Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit første digital cam
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 07-05-04 16:03

Hej NG

Jeg går og kigger lidt på digital-kamera, og ved ikke så meget om dem.
Derfor ville det være rart at høre nogle af jeres forslag til et godt
køb for mig.

Jeg ved ikke helt hvilke krav jeg stiller, men jeg tror jeg har brug for
et allround-kamera, som både kan tage gode billeder ude og inde. Det skal
være simpelt, men samtidig må der gerne være en del ekstra-funktioner,
så man kan finindstille... Jeg kan nemlig godt li at tage billeder, og
efterhånden som jeg bliver bedre, vil det jo være rart at kunne gøre
billederne endnu bedre.

Jeg ved ikke helt om jeg har skudt ved siden af, men efter at have kigget
lidt på www.steves-digicams.com er jeg blevet lidt interesseret i Canons
Powershot S1 IS. Det lader til at være et godt kamera, med mange
features, og stadig begynder venligt...

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-05-04 15:30

"Anders Jacobsen" <andersj@INGENSKIDTichtys.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor ville det være rart at høre nogle af jeres forslag til et godt
> køb for mig.

Jeg vil foreslå, at du starter med at lære at stille uret på din pc, inden
du kaster dig over noget så komplekst som digitale kameraer.

--
-Jens B.

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 07-05-04 17:45

On Fri, 07 May 2004 16:30:04 +0200, Jens Bruun wrote:
> Jeg vil foreslå, at du starter med at lære at stille uret på din pc, inden
> du kaster dig over noget så komplekst som digitale kameraer.

Hmm... Det forstår jeg ikke. Uret på min computer passer, og i min
news-reader står der at jeg har postet 15.03, hviket også er korrekt.

Du har derimod postet klokken 14.30, som svar på min besked postet 15.03
- Jeg har lagt mærke til at der øverst i denne besked står 16.30,
hvilket må være det korrekte tidspunkt, men i min newsreader står der
14.30 når man kigger i oversigten.

Hvis du har en løsning modtager jeg da gerne vejledning

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-05-04 15:56

In article <pan.2004.05.07.16.45.20.987421@INGENSKIDTichtys.dk>, Anders Jacobsen wrote:

> [...]
> 14.30 når man kigger i oversigten.
>
> Hvis du har en løsning modtager jeg da gerne vejledning

Din tidszone er +0000. Det er engelsk vintertid. Du skal rette
din tidszone om til GMT+1 og sommertid.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 07-05-04 16:38

On Fri, 07 May 2004 14:56:29 +0000, Povl H. Pedersen wrote:
> Din tidszone er +0000. Det er engelsk vintertid. Du skal rette
> din tidszone om til GMT+1 og sommertid.

Så! Nu er det vist iorden :) Har brugt min computer i 3 uger uden at det
har givet problemer... men jeg kørte ikke lige med UTC, men bare local
timzone...

Men der er ingen der har kommentarer til min post?

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 07-05-04 19:38

On Fri, 07 May 2004 15:03:00 +0000, Anders Jacobsen wrote:

> Jeg ved ikke helt om jeg har skudt ved siden af, men efter at have kigget
> lidt på www.steves-digicams.com er jeg blevet lidt interesseret i Canons
> Powershot S1 IS.

Jeg købte et for et par uger siden og kan varmt anbefale det. Det
er ikke perfekt (hvad er det , men man får rigtigt meget for
pengene.

Hvis du har specifikke spørgsmål til det, så send bare mail til
mig - jeg får ikke læst gruppen her så tit.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-05-04 19:47

Anders Jacobsen skrev:

> Jeg går og kigger lidt på digital-kamera, og ved ikke så meget om dem.
> Derfor ville det være rart at høre nogle af jeres forslag til et godt
> køb for mig.

forumet her får det spørgsmål ret ofte. Det kunne der så være god grund
til, hvis det var fordi der vitterlig var tale om meget forskellige
behov, men ofte er der (tilsyneladende) tale om at folk ikke har læst de
sidste mange indlæg om samme emne, og ikke helt gjort sig klart hvilke
faktorer de vil prioritere - og det er vigtigt hvis de råd vi giver skal
have nogen værdi.

