Syrener til vase
Fra : Jørgen

Dato : 14-05-04 13:52

hej nu blomster syrenerne og de er pragtfulde men de hænger desværre hurtigt
i en vase. Blomsterbuketbutikken har dem stående uden det sker
hvordan gør man det

har prøvet varmt vand, skolde stænklen, knuse stænglen

nogen forslag ?
jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-04 10:33

"Jørgen" <joej-Remove-@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> har prøvet varmt vand, skolde stænklen, knuse stænglen
>
> nogen forslag ?

Ved ikke om det virker, men vores søn på 11 år, har læst i sin
Grønspættebog, at lidt kaffegrums i vandet, skulle holde blomsterne friske
lidt længere. Har som sagt ikke afprøvet det endnu, da vores syrener stadig
ikke er gået i blomst

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-05-04 19:36

I news:40a4c02f$0$423$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <Jørgen>
<joej-Remove-@ofir.dk> skrev:

> [...]
> sker
> hvordan gør man det
>
> har prøvet varmt vand, skolde stænklen, knuse stænglen

Uden rigtigt at vide hvor det kommer fra, fortæller 'min rygrad' at man
kan tilsætte en lille smule glycerin og lidt opvaskemiddel i vandet til
blomster med 'træagtige' stængler.

Om det virker ved jeg ikke, men jeg har lært at have dyb respekt for min
'rygrad'. Den har ofte foreslået den rigtige løsning på mange ting :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 15-05-04 20:35

Hvis du følger følgende opskrit så holder dine syrener;

Du tager en spand vand med i haven, og når du skærer grene af sætter du dem
direkte i vandet.
Når du kommer ind fjerne du alle blade så kun blosterne er tilbage (kan evt
tage et par grene kun med blade for at få grønt i bukettetn). Du sætter så
grenen i meget varmt vand en halv times tid for at gørre stænglen blød.
Derefter knuser du det nedeste af grene med en hammer og klipper længer op
med en saks, så samler du buketten og sætter i lunt vand. Hvis du har noget
holbarhedesmiddel så tilsæt det (treo brusetabletter er udmærkede). Så
holder din buket!

Mvh Tina

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-04 00:01

Tina Bach Nygaard wrote:
> Derefter knuser du det nedeste af grene
> med en hammer og klipper længer op med en saks,

Det vil da give bakteriekulturer optimale vækstbetingelser, hvorved
vandoptagelsen i stilkene forringes yderligere.

Afskær i stedet (under vand) i et skråt snit og med en skarp kniv de
nederste par cm. af stænglen, så der ikke er luft i de strenge, der skal
optage vand.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin