Ph sænker i havebassin
Fra : Patrick Christensen

Dato : 01-05-01 19:19

Hej gruppe
Er der nogle der ved om man kan bruge saltsyre (i meget små mængder) til at
sænke ph værdien i et havebassin.
Uden fisk og planter tager skade.
Mvh. Patrick

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 02-05-01 16:34

Hej
Brug roligt saltsyre eller svovlsyre, men som du er inde på, i meget små mængder. Og så er det jo
stærke sager, så det skal behandle med forsigtighed.
Jeg bruger selv 96% svovlsyre og bruger ca. 0,1 l til 14000 l bassin.

Med venlig hilsen
Ebbe.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-05-01 19:03

On Wed, 2 May 2001 17:33:31 +0200, Ebbe Rasmussen wrote:

>Brug roligt saltsyre eller svovlsyre, men som du er inde på, i meget små mængder.
>Og så er det jo stærke sager, så det skal behandle med forsigtighed.

Enig.

Ikke for at starte en debat - kun nævnt som kurriosum: Jeg var for
mange år siden i praktik på Cheminova i Harboøre. Der var en mand, der
som sit glansnummer stak hele armen ned i
99-komma-et-eller-andet-procent ren saltsyre. Folk måbede og troede
det var løgn. Hans problem kom først bagefter, nemlig når han skulle
skylle armen i vand. Hans arm var som regel helt brun.

Vitsen er, at koncentreret syre ikke ætser. Jo mere den fortyndes, jo
mere ætsende bliver den, indtil maximum nåes omkring 37%

HUSK: Hæld syre i vand - ALDRIG omvendt (det kan næsten eksplodere)!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : havesider.dk

Dato : 02-05-01 22:17

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere ætsende bliver den, indtil maximum nåes omkring 37%
>
> HUSK: Hæld syre i vand - ALDRIG omvendt (det kan næsten

Hvorfor overhovedet bruge syre, du kan bruge spagnumklyner det
virker måske ikke så hurtigt men de kan ikke eksplodere

mvh
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 03-05-01 08:17

I artiklen <NU_H6.226$vW.62563@news.get2net.dk>,
skrev havesider.dk <homeleif@get2net.dk>:

> "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

{snipped vits)

> Hvorfor overhovedet bruge syre, du kan bruge spagnumklyner det
> virker måske ikke så hurtigt men de kan ikke eksplodere

Fordi det ikke virker, det er slet ikke tilstrækkeligt. De mærkelige filtre
som man kan købe i dyre domme ved UV lys virker heller ikke tilstrækkeligt,
men saltsyre og svovlsyre gør, hvis man tager det stille og roligt og sænker
sænker PH værdien langsomt. Til at måle vandets hårdhed, bruger vi strips
fra apoteket eller målesæt købt i byggemarkedet.

> HUSK: Hæld syre i vand - ALDRIG omvendt (det kan næsten eksplodere)!!!

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-05-01 09:55

On Thu, 03 May 2001 09:16:52 +0200, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Fordi det ikke virker, det er slet ikke tilstrækkeligt. De mærkelige filtre
>som man kan købe i dyre domme ved UV lys virker heller ikke tilstrækkeligt,

Uv-filtrene virker. Men de skal pinedød kombineres med et almindeligt
filter som filtrerer alle de døde alger fra. Hvis det hele kun kommer
forbi uv-lyset bliver det godt nok slået ihjel, men hvis det havner i
dammen igen giver det bare næring til resten af algerne.

Men uv-filtre virker ikke på trådalger, de bliver jo hængende i dammen
og kommer slet ikke forbi lyset.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : havesider.dk

Dato : 03-05-01 14:29

<juletrae@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> I artiklen <NU_H6.226$vW.62563@news.get2net.dk>,

klip

> [...]
vi strips
> fra apoteket eller målesæt købt i byggemarkedet.

Hvis havdammen er rigtigt opbygget og beplantet er det ikke
nødvendigt at bruge kemiske midler, der er da ingen der går og
hælder syre eller andet, selv i små vandhuller i naturen, og de
fleste klarer sig glimrende.

Vedligeholder man sin havedam, får renset op i tide, og sørger for
at afstemme planter og fisk, sørger for at der er tilstrækkeligt
med frit vand, er kemiske midler totalt unødvendigt. se evt.
www.havesider.dk under "havens pleje" / havedammens pleje

med venlig hilsen
Leif Johansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-05-01 19:03

On Thu, 3 May 2001 15:29:18 +0200, "havesider.dk"
<homeleif@get2net.dk> wrote:

> [...]
>nødvendigt at bruge kemiske midler, der er da ingen der går og
>hælder syre eller andet, selv i små vandhuller i naturen, og de

Men i naturen er der heller ikke nogen søer (jeg kender i hvert fald
ingen) hvor man kan se flere meter ned i vandet. Alle søer jeg kender
til er mere eller mindre brune i vandet så sigtbarheden er lav.

Men folk vil jo have deres dam lige så klar som vandet der kommer ud
af vandhanen.

Selv er jeg glad bare for det dyreliv som dammen giver. Og det er ikke
så lidt.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-05-01 15:05

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
> [...]

> mange år siden i praktik på Cheminova i Harboøre. Der var en mand, der
> som sit glansnummer stak hele armen ned i

Mon ikke også det er tilfældet? Eller - hvis vi nu skal være venlige - lad
os kalde en det en vandrehistorie - de er som bekendt aldrigt sande.

Man kan ikke lave en 99-komma-et-eller-andet-procent ren saltsyre - det vil
i så tilfælde være luftarten hydrogenchlorid.

> Vitsen er, at koncentreret syre ikke ætser. Jo mere den fortyndes, jo
> mere ætsende bliver den, indtil maximum nåes omkring 37%

Men lad nu være med at gå ud og praktisere denne demonstration i
virkeligheden. Det er ganske farligt, så der bør advares.

mvh
Jan

Fra : JanJ

Dato : 28-05-01 09:39

Hej
Jeg har været i kontakt med Danmarks Akvarium omkring det samme problem.
Jeg fik at vide at de brugte Fosfor syre til at sænke PH værdien med.

Med venlig hilsen,
...Jan J

http://www.kandu.dk/