SÅ: prøv at læse en stak af indlæggene i den her søgning
<http://groups.google.com/groups?q=f%C3%B8rste+digicam+group:dk.fritid.foto&scoring=d>,

Jeg mener selv at jeg har fat i en del vigtige overvejelser i det her
indlæg:
<http://groups.google.com/groups?selm=3fded302%241%40news.wineasy.se>

Efter en rundtur som gør at du kan stille nogle flere kriterier og måske
sågar et par alternative kameraer op, er jeg overbevist om at du vil få
ret god respons på dit spørgsmål når du skriver igen, og du kommer nok
også tættere på et kamera som matcher dig

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 08-05-04 00:23

On Fri, 07 May 2004 20:46:47 +0200, Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> sidste mange indlæg om samme emne, og ikke helt gjort sig klart hvilke
> faktorer de vil prioritere - og det er vigtigt hvis de råd vi giver skal

Det er klart nok. Jeg burde have tænkt på det inden jeg kastede sådan
et standard spørgsmål afsted :) Jeg ved ikke så meget om kameraer, så
derfor er jeg kommet herind...

> [...]
> <http://groups.google.com/....>,
>
> Jeg mener selv at jeg har fat i en del vigtige overvejelser i det her

Jep... du har helt ret - Der er mange lignende spørgsmål :)

Jeg har nu kigget dem igennem, som jeg kunne bruge til noget, og prøvet
at stille nogle flere kriterier op.

Formen skal ikke være kompakt, da jeg ikke bryder mig om at holde på et
sådan kamera. Derfor må alternativet vel være noget i stil med SLR?

Jeg synes 3 MPixels er en god opløsning, men heller ikke mindre.

Jeg vil gerne have en del manuelle indstillinger, men samtidig også auto.
Jeg er rimelig nybegynder på foto-området, men ønsker at udvide min
erfaring, så derfor vil det være rart at ku pille lidt selv ;)

Vil gerne have et kamera med en rimelig fleksibel lukketid, så der også
er mulighed for at eksperimentere der... både auto og manuel indstilling

Mulighed for video-optagelse har de fleste digicams vel idag, men ikke en
absolut nødvendighed... kunne dog være rart nok.

Kameraet skal helst give mulighed for USB-tilsluttelse.

God LCD-skærm vil være rart...

Derudover vil jeg meget gerne have et kamera, der kan tilbyde optisk zoom
på mere end de 3x som nærmest er standard idag. Derfor 8-10x optisk zoom

Nu har jeg prøvet at søge på www.dpreview.com, og hvis jeg angiver
disse krav, får jeg to kameraer som jeg føler passer...

Fujifilm FinePix S5000 Z og Canon PowerShot S1 IS

Først og fremmest er der jo en væsentlig prisforskel... omkring 1200
kroner i de danske butikker. Men der er jo også en aldersforskel...
Fuji'en er et år gammelt næsten, og Canon'en er kun et par måneder. Som
jeg har læst mange gange her i gruppen, er der en stærk udvikling i
digicams, og derfor må der vel være sket meget i løbet af et år?

Kan prisforskellen gøre det ud for kvalitetsforskellen, eller er det ene
kamera overlegent? I så fald hvilket?

Hvilke forskelle er der ellers på de to kameraer... betjeningsmæssigt,
billedkvalitet osv.?

Er der andre bejlere der kan opfylde kravene, og som er mere attraktive?

Håber der er mere at gå i kødet på nu :)

Takker for tips'ene til at få bedre svar... ganske forståeligt :)

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-05-04 09:07

Anders Jacobsen skrev:
> Formen skal ikke være kompakt, da jeg ikke bryder mig om at holde på et
> sådan kamera. Derfor må alternativet vel være noget i stil med SLR?

[snip: fine kriterier]

indtil du skrev om zoom-kravet var jeg helt klart til at skrive "Canon
a-serien", men jeg kan godt egentlig godt forstå dig.

> Fujifilm FinePix S5000 Z og Canon PowerShot S1 IS

Jeg mener ikke at aldersforskellen på de to kameraer her er væsentlig,
og dog - måske alligevel - det vender jeg lige tilbage til. Jeg selv
ville nok købe Canon fordi jeg har brugt mærket i så mange år så jeg ved
jeg hurtigere ville lære det at kende

Noget af det du skal sammenligne på når du når op i den klasse kameraer,
og du gerne vil bruge den lange zoom, er lysfølsomheden på objektivet -
meget zoom er godt, men blitzen kan sjældent nå ud til der hvor zoomen
begrænser lyset mest, så det er slemt hvis objektivet bruger meget lys.

Det kan man se på blænde-tallene, hvor det på dpreview for S1 IS hedder
F2.8-F3.1 (dvs. blænde 2.8 = ret lysstærkt uden zoom-brug og blænde 3.1
med fuld zoombrug) Tallene er noget dårligere for Fuji'en, så det
påvirker brugbarheden (Canon'et kunne optage ved kortere
lukkertider=mindre risiko for rystelser ved samme lys)

Når jeg laver en side by side (dpreview.com - vælg "Side by side" i
menuen, og vælge S1 IS, find Fujien længere nede, tryk på Ctrl-tasten
mens du med musen vælger Fujien, og gå videre, så får du dem op ved
siden af hinanden...), er der et par andre spændende ting der dukker op:

S1 IS har lidt flere detector celler i sensoren (som er samme
størrelse), det kunne tyde på en anelse bedre billedkvalitet.

