Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raparation af blå-stik
Fra : Jens Christensen

Dato : 10-05-04 20:05

Hej!

Jeg har været til konfirmation i weekenden, og har fået taget en stak
billeder af min kusine, der ligesom de andre også var klædt i hvidt. Mange
af de udendørs billeder har dog fået blåstik, så kjolen er ikke ordentlig
hvid. Jeg har rette levels i PS, men der er stadig tydelige problemer. Jeg
har forsøgt at jurstere den røde farve vha. curves i PS, gjort den røde
kraftigere, og det hjælper naturligvis, men billedet bliver hurtigt for
rødt. Jeg har tilsvarende prøvet at jurstere ned for den blå, også uden
fremragende resultat. Er der nogen der har et godt råd til hvordan det skal
gøres? Jeg har benyttet et Sony V1, der desværre ikke har værdens bedste
auto-hvidbalance.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Kenneth K.

Dato : 10-05-04 20:23

On Mon, 10 May 2004 21:05:13 +0200, Jens Christensen <nospam@nospam.no>
wrote:

> [...]
> skal
> gøres? Jeg har benyttet et Sony V1, der desværre ikke har værdens bedste

Color Balance (ctrl-b) kan redde den slags. Kan du vise et af billederne
vil jeg da gerne give det et forsøg.

vh,
Kenneth

Fra : Jens Christensen

Dato : 10-05-04 20:40

> Color Balance (ctrl-b) kan redde den slags. Kan du vise et af billederne
> vil jeg da gerne give det et forsøg.
>
> vh,
> Kenneth

Hej!
Denne har jeg også været inde og pille lidt ved, jeg synes dog stadig der er
lidt problemer.
Tak for dit tilbud om at kigge på et af billederne, men jeg vil næsten
hellere høre lidt om hvordan man gør, så jeg selv kan rette de øvrige
billeder, der er nemlig en del, der skal rettes

Det jeg har forsøgt lidt med, er at jurstere den nederste en anelse over mod
yellow, og de to øverste lidt over mid hhv. Red og Green. Et eksempel på
nogle værdier kunne være +34 +34 -11
Det fjerner en del af problemet, men synes stadig at kjolerne i
skyggeområderne er en anelse blå.
Hvordan skal de tre slide-bars stilles?, kan der siges noget generelt om
det? Jeg tænker på om der er et forhold mellem dem man skal forsøge at
holde, eller om det er for individuelt fra billede til billede til at man
kan sige noget om det?

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Kenneth K.

Dato : 10-05-04 21:00

On Mon, 10 May 2004 21:40:09 +0200, Jens Christensen <nospam@nospam.no>
wrote:

> [...]
> nogle værdier kunne være +34 +34 -11
> Det fjerner en del af problemet, men synes stadig at kjolerne i

Har du set at der er instillinger til henholdsvis skygger, mellemtoner og
højlys?

> Jeg tænker på om der er et forhold mellem dem man skal forsøge at
> holde, eller om det er for individuelt fra billede til billede til at man
> kan sige noget om det?

Ja. Det er meget forskellig fra billede til billede.

Mvh,
Kenneth

Fra : Jens Christensen

Dato : 10-05-04 21:40

"Kenneth K." <fake@it.com> wrote in message
newsr7su6id6647std@news2.tele.dk...

> Har du set at der er instillinger til henholdsvis skygger, mellemtoner og
> højlys?

Mjaaaaooooooo.......Var vist lidt for hurtig da jeg rodede rundt der inde

Nu kan jeg med ret godt resultat fjerne det irriterende blå-stik. Jeg siger
mange tak for hjælpen.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Pico

Dato : 10-05-04 22:54

Jens Christensen wrote:
> [...]
> nogen der har et godt råd til hvordan det skal gøres? Jeg har
> benyttet et Sony V1, der desværre ikke har værdens bedste

Det forstår jeg ikke, mit er da nærmest "perfekt".
Hvis du er ude for motiver hvor der er sansynlighed for farvestik,
f. eks. under træer, kraftig blå himmel og har motiver som dit med
en hvid kjole har V1 en funktion der heder manuel farvebalance,
(One push) se manualen side 55.
Pico

PS. Du er sikker på din skærm er rigtig kalibreret ?

Fra : Jens Christensen

Dato : 11-05-04 08:13

> [...]
> f. eks. under træer, kraftig blå himmel og har motiver som dit med
> en hvid kjole har V1 en funktion der heder manuel farvebalance,

Ja, det har jeg set, men så skal jeg have et gråkort med, og det har jeg
ikke...
Diverse reviews fortæller nu også at den har lidt problemer med hvidbalancen
i visse situationer, så jeg tror næppe jeg er den første med problemet

> Med venlig hilsen
> Pico

> PS. Du er sikker på din skærm er rigtig kalibreret ?

Næh, men jeg plejer ikke at have problemer med blåstik...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Pico

Dato : 20-05-04 20:31

Jens Christensen wrote:

> Ja, det har jeg set, men så skal jeg have et gråkort med, og det har
> jeg ikke...

Der står nu at man skal bruge et hvidt stk. papir eller lignende,
det er jo ikke belysningen du skal måle men hvidebalancen.
Jeg har prøvet det flere gange, virker godt.

Ked af jeg først svare nu, men har først set din meddelse nu.
Pico

Fra : Jens Christensen

Dato : 20-05-04 21:48

> [...]
> Jeg har prøvet det flere gange, virker godt.
>
> Ked af jeg først svare nu, men har først set din meddelse nu.

Vi kigge nærmere på det. Dit sene svar gør ikke så meget...Har ikke haft tid
til at rodde med det alligevel
Tak for dit svar.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : TommyBoy

Dato : 11-05-04 11:03

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message
> [...]
skal
> gøres? Jeg har benyttet et Sony V1, der desværre ikke har værdens bedste

Nå du er inde i "levels" i photoshop, er der ude til højre tre pipetter.
Vælg den midterste, og gå ud i billedet og find et sted i billedet som BURDE
være 50% grå (f.eks. et lidt skygget sted på den hvide kjole). Photoshop vil
så justere farverne så de passer med at det sted du valgte bliver gjort gråt
(og tilsvarende hvidt).

Det plejer at kræve et par forsøg, men det virker fantastisk godt! Du kan så
rette til manuelt bagefter.

Læs her!
http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Color_Correction_Speed_01.htm

MVH Tommy

Fra : Jens Christensen

Dato : 11-05-04 15:19

> [...]
> (og tilsvarende hvidt).
>
> Det plejer at kræve et par forsøg, men det virker fantastisk godt! Du kan

Hej Tommy
Jeg plejer at benytte levels, men har lidt svært ved at finde det rigtige
skyggeområde. Normalt plejer jeg at at definerer den "rigtige sorte" og
"rigtige hvide" farve på billedet. Plejer normalt ikke at pille ved
mellemtonerne.
Tak for dit tip.

--
Mvh.