bøgehæk
Fra : Fino

Dato : 15-05-04 19:36

Min svigemor og mig...har en lille disskussion om bøgehækken skal klippes i
"toppen".
Jeg mener at man skal vente indtil hækken har nået den højde man ønsker...og
først derefter klippe den til i højden. Svigemor mener at allerede når
planten er ret lille så skal den klippes i højden...fordi så forgrener den
sig mere...mener hun. Hvad er jeres erfaringer?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-05-04 20:26

"Fino" <maritafinn@vip.cyberØØØØcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at man skal vente indtil hækken har nået den højde man
ønsker...og
> først derefter klippe den til i højden.

Enig.

Svigemor mener at allerede når
> planten er ret lille så skal den klippes i højden...fordi så forgrener den
> sig mere...mener hun. Hvad er jeres erfaringer?

Sådan gjorde man i "gamle dage" - sandsynligvis fordi det andet ser mere
sjusket ud.

Mine erfaringer:
I 1997 blev min daværende nabo og jeg enige om at klippe vores fælles
bøgehæk helt ned, da den var så misligholdt mht. klipning, at ikke engang et
ørnenæb kunne klare det.
For god ordens skyld: vi var begge nytilflyttede
Meningen var jo så, at hækken skulle vokse op igen.
Men - ak - nu har den 3. beboer i nabohuset haft sin far til at klippe
hækken; og de gør det alle på din svigermors maner. Selv om jeg uden
problemer er blevet enig med alle tre naboer om, at NU skal hækken opad!
Med det resultat, at den endnu ikke er over 1 meter, og ikke blot min nabo,
men også hendes naboer fra køkkenvinduerne kan overskue alt, hvad der
foregår i MIN have.
Og det er sgu da lidt træls.

Der, hvor jeg boede før, plantede vi en bøgehæk, der ikke blev klippet, før
den var oppe i ønsket højde, og den blev så tæt, som man kan ønske sig.

Så hold du bare fast i dit!

Hilsen Inger

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 15-05-04 20:44

Din svigermor har ganske ret. Bøgehække skal klippes/bekæres for at blive
tætte og godt forgrenet. Bøgehække skal dog beskæres i den sidste halvdel af
sommeren.

Mvh Tina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-04 21:04

On Sat, 15 May 2004 21:43:56 +0200, "Tina Bach Nygaard"
<tinab@dsr.fjernmigkvl.dk> wrote:

>Din svigermor har ganske ret. Bøgehække skal klippes/bekæres for at blive
>tætte og godt forgrenet. Bøgehække skal dog beskæres i den sidste halvdel af
>sommeren.

Nej, svigermor har bestemt ikke ret.
Hækken skal ganske vist klippes for at blive tæt, men ikke i toppen. Der
er _ingen_ grund til at klippe toppen før den har nået den ønskede
højde.

Men i siderne skal den klippes, også inden den når ud i den ønskede
bredde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Calle.

Dato : 16-05-04 08:26

Tina Bach Nygaard wrote:
> Din svigermor har ganske ret. Bøgehække skal klippes/bekæres for at
> blive tætte og godt forgrenet. Bøgehække skal dog beskæres i den
> sidste halvdel af sommeren.

sikke en gang forældet vrøvl. Gartnerne der plantede min, sagde at det med
at klippe toppen er noget ældre mener, da de syntes det ser sjusket ud med
de stritende grene, men sandheden er, at den skal op i højde, og så toppen
af.

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 16-05-04 08:31

Fino wrote:
> [...]
> allerede når planten er ret lille så skal den klippes i
> højden...fordi så forgrener den sig mere...mener hun. Hvad er jeres

op i højden først, og så af med toppen, ellers får du jo ikke hæk de næste
mange år. Jeg tog kun siderne på min, efter jeg savede den om efter stormen,
2 år efter havde jeg en pæn hæk igen på 1,5M . Den ældre nabo mente man
skulle tage toppen, men gav mit råd en chance, da vi jo altid kun tage
toppen, men ikke omvendt. Idag er han er glad for at vi ikke tog toppen.

--
Calle.

Fra : Fino

Dato : 18-05-04 21:23

Tak for alle jeres meninger/erfaringer om hvordan en bøge¨hæk klippes. Jeg
holder fast i at vente med at klippe toppen af indtil den er blevet 180 cm
høj ). Den er godt på vej. Sidste gang min ellers kære svigemor fik lov
til at klippe hækken, gik hun helt grassat ;-( , den stakkels hæk blev
reduceret en halv meter. Så jeg vender det døve øre til hvis hun kommer med
gode forslag.

hilsen Marita