Der er stor forskel på deres ISO-tal, det kunne tyde på at Fuji'et ikke
kan optage med lige så lidt støj som Canon'et, men jeg tror oprigtigt
talt det er fordi de ikke bruger samme skala, så tallene ikke rigtig er
noget værd.

Canon'ens lukkertal er sjovere, at man kan gå udover 2 sekunder i
længste lukkertid og at hurtigste lukker er 1/2000-del er efter min
mening afgjort en fordel!

Fuji'en kan tage flere skud på et sekund, men tager til gengæld kun 5 i
rap hvor Canon tager 24 inden bufferen er fuld. Jeg tror det er en
akademisk debat, og et spørgsmål om at udnytte hvad man har, snarere end
noget man decideret kan bruge at vælge ud fra

Fuji'en kan skyde raw, det er en fordel, men ikke en stor fordel.

Prisforskellen bliver tildels udlignet når du køber hukommelse! - SD som
Fuji kører på er væsentligt dyrere (omkring dobbelt pris) end
CF/Microdrive som Canon kører på.

"IS" på Canon betyder Image Stabilizer, og det gør en stor forskel når
du har 10x zoom - det bliver noget lettere at få gode billeder med
zoom-brug, det ville være en væsentlig faktor for mig.

Et kig hos min internet-fotopusher fik mig til at overveje S7000 som et
lidt dyrere, men konkurrencedygtigt alternativ, men jeg har ikke taget
det med i ovenstående - mindre zoom - ja, men større opløsning gør at
der kan "zoomes" i photoshop eller anden efterbehandling

Du har set dpreview-anmeldelsen af Finepix S5000?
<http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5000/page12.asp> (det var lige
den url jeg havde fordi jeg har set på hvad han sammenligner med. Canon
S50 er billigere, og har mindre zoom, men 2 flere megapixel, så igen:
efterbehandlingen kan næsten udligne forskellen.

Jeg fandt en regulær anmeldelse af S1 hos Steve:
<http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s1is.html>
og her er de to Fuji'er hos ham:
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fuji_s5000.html>
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s7000.html>

> Kan prisforskellen gøre det ud for kvalitetsforskellen, eller er det ene
> kamera overlegent? I så fald hvilket?

Jeg kender ikke ret meget til Minolta DiMAGE Z2, men det har zoomen, og
er muligvis værd at kigge på også...

Jeg gjorde det vist ikke _meget_ lettere, men forhåbentlig hjælper det
dig med at finde det rigtige alligevel

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 08-05-04 22:57

On Sat, 08 May 2004 10:07:03 +0200, Jesper Brunholm wrote:

> [snip: fine kriterier]

Takker ;)

> [...]
> og dog - måske alligevel - det vender jeg lige tilbage til. Jeg selv
> ville nok købe Canon fordi jeg har brugt mærket i så mange år så jeg ved

Har også brugt et Canon IXUS v2 (hedder den det?) en hel del, i
forbindelse med en efterskole jeg gik på et par år tilbage... Der tog
jeg en del billeder, og kunne rigtig godt li måden det var bygget op
på...

> [...]
> meget zoom er godt, men blitzen kan sjældent nå ud til der hvor zoomen
> begrænser lyset mest, så det er slemt hvis objektivet bruger meget lys.

Det har jo ikke noget at sige i dagslys... Tror sjældent jeg vil få brug
for zoom når det er mørkt. Den kraftige zoom forestiller jeg mig mest
nyttig udendørs, og der tager man jo ikke billeder med blitz (normalt),
og som regel også i dagslys.

> [...]

> Canon'ens lukkertal er sjovere, at man kan gå udover 2 sekunder i
> længste lukkertid og at hurtigste lukker er 1/2000-del er efter min

Synes også det lyder som en interessant mulighed. Godt med mulighed for
at eksperimentere lidt :)

> Fuji'en kan skyde raw, det er en fordel, men ikke en stor fordel.

Ja... det læste jeg også, men hvad vil det sige at et billede er raw? Er
det fordi det er ukomprimeret, eller er der også andet?

> Prisforskellen bliver tildels udlignet når du køber hukommelse! - SD
> som Fuji kører på er væsentligt dyrere (omkring dobbelt pris) end
> CF/Microdrive som Canon kører på.

