, men Apples bærbare er en mere
fuldendt kombination af hardware og software. At iBook'en vågner fra sin
søvn på et par sekunder, så snart man åbner skærmen og falder i søvn
lige så hurtigt, og at den ikke får virus, er vigtigere end at en PC til
samme pris har flere Mhz eller hvad ved jeg. Det tager stadig lang tid
at boote Windows.