Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ALDI dicountkamera Part II
Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 13-05-04 19:09

Nu har jeg brugt en hel fridag på at lege med de to kameraer Traveler DC3010
og Olympus C-3020 ZOOM
I modsætning til i går var det rigtigt fint fotovejr i dag

På min "grimme" hjemmeside http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/review/
har jeg uploadet nogle sæt af billeder skudt med henholdsvis Olympus og Aldi
(Traveler)

Jeg har benyttet autoprogram på begge kameraer - i højeste opløsning (med
jpeg kompression)

Hvidbalance er også auto, hvilket Olympus Kameraet har lidt svært ved - den
rød-farver billederne.
Se f.eks. billedet af tulipanerne, de er i virkeligheden lilla, men
Olympussen laver dem rødlige.
Hvis jeg manuelt stiller hvidbalancen ser det rigtigt ud, men nu synes jeg
det var på sin plads at forsøge at sammenligne under samme vilkår.

Jeg ved ærligt talt ikke helt hvad jeg skal sige om billederne, men jeg er
stadig ret chokeret over forholdet mellem pris og performance på Aldi
kameraet.
Kameraerne er testet her:
http://www.megapixel.net/reviews/oly-c3020/c3020-review.html
http://www.imaging-resource.com/PRODS/M700/M700A.HTM

/Jens

Fra : Jan Borgen

Dato : 13-05-04 19:35

Jens@dtext.news.tele.dk wrote:

> På min "grimme" hjemmeside http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/review/
> har jeg uploadet nogle sæt af billeder skudt med henholdsvis Olympus og Aldi
> (Traveler)
Lidt OT:
Jeg har skudt en håndfuld billeder på vej hjem her til aften, og vil
tage nogle flere hen over weekenden. Jeg vil gerne stille disse til
rådighed for andre. Ved du hvor på nettet man kan få stillet plads
gratis til rådighed for billeder, og kan du anbefale nogle
gratis-værktøjer som automatisk kan lave html koden (incl. thumbnails,
exif-info etc)?

> Jeg har benyttet autoprogram på begge kameraer - i højeste opløsning (med
> jpeg kompression)
Hvorfor tvinger du dem ikke altid ned på laveste iso udendørs? Det går
jeg altid på mit Canon A80 efter at have læst
http://www.kenrockwell.com/canon/a70.htm og
http://albert.achtung.com/cameras/A80/index.html (sidstnævnte er offline
her kl. 20.20)

> [...]

> Hvis jeg manuelt stiller hvidbalancen ser det rigtigt ud, men nu synes jeg
> det var på sin plads at forsøge at sammenligne under samme vilkår.
Her ville jeg også have valgt en pre-set hvidbalance eller custom (med
brug af gråkort) for at se hvad kameraerne reelt kan yde.

> Jeg ved ærligt talt ikke helt hvad jeg skal sige om billederne, men jeg er
> stadig ret chokeret over forholdet mellem pris og performance på Aldi
> kameraet.
Ditto. Udendørsbilleder ved iso 70, lidt eksponeringskompesentation for
at undgå udbrændte områder (ligesom på min Canon A80), laveste jpeg
komprimeringsgrad og evt. ændret skarphed så er det et ganske fint sæt
til prisen.

Hvis jeg kan opdatere til seneste firmware (1.10A i stedet for 0.93A) så
beholder jeg sandsynligvis kameraet (men først skal der testes).

Traveler er tillige på http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/m700.html

--
Jan Borgen

Fjern det sidste domæne fra min mail adresse ved svar.
To mail me please remove the last domain from my e-mail address.

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 13-05-04 20:17

"Jan Borgen" <no_spam@tele2adsl.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Jens@dtext.news.tele.dk wrote:
Klip
> Ved du hvor på nettet man kan få stillet plads
> gratis til rådighed for billeder, og kan du anbefale nogle
> gratis-værktøjer som automatisk kan lave html koden (incl. thumbnails,
> exif-info etc)?

Jeg ved stort set intet om den slags - jeg bruger bare den plads der fulgte
mit internet hos TDC
Jeg er sikker på at en af de andre ved noget om det

> Hvorfor tvinger du dem ikke altid ned på laveste iso udendørs? Det går
> jeg altid på mit Canon A80

Jeg kom vist til at skrive at det var helt på autoindstilling, jeg skylder
lige at sige at kameraer står til ISO100

> Her ville jeg også have valgt en pre-set hvidbalance eller custom (med
> brug af gråkort) for at se hvad kameraerne reelt kan yde.

Jeg har prøvet -
og så opfører begge kameraer sig eksemplarisk, men det undrer mig lidt at
mit Olympus ikke kan finde ud af det på auto?
måske er det bare en enlig svale - jeg har aldrig lagt mærke til før, at den
var så rødlig på auto.

> [...]
> at undgå udbrændte områder (ligesom på min Canon A80), laveste jpeg
> komprimeringsgrad og evt. ændret skarphed så er det et ganske fint sæt

Jeg har stort set ikke leget med de forskellige settings ud over macro og
hvidbalance.
Da jeg skriver på mit speciale, har jeg ikke så meget tid pt.
men jeg vil prøve at lege noget mere med de forskellige setting der er i
kameraet + noget efterbehandling i PSP.
Indtil nu er jeg positivt overrasket!

> Hvis jeg kan opdatere til seneste firmware (1.10A i stedet for 0.93A) så
> beholder jeg sandsynligvis kameraet (men først skal der testes).

Jeg er så tæt på at "smutte" firmwaren over på SD kortet ... men det er
sikkert en dårlig ide
Ved du hvad der ligger af optimeringer i den nye firmware?

Vil du give lyd fra dig når du har hørt fra supporten?

Jeg fandt en hjemmeside tilhørende Traveler
http://www.traveler-service.de/english/index.htm
(pas på øjnene - det er en meget grim side så er du advaret!
desværre er der intet info om kameraet der.

/Jens

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 13-05-04 22:26

Jan Borgen wrote:

> [...]
> gratis til rådighed for billeder, og kan du anbefale nogle
> gratis-værktøjer som automatisk kan lave html koden (incl. thumbnails,

Prøv http://frac.dk/ til at hoste det og så coppermine eller noget
lignende gallery software

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-04 04:00

Uheldigvis faldt Jan Borgen over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> gratis til rådighed for billeder, og kan du anbefale nogle
> gratis-værktøjer som automatisk kan lave html koden (incl.

Jeg har masser af ledig plads og trafik, så hvis nogen kan finde noget
*gratis* html kode der kan bruger til at oploade og vise billeder, er
det ok med mig. Det må ikke være ASP, men gerne Perl.

Det er ikke noget jeg selv kan udvikle, så det kal kunne køre fra
første færd...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-04 04:16

Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

Der skulle stå Php...

Claus

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 14-05-04 13:56

On Fri, 14 May 2004 05:16:16 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Der skulle stå Php...

Hvis Perl er ok trods alt , så kig på Apache::Gallery,
http://www.apachegallery.dk/

Upload kan vel klares med FTP..

--
Stig