Ja... det er jo en fordel. Derudover kan man jo også investere i
microdrive til Canon hvis man har brug for meget plads

> "IS" på Canon betyder Image Stabilizer, og det gør en stor forskel
> når du har 10x zoom - det bliver noget lettere at få gode billeder med
> zoom-brug, det ville være en væsentlig faktor for mig.

Det har også tiltalt mig ret meget...

> [...]
> det med i ovenstående - mindre zoom - ja, men større opløsning gør
> at der kan "zoomes" i photoshop eller anden efterbehandling

Synes 4000 kroner er en del i forvejen, og som nybegynder vil jeg helst
ikke smide for mange penge i det.

> [...]
> S50 er billigere, og har mindre zoom, men 2 flere megapixel, så igen:
> efterbehandlingen kan næsten udligne forskellen.

Den ser nogenlunde ud, men bryder mig som sagt ikke om de helt kompakte
kameraer... hellere som S1 IS...

> Jeg kender ikke ret meget til Minolta DiMAGE Z2, men det har zoomen, og
> er muligvis værd at kigge på også...

Har læst et review, og sammenlignet med Canon S1 IS på dpreview.com, og
umiddelbart er der ikke den store forskel mellem kameraerne. Minoltaen har
dog 4 Mpixels mod Canon'ens 3,2 Mpixels. Men selvom de begge har 10x zoom,
har Canon'en jo Image Stabilizer hvilket jeg ser som en stor fordel. En
anden ting der taler for at vælge Canon, er CF-kort mod Minoltas SD-kort.
Umiddelbart synes jeg ikke det taler for at prisforkellen på 800 kroner
ligger til Minoltaens fordel??

> Jeg gjorde det vist ikke _meget_ lettere, men forhåbentlig hjælper det
> dig med at finde det rigtige alligevel

Hehe... Du har givet mig lidt mere viden om de forskellige kameraer, og
det er jeg glad for. Det har da givet mig et bedre grundlag for
bedømmelse af hvad der passer til mig.

Jeg bliver mere og mere overbevist om at den Canon er det rigtige valg...
Men Minoltaen ser dog også interessant ud. Holder stadig mest på Canon,
men kast nogle kommetarer efter mig, så jeg finder ud af hvilken der er
bedst for mig.

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-05-04 01:52

Anders Jacobsen skrev:
> [...]
> forbindelse med en efterskole jeg gik på et par år tilbage... Der tog
> jeg en del billeder, og kunne rigtig godt li måden det var bygget op

Jeg er "skadet" helt tilbage fra at have haft 3 Canon
spejlrefleks-kameraer før mit første digitalkamera, så jeg er ekstra
"hårdt ramt" (læs: jeg synes egl. næsten det er positivt )

> [...]
> for zoom når det er mørkt. Den kraftige zoom forestiller jeg mig mest
> nyttig udendørs, og der tager man jo ikke billeder med blitz (normalt),

Tjah - i almindeligt, ikke-kraftigt-sollys kan det hurtigt gøre
forskellen fra blænde 3.1 og lukkertid 1/1000 til blænde 4.8 og 1/250.
Med maxes flyvende fugle (og masser af andre motiver) gør det en
væsentlig forskel...

Det kan også (ved andre lysforhold) være en forskel på, ved fuld zoom
(som svarer til ca 350mm) at skulle holde kameraet stille til
1/125-lukkertid med Canon kontra ca 1/50 (ret mig endelig hvis de tal
her ikke er præcise, jeg er ikke så prof så jeg kan skalaerne udenad
. Sidstnævnte ved 350 mm. vil jeg personligt betakke mig for, ikke
mindst _uden_ IS

> Synes også det lyder som en interessant mulighed. Godt med mulighed for
> at eksperimentere lidt :)

Det kan efter min erfaring hurtigt blive aktuelt at presse til lav
dybdeskarphed med lukkertider over 1/1000 i sommer-sollys

> Ja... det læste jeg også, men hvad vil det sige at et billede er raw? Er
> det fordi det er ukomprimeret, eller er der også andet?

Det er både fordi det er ukomprimeret, men også fordi man så fastlægger
hvidbalance m.m. idet man efterbehandler. Det kræver mere
efterbehandling, men giver også mange flere muligheder.

> Synes 4000 kroner er en del i forvejen, og som nybegynder vil jeg helst
> ikke smide for mange penge i det.

fair nok.

