PCI Firewire/USB
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-05-04 00:44

Hejsa

Jeg er bare heldig... Nu har jeg for anden gang prøvet at købe et PCI
kort til den gamle Beige G3'er med USB og Firewire, men det virker
stadig ikke

Jeg fatter ikke lige hvor det går galt... Kortet er OHCI 1.1.

Jeg tror det muligvis skyldes det er et PCI 2.2 (32bit, 33MHz, 3.3v) men
er ikke helt sikker. På producentens hjemmeside står der opført MacOS
som understøttet system.

Nogen der har et forslag til hvor jeg finder et PCI Firewire/USB kort
der er billigt om som med sikkerhed virker i den gamle Beige G3'er....

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 01:05

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Jeg tror det muligvis skyldes det er et PCI 2.2 (32bit, 33MHz, 3.3v) men
> er ikke helt sikker.

Det er med rimelig sikkerhed grunden til at kortet ikke duer i din
maskine. Mener at G4'erne med AGP er de første mac'er der
understøtter PCI 2.2.

Det er blot endnu en grund til at undlade at kaste flere
penge efter de efterhånden 6-7 år gamle beige G3'ere - De HAR aftjent
deres værnepligt, hold dem på OS9 eller smid om nødvendigt YDl 3.0 på
dem hvis i ikke gider crash og lignende)

> Nogen der har et forslag til hvor jeg finder et PCI Firewire/USB kort
> der er billigt om som med sikkerhed virker i den gamle Beige G3'er....

se ovenstående kommentar... et USB PCI-kort fås for ca 120 kr, brug
ikke flere penge på de gamle maskiner.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-05-04 00:29

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er med rimelig sikkerhed grunden til at kortet ikke duer i din
> maskine. Mener at G4'erne med AGP er de første mac'er der
> understøtter PCI 2.2.

Jeg sender straks kortet tilbage til forhandleren.

> [...]
> dem hvis i ikke gider crash og lignende)

> se ovenstående kommentar... et USB PCI-kort fås for ca 120 kr, brug

Hm... Så okey da. Jeg synes bare det er en sød maskine og den har været
rigtig flink meget længe... I sær efter den fik nyt styresysstem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-04 02:18

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:
> Jeg er bare heldig... Nu har jeg for anden gang prøvet at købe et PCI
> kort til den gamle Beige G3'er med USB og Firewire, men det virker
> stadig ikke

Før du giver helt op, så check lige, at du har flg. udvidelser i din
udv.mappe:

- Apple Enet
- Apple Enet DLPI Support
- Classic RAVE
- EnetShimLib
- FireWire Enabler
- FireWire Support
- HID Library
- InputSprocket Extension
- SerialShimLib
- USB Device Extension
- USB Software Locator
- USB Support

Hvorfor lige netop de to første 'enet' filer er nødvendige, er jeg ikke
helt med på, men hvis de fjernes, så 'dør' mit eget PowerLogix Combo
USB/FW 2.2 kort, - den understøtter både USB 1.0, 1.1 og 2.0, samt
Firewire IEEE-1394A + Oxford 911 fuldt ud - også på en Beige G3! - både
desktop og minitower modellerne.

- Og så skal der selvfølgelig også være de respektive USB/Firewire
drivere for det udstyr, du vil tilkoble.

> Jeg fatter ikke lige hvor det går galt... Kortet er OHCI 1.1.

Det forstår jeg heller ikke. Det burde virke, når der står, at Mac OS er
understøttet. - Jeg går ud fra, du stadig kører med OS 9.2.2? - Eller
har du installeret Jaguar på den? - Hvis du har det, så skal det kort virke!

Hvis du stadig bruger 9.2.2, så har jeg noget software, der måske kan
hjælpe. Det er nyere og mere tilpasset end det, der er med i 9.2.2. Så
hvis du sender mig en mail med gyldig returadresse, så sender jeg det
gerne. Send mailen til min netscapeadresse, - husk at fjerne 'blokaden'...

> Jeg tror det muligvis skyldes det er et PCI 2.2 (32bit, 33MHz, 3.3v) men
> er ikke helt sikker. På producentens hjemmeside står der opført MacOS
> som understøttet system.

Næppe, da det PowerLogix Combo kort jeg selv bruger, er af samme type og
revision.

> Nogen der har et forslag til hvor jeg finder et PCI Firewire/USB kort
> der er billigt om som med sikkerhed virker i den gamle Beige G3'er....

Hm, billigt og billigt.... hvis du mener til ca. 150kr., så tror jeg,
det bliver svært. Men du kan da prøve at annoncere på MediaMac efter
brugte kort af flg. typer:

- PowerLogix Combo USB/FW
- Keyspan USB+FW
- MacAlly Combo
- Sonnet Tempo USB/FW

Du vil helt klart få meget mere ud af din Beige G3, hvis du får et
USB/FW kort i den. Jeg har sat netop et PowerLogix kort i min PM
9600/350, og det kører forrygende godt med OS 9.2.2, og jeg har nu også
købt et rent Firewire kort til min egen Beige G3, da jeg ikke regner med
at komme til at bruge USB på den.

Men som sagt, så sender jeg dig gerne de nye drivere, hvis du vil have dem.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-05-04 02:40

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Nogen der har et forslag til hvor jeg finder et PCI Firewire/USB kort
> der er billigt om som med sikkerhed virker i den gamle Beige G3'er....

se også:

<http://www.xlr8yourmac.com/firewire.html#controllers>

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-04 17:10

Hej Nicolai

Jeg glemte lige at tilføje, at når du har sat kortet i, skal du trykke
på KUDA knappen for at resette hele computeren, for at kortet kan
registreres rigtigt af den.

mvh. Erik Richard