> [...]
> anden ting der taler for at vælge Canon, er CF-kort mod Minoltas SD-kort.
> Umiddelbart synes jeg ikke det taler for at prisforkellen på 800 kroner

Tjoehøhhh - Bilka har Minolta Z1 på tilbud til 2700 i denne uge,
forskellen er 1 megapixel, men der er også langt op til Canon'ets (så
vidt jeg kan se) 4250kr. FotoFun.dk (hvor jeg har købt 2 kameraer med
god succes og også god support da det ene af dem havde det lidt skidt!),
har det til samme 2700 incl porto...

Jeg ser også IS som en stor fordel, og jf ovenståenden så bruger z1 SD
hukommelse som er dyr. Den er næsten lige så lysstærk.

Den har ry for at være let at bruge, og idioterne fra Tænk & Test kunne
bruge den så godt så de kårede den som testvinde...

Jeg tror stadig at der er en væsentlig forskel i billedkvalitet og
IS-funktionalitet, men du _kommer_ til at betale lidt for den

> Hehe... Du har givet mig lidt mere viden om de forskellige kameraer, og
> det er jeg glad for. Det har da givet mig et bedre grundlag for
> bedømmelse af hvad der passer til mig.

Det er jeg glad for - det var formålet

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 11-05-04 14:43

On Sun, 09 May 2004 02:51:44 +0200, Jesper Brunholm wrote:

> Jeg er "skadet" helt tilbage fra at have haft 3 Canon
> spejlrefleks-kameraer før mit første digitalkamera, så jeg er ekstra
> "hårdt ramt" (læs: jeg synes egl. næsten det er positivt )

Hehe... sådan kan det jo gå, men godt du er tilfreds :)

Jeg har læst lidt mere og kigget hist og her, og har besluttet
mig for (indtil videre) at Canon S1 IS er det kamera jeg skal have
fingrene i :)

Så skal jeg bare lige have sparet "lidt" penge sammen... ka jo også
være den falder en smule i pris med tiden... :)

Ku det tænkes at der nåede at komme andre spændende og aktuelle
kameraer på markedet inden for en måned eller to?

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 09-05-04 10:29

On Sat, 08 May 2004 23:57:28 +0200, Anders Jacobsen wrote:

> En anden ting der taler for at vælge Canon, er CF-kort mod
> Minoltas SD-kort.

Det er imho en temmelig vigtig parameter. Selvom du ikke har
tænkt dig, at investere i et microdrive fra dag et, så har du
muligheden for det, når kameraet bruger CF-kort. Med SD har du
bare tabt.

Det gør selvfølgelig ikke så meget, hvis man skyder stills med
3-4 mpixel uden raw, men med raw, eller flere mpixel, eller
videooptagelser, så kan man ikke få nok hukommelse..

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 08-05-04 00:02

> [...]
> Jeg går og kigger lidt på digital-kamera, og ved ikke så meget om dem.
> Derfor ville det være rart at høre nogle af jeres forslag til et godt
klip
> [...]
> lidt på www.steves-digicams.com er jeg blevet lidt interesseret i Canons
> Powershot S1 IS. Det lader til at være et godt kamera, med mange

Hej Anders

Jeg har leget lidt med det kamera - og lige pt. synes jeg det er det bedste
10X zoom kamera til prisen jeg har prøvet
mangler stadig at prøve Olympus 770Z - som ikke har billedstabilisator...
(btw. nogen der har et link til en test video taget med dette Olympus
kamera?)

Jeg har 2 ankepunkter som irriterer mig ved Canon S1
1. displayet bagpå TFTen er kun 1,5" og jeg synes opløsningen er noget
grynet.
(måske er jeg bare forvent fra mit Olympus, men jeg bruget TFT skærmen meget
og synes 1,5" er for småt)

2. videosekvenser fylder af h. til. - men det er selvfølgelig en bi-ting.

ellers synes jeg det er et lækkert kamera.
/Jens

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 08-05-04 21:59

On Sat, 8 May 2004 01:01:41 +0200, Jens@dtext.news.tele.dk wrote:

> Jeg har 2 ankepunkter som irriterer mig ved Canon S1
> 1. displayet bagpå TFTen er kun 1,5" og jeg synes opløsningen er noget
> grynet.

Det kan vel dårligt være større, når man tager størrelsen på
kameraet i betragning og at displayet kan drejes?

Kvaliteten synes jeg er ok - derimod finder jeg, at kvaliteten er
ret dårlig i LCD-søgeren.

> 2. videosekvenser fylder af h. til. - men det er selvfølgelig en bi-ting.

Yups, men der er jo gode muligheder for at justere kvaliteten -
320x240 med 15 fps ser såmænd ganske acceptabelt ud på et TV.

Men jeg har lige bestilt en Muvo2 og når 4 gb microdrevet er på
plads, så skal der filmes i 640x480/fine med 30 fps